از حمله به فرودگاه دبی تا ضرب شست به عربستان

نگاهی به قدرت پهپادی انصارالله +فیلم

کدخبر: 2325107

قدرت پهپادی انصارالله طی یک سال گذشته معادلات سعودی و امارات را به هم ریخته است. در این گزارش عملیات و توانایی های پهپادی انصارالله مورد بررسی قرار گرفته است.

نسیم آنلاین : حملات پهپادی انصارالله در هفته گذشته باری دیگر توجه رسانه ها را به سوی یمن و قدرت دولت صنعا جلب کرده است. با آنکه سعودی ها گمان می کردند در شش هفته صنعا را اشغال و حامیان انصارالله را مجبور به پذیرش شروط خود میکنند، حال بیش از چهار سال از آغاز تهاجم سعودی و امارات به یمن می گذرد و با گذشت زمان انصارالله با رونمایی از اهرم های راهبردی اش در مقطع های مختلف،‌ مسیر معادلات سیاسی-نظامی یمن را به سود خود هدایت کرده است.

در حمله اخیر که با نفوذ ۷۰۰ کیلومتری پهپادها تاسیسات نفتی آرامکو را مورد هدف قراردادند علاوه بر توقف فعالیت لوله انتفال نفت غرب به شرق این کشور ۳۱ میلیارد دلار خسارت به بازارهای مالی سعودی و شرکت نفتی ارامکو وارد کردند.

انصارالله پس از این حمله اعلام کرد این بخش کوچکی از طرح بزرگی است که در انتظار گاو شیرده ترامپ قرار دارد و بیش ۳۰۰ نقطه استراتژیک سعودی شناسایی شده است.

قدرت پهپادی انصارالله

چند پیش روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی باعنوان «پهپادهای مسلح» به تشریح قدرت دفاع پهپادی مقاومت انصارالله پرداخته بود . در این گزارش آمده است که پهپادهای مسلح انصارالله در یمن دقت و بُرد بسیار بیشتری در مقایسه با آن چیزی دارند که آمریکا و هم پیمانان این کشور در خلیج‌فارس آشکارا به آن اعتراف کرده‌اند .

به گزارش این رسانه، پهپادهای مذکور با چنین توانی نشان می‌دهند که فن آوری که هم اکنون در اختیار آنها است، چگونه می‌تواند برای آمریکا و متحدان این کشور در خلیج فارس مخاطره آمیز باشد . وال استریت ژورنال یکی از نمونه‌های این مسأله را هدف گیری پالایشگاه نفت آرامکو عربستان خارج از «ریاض» در ماه جولای عنوان کرده است .

به گزارش رسانه آمریکایی مذکور، در همان ماه یکی دیگر از پهپادهای حوثی ها هم با عبور از سامانه پدافند هوایی در فرودگاه بین‌المللی «ابوظبی» منفجر شد و پروازهای این فرودگاه را نیز برای مدتی متوقف کرد. به گزارش این رسانه، علیرغم اینکه امارات این حمله را تکذیب کرد، اما رسانه‌های آمریکا آن را مورد پوشش رسانه‌ای خود قرار دادند.

شروع قدرت پهپادی انصارالله را باید از ابتدای سال ۹۶ دانست. اواخر سال ۹۵، پهپاد تهاجمی «قاصف -۱» ساخت یمنی‌ها که رونمایی شد و رهبر انصارالله یمن وعده داد که این پهپاد ارتقاء یابد تا بتواند مسافتهای طولانی را طی کند . این پهپاد، دویست و پنجاه سانتیمتر طول دارد. طول بالهایش سیصد سانتیمتر است. زمان پرواز آن ۱۲۰ دقیقه و برد آن ۱۵۰ کیلومتر است. نوع موتور آن بنزینی است و می تواند ۳۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل کند .

اکنون انصارالله پهپهادهای گوناگون دیگری را هم علنی و عملیاتی کرده است. صمصاد۱،‌ صمصاد۲،‌ صمصاد۳،‌ قاصف۱،‌ قاصف۲ و سه پهپاد شناسایی راصد، رقیب و هدهد۱ اسامی پهپادهایی است که انصارالله در مقطع زمانی گوناگون آنان را رونمایی کرده است.

مرروی بر مهم ترین عملیات های پهپادی انصارالله در یک سال گذشته

۲۲ فروردین۹۷،‌ حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه أبها

نیروی هوایی ارتش یمن در فروردین۹۷ از عملیات یگان پهپادی این کشور در عمق خاک عربستان خبر داد . پایگاه خبری شبکه المسیرة یمن در خبری اعلام کرد که با پهپاد قاصف ۱، فرودگاه أبها در عسیر را هدف قرار داده و اکنون تمامی پروازها در این فرودگاه به حالت تعلیق درآمده است . در ادامه این خبرآمده است که پهپاد قاصف ۱، به تاسیسات نفتی «آرامکو» در «جیزان» را نیز بمباران کرده است .

۱۱ تیر ۹۷،‌ رصد نظامیان ائتلاف سعودی در الحدیده برای حمله موشکی

ارتش یمن و انصارالله در خبری اعلام کرد پیش از هدف قرار دادن مواضع شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در الحدیده و ساحل غربی یمن، ابتدا عملیات پهپادی را برای رصد مواضع شبه نظامیان انجام داده و سپس حملات موشکی خود را انجام داده است .

۲۷ تیر ۹۷، حمله به پالایشگاه نفتی آرامکو

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، ۱۸ جولای (چهارشنبه ۲۷ تیر) از حمله پهپادهای این کشور به پالایشگاهی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که با پهپاد صماد 2 که پهپادی دوربُرد است، پالایشگاه نفتی شرکت نفتی آرامکو سعودی را در ریاض هدف قرار داده است . از سوی دیگر شرکت ملی نفت عربستان سعودی نیز به وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه ریاض اعتراف کرد و شرکت آرامکو نیز طی پُستی توییتری نوشت: نیروهای دفاع مدنی و اطفاء حریق توانستند آتش‌سوزی در یکی از مخازن پالایشگاه ریاض را خاموش کنند و تحقیقات برای بررسی دلایل این آتش‌سوزی در جریان است .

۴ مرداد ۹۷،‌ حمله به فرودگاه ابوظبی

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرداد ۹۷ اعلام کرد که با پهپاد جدیدی توانسته به فرودگاه ابوظبی چندین حمله کند . انصارالله از پهپاد صماد ۳ که حملات به فرودگاه ابوظبی را انجام داده بود یک روز پس از حمله به فرودگاه امارات رونمایی کرد.

در حقیقت عملیات منحصر به فرد یگان پهپادی یمن با استفاده از پهپاد صماد ۳ به فرودگاه ابوظبی توانست مسافت ۱۵۰۰ کیلومتری را طی کند که رادارها یا سامانه‌های دفاع هوایی امارات نتوانست آن را رصد یا رهگیری کند و به همین سبب این عملیات،‌یک عملیات منحصر به فرد و متمایز به شمار می‌رود.

۱۶ مرداد ۹۷،‌ حمله به مرکز فرماندهی ائتلاف سعودی و پایگاه هوایی ملک خالد

یگان پهپادی ارتش یمن و انصارالله امروز سه شنبه مرکز فرماندهی ائتلاف سعودی را در پادگان عمبره واقع در ساحل غربی هدف قرار دادند . یگان پهپادی ارتش یمن و انصارالله شنبه هفته جاری نیز با استفاده از پهپاد تهاجمی قاصف۱، پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط واقع در جنوب غربی عربستان را هدف قرار دادند .

۴ شهریور ۹۷،‌ حمله به محل تجمع مزدوران سعودی در استان البیضاء یمن

در شهریور ۹۷ منابع یمنی اعلام کردند یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن محل تجمع فرماندهان مزدوران و متجاوزان در الجریبات در استان البیضاء را هدف قرار داد .

۵ شهریور ۹۷، حمله دوباره به فرودگاه دبی

یک روز پس از حمله بله تجمع مزدوران در البیضا، المسیره در خبری اعلام کرد یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک فروند پهپاد صماد ۳ فرودگاه بین‌المللی دبی در امارات را هدف قرار دادند .

۸ مهر ۹۷، و بازهم فرودگاه دبی برای سومین بار در سه ماه متوالی

مهرماه این بار حمله به ابوظبی بازتاب بیشتری داشت و اماراتی ها نتوانستند از آن به سادگی با تکذیب بگذرند. یک منبع آگاه در یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه المسیرة اعلام کرد که پهپاد صماد۳ طی چندین حمله در ۸ مهرماه ۹۷، فرودگاه بین‌المللی دبی را که در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری یمن قرار دارد، هدف قرار داده است .

۱۲ آبان ۹۷،‌ حمله به پایگاه هوایی ملک خالد سعودی

نیروهای مقاومت یمن موفق شدند در آبان ۹۷ با استفاده از پهپاد قاصف ۱ پایگاه هوایی ملک خالد واقع در منطقه خمیس مشیط در عسیر را هدف حملات خود قرار دهند . یک منبع تاکید کرد که در جریان این حمله خساراتی به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان وارد آمد. این پایگاه هوایی یکی از پایگاه هایی به شمار می رود که در تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن استفاده می شود.

۱۰ آذر ۹۷، استان مارب یمن

ارتش یمن و انصارالله با استفاده از پهپاد قاصف1 به پایگاه شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در استان مأرب حمله کردند . منابع خبری یمن اعلام کردند که در این حمله پهپادی، پادگان «لشکر سوم نیروی پیاده» شبه‌نظامیان مستقر در مأرب واقع در مرکز یمن هدف قرار گرفت .

۲۶ اسفند ۹۷،‌ انتشار کلیپ پرواز پهپاد شناسایی انصارالله بر فراز تاسیسات نظامی و نفتی جیزان

در روزهای پایانی اسفند ۹۷ انصارالله با پخش کیلیپی استفاده از پهپادهای خود را وارد مرحله جدید کرد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی تاکید کرد: به لطف توانمندی‌های یگان پهپادی، بانک اطلاعاتی از اهداف حیاتی و نظامی مهم دشمن در دست داریم و در صورت تصمیم رهبران برای حمله، آماده‌ایم با سلاح مناسب آن‌ها را هدف قرار دهیم .

۲۴ اردیبهشت ۹۸،‌ حمله پهپادی با پیوست رسانه ای

هفته گذشته انصارالله یمن با طراحی عملیاتی دقیق به عمق خاک عربستان و هدف قرار دادن تاسیسات نفتی سعودی ها معادلات جنگ یمن را وارد فاز جدیدی کرد. نفوذ و عملیات موفق۷ پهباد تهاجمی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان، نقطه عطفی در اثبات ناکارآمدی محاصره نظامی- اقتصادی در مقابل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود. این عملیات به عنوان برگ برنده انصارالله در آغاز مرحله‌ای جدید از جنگ است . وقوع این عملیات در شرایط حساس منطقه‌ای و بین المللی، علاوه بر آثار نظامی، آثار سیاسی ویژه‌ای بدان بخشیده است. انصارالله با واگذاری مدیریت بنادر سه‌گانه‌ی ساحل غربی به سازمان ملل، جبهه ائتلاف را در برابر مفاد توافق سوئد قرار داده و از طرفی همزمان شدن آتش سوزی در بندر «ینبُع» عربستان و انفجار نفتکش‌ها در بندر «فجیره» امارات با حمله انصارالله به تأسیسات حیاتی، ادعای آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن در حفظ و تداوم «امنیت تولید» و «امنیت انتقال» نفت را به چالش کشید .

۳۱ اردیبهشت ۹۸،‌ حمله به انبار اسلحه در فرودگاه نجران

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح امروز (سه شنبه ۳۱ اردیبهشت) در عملیاتی منحصر به فرد فروگاه «نجران» عربستان (واقع در مرز سعودی و یمن) را هدف قرار داد . بر اساس گزارش شبکه «المسیره» به نقل از یک منبع آگاه نظامی، این عملیات دقیق با پهپاد قاصف ۲k انجام شد و خسارت‌های بسیاری به ائتلاف متجاوز وارد کرد . در ادامه این گزارش آمده است، عملیات مذکور یک انبار اسلحه در فرودگاه نجران را هدف قرار داد و منجر به آتش‌سوزی در مکان مذکور شد .

ارسال نظر: