آمریکا؛‌ مانع تحقق اتصال ترانزیتی ایران،‌ عراق و سوریه

کدخبر: 2325040

امریکایی‌ها اصلاً در برابر این مقدمات و توسعه روابط دمشق و تهران موضع خوبی ندارند. اگر راه‌آهن خرمشهر که 30 کیلومتر تا عراق فاصله دارد، وصل شود، می‌تواند به سوریه هم امتداد پیدا کند؛ اما آمریکایی‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند این 30 کیلومتر راه‌آهن متصل نشود. در بحث جاده هم به‌همین‌شکل است. ارتباطات جاده‌ای برقرار است؛ ولی چون آمریکایی‌ها به‌صورت عمده در غرب عراق هستند، این مسیر ناامن است.

نسیم آنلاین : مسعود اسداللهی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»به تشریح وضعیت امروز سوریه پرداخت.

سال 98؛‌ بهره‌برداری اقتصادی در روابط با سوریه باید باشد

خوشبختانه در سال 97 شاهد بودیم که موضوع همکاری اقتصادی ایران و سوریه خیلی فعال شد. این همکاری‌ها در حالی توسعه پیدا کرد که در سال 96 شاهد چنین فعالیت جدی نبودیم. بااین‌حال، در سال 97، به‌ویژه نیمه دوم آن، ارتباط قدرتمندی میان تهران و دمشق را شاهد بودیم که با سفر هیئت‌های بلندمرتبه دو طرف شکل گرفت . در سفر آقای جهانگیری به سوریه، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مهمی امضاشده که امیدواریم در سال 98 اجرایی شود.

آمریکا؛‌ مانع تحقق اتصال ترانزیتی ایران،‌ عراق و سوریه

آمریکایی‌ها اصلاً در برابر این مقدمات و توسعه روابط دمشق و تهران موضع خوبی ندارند. اگر راه‌آهن خرمشهر که 30 کیلومتر تا عراق فاصله دارد، وصل شود، می‌تواند به سوریه هم امتداد پیدا کند؛ اما آمریکایی‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند این 30 کیلومتر راه‌آهن متصل نشود. در بحث جاده هم به‌همین‌شکل است. ارتباطات جاده‌ای برقرار است؛ ولی چون آمریکایی‌ها به‌صورت عمده در غرب عراق هستند، این مسیر ناامن است .

چرایی آغاز عملیات ادلب

در بحران سوریه که پس از هفت سال روبه پایان است، منطقه ادلب بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین منطقه‌ای است که در دست تروریست‌ها باقی‌مانده است.

در توافقی که چند ماه پیش میان روسیه، ترکیه و ایران در سوچی انجام شد، قرار بر این گرفت عملیات تروریست‌های ادلب متوقف شود و ترکیه این گروه‌ها را به ترک منطقه وادار کند. حتی زمان‌بندی مشخصی هم اعلام کرد که تا آخر سال 2018، یعنی اوایل دی سال گذشته، مسلحان این منطقه را ترک کنند.

این بدقولی ترکیه برای روسیه و دولت سوریه تحمل‌ناپذیر است؛ چراکه این منطقه در دست مسلحان قرار دارد. اگر ترکیه این منطقه را از دست بدهد، شکست اساسی می‌خورد. ادلب هم‌مرز با ترکیه است و سپر حمایتی برای ارتش ترکیه محسوب می‌شود و از سوی دیگر، این مناطق حاصلخیز و ازنظر اقتصادی برای ترکیه مهم است.

آیا آمریکا دنبال جنگ است؟

این صحبتی که آمریکا می‌خواهد به ایران حمله کند، صحت ندارد و اکنون می‌خواهند عملیات روانی انجام دهند تا ایرانی‌ها را وادار به مذاکرات کنند.

الآن بحث نظامی مطرح نیست. آمریکا در حال تلاش است که با فشار اقتصادی و افزایش نارضایتی عمومی با گرانی و ایجاد مشکلات اجتماعی و فرهنگی، کشور را از داخل دچار بی‌ثباتی کند و در مذاکرات فشار بیاورد که ایران امتیاز بدهد.

ارسال نظر: