اردن سمتِ خاموش معامله قرن

کدخبر: 2325125

اردن دربین کشورهای منطقه  نقش محوری در اجرایی شدن معامله قرن دارد. پادشاه اردن در موضع گیری چندی پیش خود موضع کشورش در قبال فلسطین را یک «وظیفه تاریخی» خواند و بار دیگر صریحا با معامله قرن اعلام مخالفت کرد.

نسیم آنلاین : بر اساس گزارش پایگاه اسرائیلی هاآرتز مخالفت ملک عبدالله پادشاه اردن با معامله قرن، حاکمیت اردن را تحت فشار کم سابقه‌ای قرار داده است تا جایی که پادشاه اردن در سایه افزایش تحرکات عناصر آمریکا، اسرائیل و سعودی جهت پذیرش معامله، نسبت به وقوع کودتا نگران است.

طی هفته‌های گذشته تغییر و تحولات گسترده و بسیار مهمی در ساختار دستگاه امنیتی اردن رخ داده که از چشم رسانه‌ها دور مانده است. بر اساس این تغییرات ناگهانی، شخصیت‌های حامی معامله قرن برکنار شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند.

نیمه اردیبهشت ماه سال جاری بود که روزنامه های الشرق قطر و القبس کویت از توطئه علیه عبدالله دوم پادشاه اردن و یکی از شخصیت های نزدیک به او خبر دادند. به نظر می رسد که توطئه بر علیه عمر الرزاز نخست وزیر اردن بوده است. در این میان ژنرال ادن الجندی، رئیس کل اطلاعات، یکی از پرنفوذترین مقاماتی بوده است که به همراه دیگر شخصیت های نیروهای امنیتی کشور و نیروهای پلیس توسط پادشاه برکنار شد.

براساس این گزارش در این برنامه قرار بوده یکی از شخصیت های شناخته شده نزدیک به پادشاه اردن مدعی رسیدن به تاج و تخت شود و اوضاع داخلی این کشور را به آشوب بکشد. این روزنامه افزوده که شوهر عمه پادشاه اردن که پرونده فساد مالی دارد و همچنین یکی از فرماندهان بلندپایه دستگاه امنیت اردن و چند چهره پارلمانی و سیاسی و رسانه ای داخلی و خارج اردن در این توطئه علیه پادشاهی این کشور دست داشته اند.

یک هفته پس از انتشار این گزارش دربار اردن از استعفای چند تن از مشاوران و کارکنان بلندپایه و انتصاب چهره های جدید به جای آنان خبر داد.

پادشاه در توضیح عمل خود اعلام کرد داد که این اقدام بر اساس گزارش دستگاه اطلاعاتی کشور مبنی بر سوءاستفاده برخی از مقامات از جایگاه خود برای پیشبرد منافع شخصی صورت گرفت.

رئیس کمیته فلسطین در پارلمان اردن: این معامله قرن نیست سیلی قرن است!

یحیی السعود، رئیس کمیته فلسطین در پارلمان اردن در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی با بیان اینکه مردم کشورش از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» ابراز نگرانی می کنند، اظهارداشت که این طرح نقش اردن در اماکن مقدس فلسطین را نادیده می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم اردن به طرح مذکور توجه و در باره آن مذاکره می‌کنند از این طرح به عنوان "سیلی قرن" یاد کرد و آن را اعلان خدمات آمریکا به صهیونیست‌ها برشمرد.

السعود گفت: «معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، انتقال سفارت این کشور به قدس و شناسایی سرزمین تحت اشغال جولان به عنوان خاک اسرائیل کافی نیست؟ قطع کمک آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) کافی نیست؟ این اقدامات خدمت به اسرائیل نیست؟ محاصره غزه یک توافقنامه صدساله نیست؟»

بدر الماضی، استاد دانشگاه اردن در رشته علوم سیاسی نیز اظهار داشت: مردم اردن که نگران تبعات معامله قرن آمریکاییها هستند همواره به این می اندیشند که نقش اردن در این طرح چه خواهد بود؟

او گفت: آمریکا و اسرائیل به نقش اردن که سنگینی بار درگیری اعراب و اسرائیل در منطقه را به دوش می‌کشد در حفظ اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در فلسطین احترام قائل نیستند و آن را نادیده می‌گیرند. بر اساس مفادی از این طرح که در رسانه ها منتشر شده طرح معامله قرن بار سنگینی که اردن سالهاست متحمل می‌شود در نظر گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اردن که خود در شرایط سختی قرار داشته و امکانات محدودی دارد به آوارگان فلسطینی در زمینه های مختلف به ارائه خدمات پرداخته است، تصریح کرد: هیچ گونه اقدامی جهت بهبود وضعیت اقتصادی بحرانی اردن و یافتن راه حلی برای آن انجام نشده است.

گفتنی است پس از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا بحث و گزارش‌های بسیاری درباره اصطلاح «معامله قرن» که طبق آن دولت فلسطین در بخشی از صحرای سینا تشکیل خواهد شد، افزایش یافته است. این مسئله با واکنش شدیدی فلسطینیان مواجه شد.

گفته می‌شود این طرح مفادی علیه فلسطینیان همچون واگذاری تمام بخشهای قدس به اسرائیل و ادامه وجود بخش اعظم شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را در بردارد. در این طرح بازگشت نزدیک به 6 میلیون آواره فلسطینی به سرزمین‌شان جای داده نشده است. کمک مالی به فلسطین و درنظرگرفتن منطقه ای در اطراف قدس به عنوان پایتخت فلسطین از دیگر مفاد آن است.

هفته گذشته برخی مفاد غیررسمی توافقنامه آمریکایی موسوم به معامله قرن مورد حمایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در رسانه های اسرائیل منتشر شد. جزئیات این طرح در ماه آینده اعلام خواهد شد.

ارسال نظر: