معافیت نفتی؛ در مقابل تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در عراق

سفر عجیب و مخفیانه پامپئو به عراق؛‌ معامله امنیت و اقتصاد

کدخبر: 2325044

توئیت خبرنگار سی ان ان و لغو یک باره سفر وزیر خارجه آمریکا به آلمان موجب شد گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص مقصد و هدف سفر پامپئو در رسانه‌ها مطرح شود. هم‌زمانی این اتفاقات با سفر دکتر ظریف به مسکو و تصمیم ایران برای اعلام کاهش داوطلبانه اقدامات ایران در برجام برشدت گمانه‌زنی‌ها و احتمالات افزود. به‌گونه‌ای که برخی پای مذاکرات محرمانه دو وزیر خارجه را به میان کشیدند

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه و پس از لغو سفرش به آلمان، در سفری اعلام‌نشده وارد بغداد شد و با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

از همان ابتدا سفر پامپئو با حاشیه‌هایی همراه بود. خانم کیتلن کالینز، خبرنگار سی‌ان‌ان در کاخ سفید، توئیت کرده بود که به خبرنگاران همراه با پامپئو گفته‌شده که تا پایان سفر و بازگشت حق اعلام مقصد سفر را ندارند. توئیت خبرنگار سی ان ان و لغو یک باره سفر وزیر خارجه آمریکا به آلمان موجب شد گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص مقصد و هدف سفر پامپئو در رسانه‌ها مطرح شود. هم‌زمانی این اتفاقات با سفر دکتر ظریف به مسکو و تصمیم ایران برای اعلام کاهش داوطلبانه اقدامات ایران در برجام برشدت گمانه‌زنی‌ها و احتمالات افزود. به‌گونه‌ای که برخی پای مذاکرات محرمانه دو وزیر خارجه را به میان کشیدند؛ اما خیلی زود مشخص شد مقصد سفر بغداد است.

در جلسات پامپئو و سران عراقی چه گذشت؟

ترس آمریکا از اقدامات ایران علیه آمریکا در عراق

پامپئو در مسیر برگشت از عراق در گفتگو با خبرنگاران مطالبی را مطرح کرد که نشان‌دهنده بخشی از اهداف و نگرانی‌های آمریکا از سفر به بغداد بود. وزیر خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران تأکید کرده این سفر را با توجه به «افزایش تحرکات» ایران انجام داده و بدون آنکه اطلاعات بیشتری دراین‌باره بدهد افزود: «خواستیم به آن‌ها اطلاعات بیشتری درباره تهدیدهای رو به افزایش بدهیم تا هر کاری از دستشان برمی‌آید برای حمایت نیروهای ما انجام دهند». همچنین مایک پامپئو در توضیح بیشتر درباره ادعاهای مطرح‌شده در خصوص قصد ایران برای تهدید منافع آمریکا در عراق گفت: «تلاش‌هایی در جریان بودند تا نیروهای آمریکایی که مبارزه علیه داعش را ادامه می‌دهند از عراق بیرون رانده شوند. این برای دولت عراق اهمیت باورنکردنی دارد.»

این سخنان وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد کاخ سفید احتمالاً خود را در یک تهدید جدی و فوری در عراق احساس کرده و لذا سعی کرده پیغامی را بسیار محرمانه و غیرمنتظره به مسئولیت بغداد برساند.

ضمن آنکه هم‌زمانی سفر پامپئو با اعلام توقف اجرای بخشی از مفاد برجام از سوی ایران و افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نسبت به رفتارهای احتمالی ایران به‌ویژه در عراق که شاید مهم‌ترین عرصه مواجهه منافع دو کشور باشد، نگران‌اند و خواهان اطمینان از پایبندی دولت عراق نسبت به حفظ منافع آمریکا در مواجهه با گروه‌های حامی ایران در عراق هستند.

وزیر خارجه ایالات‌متحده آمریکا در جریان این سفر به عراق سخنانی را مطرح کرد که برخی از آن‌ها قابل‌تأمل به نظر می‌رسد. در همین ارتباط، وی درباره انگیزه‌های سفر از پیش اعلام‌نشده خود به بغداد به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم با سران این کشور صحبت کنم تا به آن‌ها اطمینان خاطر بدهم که عراق کشوری مستقل و با حاکمیت ملی باقی می‌ماند.»‌

العهد در پایان گزارش خود تأکید کرد، باوجود همه تنش‌ها و تحرکات نظامی آمریکا و واکنش‌های ایران، این مسئله صرفاً اشاره ضمنی از سوی آمریکا برای ارسال این پیام به جهان بود که همچنان قدرتمند است. ولی آمریکا نمی‌تواند وارد جنگ با ایران شود؛ زیرا به‌خوبی از قدرت ایران و توانایی این کشور در حمله به منافع آمریکا رژیم صهیونیستی آگاه است .

العهد افزود، درباره سفر پامپئو به عراق نیز باید گفت که آمریکا به‌خوبی از قدرت گروه‌های مقاومت در عراق اطلاع دارد؛ به همین دلیل به عراق سفر کرد تا به بغداد و تهران پیام بدهد که آمریکا از قدرت نظامی علیه ایران استفاده نخواهد کرد .

تحریم ایران و معافیت عراق

یکی از موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها،‌ موضوع تحریم‌های ایران و نقش عراق در این پازل است. آمریکا، عراق را به‌عنوان مهم‌ترین منفذ تنفس ایران در فضای تحریم می‌داند و فشارهای شدیدی به بغداد برای کاهش مبادلات با ایران به‌ویژه جایگزینی برق وارد می‌کند. دولت ترامپ می‌خواهد از همه ابزارهای خود برای کاهش نفوذ اقتصادی ایران در عراق استفاده کند.

رسانه‌های عراقی در گزارش‌های خود آورده‌اند پامپئو برای عقد معاملات تجاری به ویژه درزمینه انرژی به عراق سفر کرد؛ به ویژه در بخش‌های برق، نفت و گاز طبیعی. وی همچنین طرح‌هایی را بررسی کرد که در بهبود وضعیت زندگی مردم عراق مؤثر خواهد بود .

هم‌چنین برخی معتقدند سفرهای اخیر نخست‌وزیر عراق به فرانسه و آلمان و امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با این کشورها ازجمله قرارداد 14 میلیارد دلاری با شرکت زیمنس برای توسعه برق‌رسانی، باعث نارضایتی آمریکایی‌ها شده و ترامپ، وزیر خارجه‌اش را برای جا نماندن واشنگتن از روند سرمایه‌گذاری‌ها به بغداد فرستاده است.

معافیت نفتی؛ در مقابل تضمین امنیت نیروهای عراقی

«تأکید پامپئو و صالح بر تمدید معافیت عراق از تحریم ایران»؛‌ تیتر رسانه‌های خبری پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور عراق بود. بر اساس اخبار درز کرده از این نشست در جریان دیدار وزیر تأکید شده است که معافیت‌های بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران تمدید شود و این نه‌تنها خواست رئیس‌جمهور عراق بلکه نظر کاخ سفید هم بوده است؛‌ درحالی‌که برخی گمان می‌کردند هدف سفر آمریکایی‌ها به بغداد تحت‌فشار قرار دادن این کشور برای اجرای تحریم‌های ایران است.

روزنامه العهد عراقی خبر داد آمریکا از دولت عراق خواسته است که میانجی این کشور و ایران باشد تا در معرض خطر قرار نگرفتن نیروهای آمریکایی، تضمین شود و در مقابل، عراق از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران مستثنا باشد . در حقیقت آمریکایی‌ها با عراقی‌ها امنیت سربازانشان را در گرو معافیت‌های تحریمی معامله کردند.

ارسال نظر: