فیلم برداری و ثبت حملات توسط پهپادها

حملات پهپادی انصارالله با پیوست رسانه ای! /فیلم برداری و ثبت حملات توسط پهپادها

کدخبر: 2325096

یکی از نکات مهم عملیات اخیر انصارالله علیه مراکز نفتی سعودی،‌ فیلم برداری از حملات بود. به گونه ای که همانند دفعات پیشین سعودی ها و رسانه های نزدیک به آن با تکذیب ماجرا نتوانند به سادگی از کنار آن بگذرند.

نسیم آنلاین :‌ جنگ یمن وارد وارد سال چهارم خود شده است؛ اما گذر زمان نه تنها انصارالله را مجاب به تسلیم برابر متجاوزان نکرده،‌ بلکه با رونمایی از سلاح و اقدامات راهبردی جدید ریاض را با چالش های بیشتری روبرو کرده است.

هفته گذشته انصارالله یمن با طراحی عملیاتی دقیق به عمق خاک عربستان و هدف قرار دادن تاسیسات نفتی سعودی ها معادلات جنگ یمن را وارد فاز جدیدی کرد. نفوذ و عملیات موفق۷ پهباد تهاجمی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان، نقطه عطفی در اثبات ناکارآمدی محاصره نظامی- اقتصادی در مقابل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود. این عملیات به عنوان برگ برنده انصارالله در آغاز مرحله‌ای جدید از جنگ است. وقوع این عملیات در شرایط حساس منطقه‌ای و بین المللی، علاوه بر آثار نظامی، آثار سیاسی ویژه‌ای بدان بخشیده است. انصارالله با واگذاری مدیریت بنادر سه‌گانه‌ی ساحل غربی به سازمان ملل، جبهه ائتلاف را در برابر مفاد توافق سوئد قرار داده و از طرفی همزمان شدن آتش سوزی در بندر «ینبُع» عربستان و انفجار نفتکش‌ها در بندر «فجیره» امارات با حمله انصارالله به تأسیسات حیاتی، ادعای آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن در حفظ و تداوم «امنیت تولید» و «امنیت انتقال» نفت را به چالش کشید.

اما یکی از نکات مهم عملیات اخیر انصارالله فیلم برداری از حملات بود. به گونه ای که همانند دفعات پیشین سعودی ها و رسانه های نزدیک به آن با تکذیب ماجرا نتوانند به سادگی از کنار آن بگذرند.

اقدام انصارالله و فیلم برداری از عملیات اخیرش، تحلیل گران را باری دیگر به سوی مقایسه انصارالله با حزب الله سوق داد. فیلم برداری از عملیات نیروهای مقاومت علیه اسرائیل امروزه به امری عادی در لبنان و غزه تبدیل شده است.

از میانه دهه ۱۹۹۰ تا فرار ارتش اسراییل و آزادی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ در بیشتر عملیات‌های حزب‌الله از جمله حداثا، طلوسة، بئر کلاب و… پخش فیلم عملیات‌ها علاوه بر تقویت روحیه مردم و رزمندگان لبنانی در تضعیف روحیه سربازان اسراییلی و گسترش ترس و ناامیدی در میان جامعه اسراییل نقش موثری ایفا کرد. مشهور است آن زمان سیدحسن نصرالله، دبیرکل جوان حزب‌الله لبنان گفته بود:«عملیات بدون تصویربرداری و مستندسازی نباید انجام شود. این یکی از رموز برتری ما در جنگ علیه اشغالگران صهیونیست است.» حال انصارالله با درک اهمیت بیش از پیش رسانه و مستند کردن اقدامات خود، با همراه کردن یک پهپاد برای تصویر برداری حملات دیگر پهپادها معادلات رسانه ای را وارد فاز جدیدی کرد.

حمله پهپادی 24 اردیبهشت یمن علاوه بر بازگشت موفقیت‌آمیز 7 پهپاد و گذر بی‌دردسر از میان سامانه‌های راداری- پدافندی تاد و پاتریوت سعودی، یک ویژگی بسیار مهم داشت: این عملیات توسط پهپادهای دیگر تصویربرداری و مستندسازی شد و همزمان با انتشار خبر حمله برای نخستین بار تصاویر هوایی از حمله منتشر شد.

به نظر می‌رسد که خطای راهبردی ائتلاف، زیاده‌خواهی و عدم بازنگری در نقشه راه و همچنین حمایت آمریکا و غرب از جنایات ائتلاف از عوامل مؤثر بر شکل‌گیری، تقویت و توسیع مقاومت منطقه‌ای است که دورنمای آن تبدیل نتایج طرح‌ها و توطئه‌های غربی- عربی - عبری به ضد خودش خواهد بود.

حجم ویدیو: 6.83M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11 دانلود ویدیو
ارسال نظر: