غرقی در واکنش به مسدودسازی شبکه‌های برون‌مرزی: 

اقدام آمریکایی‌ها اعتراف به تاثیرگذاری رسانه‌ای ایران بود

کدخبر: 2325033

مرتضی غرقی خبرنگار ارشد صداوسیما در حوزه بین‌الملل امپراتوری رسانه‌ای امریکا را در حال فروپاشی دانست و اقدام به مسدودسازی شبکه‌های برون‌مرزی ایران از سوی گوگل را نمود این فروپاشی قلمداد کرد. 

نسیم آنلاین:‌ مرتضی غرقی امپراتوری رسانه‌ای امریکا را در حال فروپاشی دانست و اقدام به مسدودسازی شبکه‌های برون‌مرزی ایران از سوی گوگل را نمود این فروپاشی قلمداد کرد.

مشروح گفتگوی نسیم آنلاین با غرقی خبرنگار ارشد صداوسیما در حوزه بین‌الملل درباره مسدود شدن حساب‌های پرس‌ و هیسپان تی‌وی توسط گوگل بدین شرح است:

با توجه به اینکه اخیرا گوگل حساب‌های کاربری پرس تی وی و کانال یوتیوب این شبکه و هیسپان تی وی را بدون هشدار قبلی مسدود کرده این موضوع چه تأثیری در روند دیپلماسی جمهوری اسلامی خواهد گذاشت؟

رفتاری که آمریکایی‌ها با شبکه‌های برون‌مرزی ما دارند، نشان از این دارد که شبکه‌های برون‌مرزی ما تأثیرگذارند و این تأثیرگذاری باعث شده که آن‌ها نگران باشند. این‌که کسانی که از جریان آزاد رسانه‌ای دم می‌زنند و عمدتاً تلاش دارند که این را در دنیا شعار دهند، اما در عمل هیچ‌گاه این‌گونه عمل نمی‌کنند، واقعاً باعث تأسف است. این‌ها با بیشترین شبکه‌ها در تمام کشورهای دنیا به نوعی تلاش دارند آن نگاه استعماری و سلطه‌طلبان‌ایکه ناشی از هژمونی رسانه‌ای است را به کشورهای در حال توسعه یا عقب‌افتاده تحمیل کنند. جریان آزاد اطلاعاتی که ادعا می‌کنند، یک‌طرفه است، تریبونی در اختیار ما قرار نمی‌دهند که ما این نگاه را منتقل کنیم و جریان آزاد رسانه‌ای را که می‌تواند به نفع بشریت و به نفع توسعه جامعه بین‌المللی باشد مسدود می‌کنند و این مسئله می‌تواند به توسعه کشورها هم لطمه بزند.

برخورد جمهوری اسلامی ایران با این حرکت چگونه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال راه فرار از این بحران باشد و پیامش را منتقل کند اینکه ما مانع شویم از اینکه رسانه‌های دیگر پیامشان را ندهند، این رفتاری است که مقابل آمریکایی‌ها است؛ اما ما باید در این زمینه روشن گری کنیم. آن‌ها مطمئن باشند که حرف حق همیشه جای خودش را در جهان دارد هرچقدر هم که بخواهند آن را محدود و زیر خاکستر قرار دهند، نمی‌توانند؛ چراکه انقلاب اسلامی ایران تأثیراتش را گذاشته است، ملت‌ها بیدار شده‌اند و آنچه که در لیبی، افغانستان، یمن و عربستان شکل گرفته نمود آن است. جریاناتی به پا خاسته‌اند و ملت‌ها حقوق از دست رفته خودشان را طلب می‌کنند. این‌ها ناشی از تاثیرات انقلاب اسلامی ایران است وکسی نتوانسته جلوی آن را بگیرد. آنها در گذشته خیلی تلاش کرده اند انقلاب معنوی جمهوری اسلامی ایران را در مرز‌های خودشان مهار کند اما نتوانسته اند.

پیام این رخداد برای جهانیان چیست؟

پیام این رخداد این است که دشمنان ما امروز در ونزوئلا، یمن و عراق هم چنین رفتاری، می‌کنند. دنیا و جامعه بین المللی باید بداند آنچه که امروز بر اثر تحریم‌های آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران آمده یک روزی هم بر سر آنها خواهد آمد. چرا؟ چون جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در این 40 سال به حقوق هیچکس تجاوز نکرد، از حد خودش فراتر نرفت و عمدتا دنبال استقلال و آزادی ملت خودش بود و مطمئن باشند کشور‌هایی که بخواهند مسیر جمهوری اسلامی ایران را بروند با چنین شرایطی مواجه می‌شوند، مگر اینکه همچنان تحت استعمار آمریکا، انگلیس یا دیگر شبکه‌های معروف قدرت‌های جهانی باشند. من فکر می‌کنم دنیا در حال حاضر بیدار شده و با این اقدام مقابله کند، همیشه وقتی که کشور‌ها با یکدیگر جنگ دارند، رابطه فرهنگی آن‌ها با یکدیگر قطع نمی‌شود اما امریکایی‌ها تلاش می‌کنند این رابطه فرهنگی را هم قطع کنند، چراکه از پیام انقلاب اسلامی ایران نگرانند، به عنوان نمونه همین که اجازه نمی‌دهند دفتر صدا و سیما در نیویورک تاسیس شود و اجازه نمی‌دهند خبرنگار ایرانی به آنجا برود؛ یعنی نگرانند خبرنگار ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی حرفی بزند که بر خلاف جریان رسانه‌ای آن‌ها باشد.

مسدود شبکه‌های برون مرزی چه تاثیری بر روند ارتباطات جهانی ما خواهد داشت؟

پرس تی وی و هیسپان تی وی هر چند از اهمیت بالایی برخوردارند اما مسیر‌های زیادی برای انتقال پیام دارند و قطعا همه آنها را نمی‌توانند مسدود کنند، این موج و این نوری که از انقلاب اسلامی ایران در دنیا تابیده، قطعا در دنیا تاثیر خودش را گذاشته و از این پس هم خواهد گذاشت. حق هیچوقت پنهان نمی‌ماند.

پیش بینی شما از ادامه این روندی که در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است چیست؟

تحریم‌ها چه در زمینه اقتصادی و سیاسی، چه در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای نمی‌تواند پایدار باشد. دنیای امروز با دنیای گذشته بسیار متفاوت است. راه‌های نفوذ و شکاف در این دنیا بی شمار است، توریست‌ها می‌توانند عامل انتقال پیام ما باشند، خبرنگاران خارجی و دیپلمات‌ها می‌توانند. همه این‌ها مسیرهایی است که پیام ما را به دنیا مخابره کند. امروزه امریکا در دنیا هیچ اعتباری ندارد، اگر کشوری حرف امریکا را گوش می‌کند، به خاطر ترسش است، ترسی که از قدرت اقتصادی و نظامی امریکا دارد، اما این نمی‌تواند پایدار بماند. بیش از ده الی پانزده امپراتوری طی دویست سال گذشته از بین رفتند و با خاک یکسان شده اند و امریکا هم اگر خودش را یک امپراطوری و یک ابر قدرت می‌داند مطمئن باشد چیزی جز سر نوشت آن امپراطوری‌های گذشته را نخواهد داشت. این جبر تاریخ است آن‌ها نمی‌توانند جلوی این روند طبیعی را بگیرند.

ارسال نظر: