ذوالنوری:

دولت برای تصویب FATF به دنبال مظلوم نمایی است/ باید مقدمات مقابله با فسادهای سازمان یافته را ایجاد کنیم

کدخبر: 2320153

نماینده مردم قم گفت: ما نیازمند مکانیسم‌های مقابله‌ای متناسب با نوع پیشرفته و مکانیزه فساد هستیم و باید مقدمات لازم را تدوین کرده و به اجرا بگذاریم.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی با خبرگزاری مجلس کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌ وگو بدین شرح است:

ذوالنوری در پاسخ به این سوال که موضوع استیضاح رئیس جمهور را مطرح می‌کنید تا بقیه به آن دامن بزنند؟، گفت: نه من اهل این حرفا نیستم و یک روستایی لر هستم.

۳۴ هزار نفر ظرف ۳ ساعت با استیضاح موافقت کردند

وی در پاسخ به این سوال که هدف شما از پیگیری استیضاح رئیس چیست و به نظر شما آیا مردم ظرفیت این موضوع را دارند؟، ادامه داد: یکی از کانال‌های پربازدید تلگرامی یک نظرسنجی داشت که 3 ساعت طول کشید. در نظر سنجی قرار بود مردم رای بدهند که آیا موافق برکناری رئیس جمهور هستند یا مخالف؟ ۳۴ هزار نفر ظرف 3 ساعت موافق برکناری رئیس جمهور بودند و ۴ هزار نفر مخالف نظر داده بودند و فوراً این کانال را وادار به برداشتن این نظرسنجی کردند؛ بدنه مردم اینگونه هستند.

ذوالنوری با بیان اینکه موضوع استیضاح رئیس جمهور اصلاً سیاسی نیست، اظهار داشت: ای کاش می‌شد پیامک‌های تلفن همراهم را پاک نکنم ، اگر این پیامک‌ها تبدیل به یک فایل شود، مشخص می‌شود که مردم چقدر از موضوع استیضاح رئیس جمهور حمایت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افراد فراوانی از رؤسای ستادهای انتخاباتی آقای روحانی، از شهرهای مختلف پیامک می‌دهند و تماس می‌گیرند که همه آن‌‎ها ابراز پشیمانی می‌کنند از رای خود و از استیضاح رئیس جمهور حمایت می‌کنند.

استیضاح هزینه‌های نظام، کشور و مردم را کم می‌کند

وی افزود: اتفاقا معتقدم با استیضاح هزینه‌های نظام، کشور و مردم را کم می‌کنیم، زیرا اگر مجلس وظیفه خود را اکنون انجام ندهد، مردم می‌گویند همه مسئولان سر و ته یک کرباس هستند و در پشت صحنه دست‌شان در یک کاسه است و با همدیگر تقسیم کار کرده‌اند.

ذوالنوری ادامه داد: اگر مردم احساس کنند مجلس در جایی از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنند به آینده امیدوار می‌شوند و نمی‌گویند همه این‌ها یک جنس هستند، هر کسی که مقصر است باید انگشت اشاره باید به سمت او باشد اگر مجلس هم مقصر است انگشت مقصر بودن باید به سمت قوه مقننه باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قضاوت مردم راجع به مجلس غلط نیست و به آقای لاریجانی نیز دوبار گفته‌ام که مجلس به وظایف خود عمل نمی‌کند که ۳۵ نفر شاهد حرف‌های من هستند، از آبان ماه سال گذشته درگیر همین مشکلات و بحران‌ها هستیم مجلس می‌تواند برای جلوگیری از مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد، اما به وظیفه خود عمل نکرده است.

طرحی آماده‌کرده ام که با اجرای آن ۹۰ درصد فسادها جمع می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال تهیه طرحی هستیم که اگر به نتیجه برسد ۹۰ درصد فساد‌ها جمع می‌شود برای تهیه این طرح از تجربه ۱۱ کشور جهان استفاده شده و از ۳۲ مرکز رایانه‌ای کشور بازدید کرده‌ام تا اگر طرحی اجرائی شد، آن را نزنند. برای اصلاح ایرادات احتمالی شورای نگهبان نیز جمعی از اساتید حوزه علمیه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند تا اگر ایرادی گرفته شد ما از قبل پاسخ آن را داشته باشیم. این طرح برای مبارزه با فساد در همه ابعاد است.

وی افزود: مردم کاری با اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارند و بچه‌های ما نیز دچار مشکل شده‌اند، زیرا می‌گویند فساد و تبعیض وجود دارد و ما اکنون باید این مشکل را حل کنیم.

ذوالنوری اظهار داشت: بخش زیادی از مردم ناامید هستند، اگر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه خلق می‌کنند به معنای این نیست که انتقادات‌شان را کنار گذاشته‌اند، مردم در مقابل دشمن برای بقای نظام، ارزش‌های نظام امام، رهبری و ولایت جان خود را هم می‌دهند.

اینگونه کار کردن مجلس مشکل مردم را حل نمی‌کند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص این طرح با مقامات ارشد نظام نیز صحبت کرده‌ام. پس از تهیه طرح باید بگوییم این راه برون رفت از شرایط فعلی کشور است یا دولت آن را قبول دارد یا خیر! اگر دولت این طرح را قبول ندارد، خودش باید لایحه جایگزین بدهد، اگر ایراد جزئی دارد با یکدیگر باید بحث کنیم و دنبال طرح خود را بگیریم تا دولت آن را اجرا کند و در آن صورت کارها هدفمند پیش می‌رود.

ذوالنوری اظهار داشت: اگر مشکل قانون اساسی نبود، تریبون را قطع می کردیم به نظرم عدم پخش مذاکرات مجلس از رادیو سبب می‌شود محتوای بسیاری از نطق‌ها تغییر کند. امروز هزینه از جیب مردم می‌کنیم اما اباطیلی را تحویل مردم می‌دهیم و پز دوره بعد را می‌گیریم و برای رای آوردن در دور بعدی تلاش می‌کنیم، اینگونه کار کردن مشکل مردم را حل نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ طلاق به صورت متوسط در کشور ۳۵ درصد است و در تهران نرخ طلا بالای ۵۰ درصد است، جمعیت جوان سرخورده و افسرده تبدیل به کپسول‌های سیار فساد می‌شوند، نعوذبالله به همه توهین نمی‌کنم ولی مشکلات را باید بپذیریم.

نباید در حق دولت اغماض کنیم

وی افزود: مقصر تعداد کنونی بچه‌های طلاق و خانواده‌هایی که ویران می‌شوند کیست؟ چرا هیچ جوابی نداریم؟ معتقدم ما نمایندگان در روز قیامت معذب هستیم، مجلس وظیفه خود را انجام نداده است.

جایی که باید دولت را هُل بدهیم باید این کار را انجام دهیم، در جای دیگر اگر لازم است باید زیر بغل دولت را بگیریم و بعضاً ممکن است در جایی لازم باشد به صورت دولت سیلی بزنیم که نباید اغماض کرد، زیرا مردم از همه چیز برای ما مهمتر هستند.

ذوالنوری اظهار داشت: فرزند زمان خویشتن باش یعنی اینکه که اگر دشمن با بی-۵۲ یا میراژ مجهز به اشعه لیزر می‌جنگد، ما نمی توانیم خود را با تیرکمان معطل کنیم، باید خودمان را به آن حد برسانیم. اکنون با اَبَر رایانه‌ها دزدی می‌شود، نمی‌توانیم با چرتکه مقابلش بایستیم. ما نیازمند مکانیسم‌های مقابله‌ای متناسب با نوع پیشرفته و مکانیزه فساد هستیم و باید مقدمات لازم را تدوین کرده و به اجرا بگذاریم.

استعفای ظریف بسیار بیجا، بیخود و کار غلطی بود

وی افزود: چقدر برای تهیه «طرح برگرداندن اموال نامشروع مسئولان» زحمت کشیده شد ولی به بهانه‌هایی قطع شد، برای اینکه این مشکلات حل شود راه داریم. ماده واحده را تهیه کردیم تا با فساد مبارزه شود، یک قاضی اگر فاسد شود خودش، مردم و سیستم را فاسد می‌کند، اکنون برای برخورد با این قاضی متخلف به روش اخراج اقدام می‌کنیم، اما به همین قاضی پروانه وکالت خارج از نوبت می‌دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای ظریف گفت: این استعفا بسیار بیجا، بیخود و کار غلطی بود و در این مقطع حساس نباید این استعفا رخ می‌داد.

وی افزود: 2 هدف اصلی از این استعفاها داشتند که اولین هدف فرار از مسئولیت بود. آقای ظریف به عنوان قهرمان برجام مطرح بود، همه بدبختی‌هایی که داریم از برجام است. برجامی که راه خروج آمریکا را نبسته و هزینه‌ای هم برای خارج شدن از برجام ایجاد نکرده است.

دولت برای تصویب FATF به دنبال مظلوم نمایی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این شرایط هر چه بدبختی می‌کشیم از آن برجام ناقص‌الخلقه‌ای است که چند بند در این زمینه خطاب به آقای روحانی نوشته‌ام، بیان کرد: کسی که تاکنون قهرمان برجام تلقی می‌شد اکنون تبعات برجام را پاسخ نمی‌دهد و در اینجا می‌خواهد فرار کند و برود. معتقدم یکی از دلایل این فرار (استعفای آقای ظریف) این بود که از پاسخگویی فرار کند.

وی گفت: آقایان می‌خواستند کنوانسیون پالرمو و CFT، در یک کلام FATF را بماستانند. راه مظلوم‌نمایی را در پیش گرفتند و در اینجا می‌دیدیم که مظلوم نمایی وجود دارد. از یک سو آقای روحانی در جمع کارشناسان و مسئولین بانک‌ها و بانک مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله کرد. واقعا این رفتارها تعجب‌برانگیز است.

ذوالنوری ادامه داد: آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نان حقوقدان بودنش را خورد و رای آورد ولی اگر حقوقدان بود باید اولین چیزی را که می‌فهمید قانون اساسی بود. همان قانون اساسی که گفته الان حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، اکنون گفته مجمع تشخیص مصلحت نظام این حق را دارد که در مورد FATF نظر بدهد.

کسی که ادعای حقوقدانی دارد نباید به ارکان نظام حمله کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من این حرف های آقای روحانی را نشانه دیکتاتوری می‌دانم. روحانی به ذات دیکتاتور و مستبد است و در بزنگاه‌های این‌چنینی استبداد خود را نشان می‌دهد. می‌خواهند فقط حرف خودشان اجرا شود و دستگاه‌های قانونی را سلب حق کنند. نباید چنین اتفاقی در کشور رخ دهد اگر کسی که ادعای حقوق دانی ندارد چنین حرفی را بزند، قابل چشم پوشی است. اما کسی که با ادعای حقوقدان بودن پست ریاست جمهوری را اشغال کرده، قابل پذیرش نیست. نمی‌توان پذیرفت که ایشان این‌گونه بر ارکان نظام حمله کند.

وی اظهار داشت: در قضیه استعفای ظریف یک تلاش هماهنگ رخ داد که رئیس جمهور این گونه حمله کند و از سوی دیگر ظریف استعفا کند تا مسئولان نظام در مجمع وضعیت را خراب بدانند و FATF را تصویب کنند.

ظریف برای کور شدن آمریکایی‌ها باید در دیدار اسد حضور می‌یافت

ذوالنوری با اشاره به عدم حضور ظریف در دیدار بشار اسد با رئیس جمهور، ادامه داد: برخی معتقدند این نیز یک پالس است زیرا آمریکایی‌ها از وجود مقاومت خوشایند نیستند و این استعفا حال دادن به آن‌ها بود. ظریف برای کور شدن آمریکایی‌ها باید در این دیدار حضور می‌یافت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه یا ظرافت‌های دیپلماتیک را متوجه هست یا نیست، گفت: اگر متوجه این ظرافت‌ها نیست در انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه و جایگاهی که دارد باید تردید کرد. اگر ظریف این ظرافت های دیپلماتیک را می‌فهمد و اینگونه رفتار می‌کند، بحث تعهد مطرح است. علت اینکه در دیدارهای بشار اسد شرکت نکرده خوشبینانه‌اش این است که اقدامات هماهنگی را انجام داده‌اند تا اعضای مجمع مرعوب شوند و FATF را تصویب کنند.

ظریف نباید سر بزنگاه گروکشی می‌کرد

وی افزود: در سفر بشار اسد به ایران، این شخص فقط رئیس جمهور یک کشور معمولی نیست بلکه بعنوان محور مقاومت به ایران آمده است، نقش وزارت خارجه ما در سوریه کمتر از سایر دستگاه‌ها مانند نیروی قدس بوده است. توقع ظریف برای هماهنگی با وی، توقع نابجایی است زیرا در سطح نظام تصمیم گرفته شده است و بشار اسد به عنوان محور مقاومت با مقام معظم رهبری و مسئولان نظام دیدار کرد. اگر آقای ظریف و مبنای قهرش این باشد، من این رفتار را از موضع رشد تلقی نمی‌کنم زیرا منافع نظام را باید در سطح کلان دید. وزارتخارجه باید در خدمت این اهداف باشد، اینجا جای گروکشی نیست اما ظریف دارد به آن اهداف آسیب می‌زند؛ به بیان دیگر منافع بالاتر با این کار ظریف لطمه می‌بیند.

وی افزود: ظریف باید به عنوان سرباز نظام حق خود را بعنوان سرباز نظام ادا می‌‎کرد، بعدا اقدامی کند و گله می‌کرد چرا این سفر بشار را تحت الشعاع قرار داد؟ این کار 100 در صد خطا بود زیرا به ضرر منافع ملی است، ظریف نباید سر بزنگاه گروکشی می‌کرد بلکه باید وظیفه خود را انجام می‌داد و پس از آنکه اهداف سفر تامین شد بعدا استعفا می‌کرد، چرا در همان برهه این اقدام را انجام داد لذا اقدام ظریف در اعلام استعفا اشتباه محض بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: