از اتهام «خیانت» تا «تهدید به ترور»!

بالا گرفتن اختلاف در میان گروه‌های تروریستی ادلب

کدخبر: 2325050

با تداوم پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدین در شمال غربی استان حماه و پاکسازی شهر «کفرنبوده» از گروه‌های تروریستی، اختلاف میان طیف‌های مختلف گروه‌های سلفی تکفیری در شمال سوریه و ادلب بار دیگر بالا گرفت.

نسیم آنلاین : با تداوم پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدین در شمال غربی استان حماه و پاکسازی شهر «کفرنبوده» از گروه‌های تروریستی، اختلاف میان طیف‌های مختلف گروه‌های سلفی تکفیری در شمال سوریه و ادلب بار دیگر بالا گرفت.

ماجرای افشای اختلافات از دو روز قبل آغاز شد. «صالح الحموی» که زمانی نفر دوم جبهه النصره بود و حالا با رهبر تحریر الشام (جبهه النصره) دارای اختلاف جدی است، دو روز قبل و بعد از آزادسازی روستای «الجنابرة» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «تحریر الشام تا این لحظه به صورت جدی و فعال علیه ارتش سوریه وارد عملیات نشده است! تنها بخش کوچکی از آنان که در منطقه مستقر هستند وارد عملیات شده و عملا ۸۵ درصد نیروی نظامی معارضین در نبردهای اخیر از سوی جیش العزه و جبهه وطنیه تأمین شده است.»

همراستا با افشاگری صالح الحموی، برخی رسانه‌های نزدیک به احرار الشام نیز مدعی خیانت تحریر الشام شدند! «در قلعة المضیق و سهل الغاب، تمام تسلیحات سنگین در اختیار تحریر الشام است؛ اما آن‌ها حاضر نیستند این تسلیحات را برای نبرد در اختیار ما بگذارند! ما مجبوریم با تسلیحات سبک از این منطقه [در برابر ارتش سوریه و متحدین] دفاع کنیم!»

صالح الحموی امروز نیز با پاکسازی شهر کفرنبوده از گروه‌های تروریستی، مواضع خود را با صدای بلندتری تکرار کرد: «دیروز خیلی‌ها بر من خرده گرفتند. اما امروز همگان شاهد همین نکته بودند. در درگیری‌های امروز کفرنبوده و تل الصخر، از کل تحریر الشام تنها مجموعه‌های کوچک محلی حضور داشتند! کدام تصویر یا سندی نشان می‌دهد تسلیحات سنگین در نبردها حاضر بود؟ کدام تصویر نشان می‌دهد لشکرهای ویژه عملیات مانند عصابات الحمراء امروز در صحنه‌های جنگ حضور داشتند؟ فراموش نکنیم که تقریبا تمام تسلیحات سنگین و نیمه‌سنگین بقیه گروه‌های مسلح را تحریر الشام به بهانه‌های مختلف طی دو سال اخیر مصادره کرده است.»

عباس شریفه از چهره‌های مشهور سلفی موسوم به میانه‌رو در میان معارضین سوری نیز به کنایه نوشت: «برخی اسامی تنها در زمان حمله تحریر الشام به گروه‌های مسلح معارض به گوش می‌رسند؛ اما در نبرد علیه ارتش سوریه خبری از آنان نیست! عصائب الحمراء، جیش النصره، ترکستان، قطاع البادیة و...»

ابوهادی از شیوخ سلفی احرار الشام نیز در این مورد نوشت: «خائنین و مزدورانی مانند ابو الیقظان و الفرغلی که در زمان حمله به گروه‌های مسلح مانند الزنکی و احرار الشام در صف اول کاروان‌های نظامی تحریر الشام بودند الآن کجا هستند؟» ابو الیقظان و ابو الفتح الفرغلی از عناصر مصری در رده رهبری تحریر الشام هستند که برای درگیری و عملیات تحریر الشام علیه احرار الشام و الزنکی، رجزهای بسیار می خواندند. ابو وائل حبیب، از بقایای گروه تروریستی «لواء شهداء الاسلام» داریا نیز در توییت معناداری نوشت: «قصه‌ای تکراری است! هر بار که ارتش اسد به مواضع معارضین حمله کرد؛ ابو الیقظان و الفرغلی به خواب فرو می‌روند!»

غیبت ابو الیقظان به قدری چشمگیر است که حتی یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های نزدیک به الجولانی نیز زبان به کنایه بگشاید! فادی حسین در این مورد نوشت: «ابو روما کجاست؟ ابو الیقظان کجاست؟ آن‌ها که روزی رجزهای آن چنانی می‌خواندند، امروز در نبردهای حماه چه می‌کنند؟» اشاره وی به ابو الیقظان مصری صاحب فتوایی است که در جریان نبرد احرار الشام و تحریر الشام، فتوا داد تا هر منتقد تحریر الشام را می‌توانید با ضرب مستقیم گلوله به قتل برسانید. ابو روما الحلبی نیز یکی از عناصر الزنکی است که علیه تحریر الشام علنا رجزخوانی می‌کرد.

پایگاه خبری «عنب بلدی» وابسته به معارضین مسلح نیز در گزارش خود از سیطره دوباره ارتش سوریه بر کفرنبوده نوشت: «نوع مقاومت تحریر الشام شرم‌آور است!» نویسنده در ادامه با اشاره به مقاومت شدید گروه‌های تروریستی «جیش العزه» و «جیش النصر» در کنار گروه‌های وابسته به «جبهه وطنیه» و «برخی افراد کم‌سن و سال و محلی وابسته به تحریر الشام در این منطقه» در انتقاد از عدم حضور لشکرهای اصلی گروه تروریستی تحریر الشام نوشته است: «شاید باید به جبهه النصره بگوییم فرض کنید ارتش نظام [قانونی سوریه] وابسته به ارتش آزاد است تا النصره وارد نبرد علیه آنان شود!»

ابو معاذ رحال، از سران ارتش آزاد نیز با تأیید عدم حضور جدی تحریر الشام در نبردهای شمال حماه نوشت: «این شهر ۷ سال توسط ارتش آزاد فتح شد. سهیل حسن بعدها ۱۱ ماه تلاش کرد تا کفرنبوده را تصرف کند؛ اما ارتش آزاد در برابر وی جنگید. حالا این بار شهر در اشغال عناصر الجولانی بود و سهیل حسن توانست در ۱۱ دقیقه [؟!] آن را تصرف کند!»

منهل باریش از نویسندگان نسبتا سرشناس سوری نیز در این مورد نوشت: «شهر کفرنبوده بار دیگر به دست ارتش سوریه افتاد. آن‌ها از پشتیبانی نیروهای نزدیک به ایران و حمایت پررنگ هوایی روسیه برخوردار بودند. تاریخ از مقاومت جیش العزه، جیش النصر، جیش الاحرار، احرار الشام، جیش الثانی و غیبت تقریبا کامل جبهه النصره در [نبرد امروز] این شهر خواهد داشت!»

علی العرجانی از مفتی‌های مشهور تکفیری در شمال سوریه نیز با تأیید این خبر نوشت: «واجب است تحریر الشام درب اسلحه‌خانه‌های خود را بر گروه‌های مسلح بگشاید تا دشمن روس را از پیشروی باز دارند. اما متأسفانه تا امروز چنین نکرده‌اند! علت آن چیست؟» این مفتی سابق جبهه النصره خطاب به عناصر رده میانی و پایین تحریر الشام نوشت: «ای جوانان حاضر در صفوف تحریر الشام، ما و شما به خوبی می‌دانیم که هنوز تشکیلاتتان به صورت جدی وارد نبرد نشده است! مگر غیر از این است که فرماندهانتان برای تحریک شما در نبرد علیه بقیه گروه‌های مسلح معارض می‌گفتند آن‌ها از اراده کافی برای جنگ مسلحانه برخوردار نیستند؟ پس امروز چیست؟ آیا شما هنوز هم به بقیه گروه‌ها نیاز دارید؟» این مفتی تکفیری کویتی در ادامه افزود: «بدانید از نظر شرعی نمی‌توان اصل " دفع الصائل " را به بهانه‌های مختلف مشروط ساخت! به خدا شما بیش و پیش از دیگر گروه‌ها از سقوط این مناطق آسیب خواهید دید! و بدانید که طمع‌های جولانی برای دستیابی به قدرت هرگز از عذاب شما در آخرت نمی‌کاهد!»

ارسال نظر: