دانشجویان در محضر رهبر انقلاب چه گفتند؟

کدخبر: 2325128

دانشجویان سر درد دل را بازکردند و از هر دری سخن گفتند. از مشکلات آحاد مردم و تورم های افسار گسیخته تا حواس پرتی مسئولان که به جای فکر کردن به معیشت مردم، به سیاست بازی ها و درگیری های حزبی خود مشغولند. خلاصه تا توانستند سعی کردند از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را داشته باشند تا بتوانند مشکلات را به گوش رهبر انقلاب برسانند .

روز شماری به پایان رسید و دانشجویان امروز به رسم هر ساله ماه رمضان با رهبر انقلاب دیدار کردند. این قرار امسال نیز با سخنرانی نمایندگان تشکل های دانشجویی آغاز شد، دانشجویان سر درد دل را بازکردند و از هر دری سخن گفتند. از مشکلات آحاد مردم و تورم های افسار گسیخته تا حواس پرتی مسئولان که به جای فکر کردن به معیشت مردم، به سیاست بازی ها و درگیری های حزبی خود مشغولند. خلاصه تا توانستند سعی کردند از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را داشته باشند تا بتوانند مشکلات را به گوش رهبر انقلاب برسانند .

حین سخنرانی نمایندگان مختلف تشکل های دانشجویی نیز، رهبر انقلاب که طبق معمول برای شنیدن سخنرانی دانشجویان سرپاگوش بود، نت برداری می کردند و سوالاتی هم از دانشجویان می پرسیدند.

شریفی: تفکیک ریاست دو شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی از ریاست جمهوری

علیرضا شریفی که به نمایندگی از بسیج دانشجویی در این دیدار سخنرانی کرد، گفت: حضرت آقا؛ در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی غرب بنظر می‌رسد بخشی از ناکارآمدی‌ها و عقب‌ماندگی‌های موجود، ناشی از ضعف ساختار اداره دو شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی است. چنانچه تفکیک ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جایگاه ریاست جمهوری سبب کارآمدی و ارتقاء جایگاه مجمع تشخیص شد، حال این پیشنهاد قابل بررسی است که به دلیل مشغله رؤسای دولت‌ها به امر مدیریت اجرایی که به کاهش کمی و کیفی جلسات این دو شورا انجامیده و هم‌چنین نیاز به سیاست‌گذاری یکپارچه و غیرجناحی نظام در مسائل فرهنگی و جنگ رسانه‌ای، تفکیک ریاست این دو شورای عالی از جایگاه ریاست جمهوری و انتصاب رؤسای مستقل از رؤسای قوا می‌تواند یک اقدام مؤثر برای نزدیک شدن خروجی سیاست‌گذاری این دو شورا به اهداف عالیه آن‌ها گردد؛ البته حضور مستمر رؤسای قوا و مسوولین اجرایی و تقنینی برای ضمانت هماهنگی اجرایی امور قطعا مورد تأکید است.

وی افزود: موارد فوق به این سوال مشخص منتهی میشود که چه میزان از مشکلات و مسائل کشور ناظر بر کارگزاران و مسئولین است و چه مقدار منتهی به ناکارآمدی برخی ساز و کار‌ها و ساختار‌ها؟! خوشحال می‌شویم که بدانیم در نگاه معظم له اشکالات امروز کشور و خاصتاً نظام سیاسی، اداری و اقتصادی را ناظر بر کارگزار می‌دانید و یا ساختار؟!

مهدی‌پور: قانون اساسی بر مبنای بازگشت نظام پارلمانی اصلاح شود / با فشار فتنه‌گران از آرمان‌های‌مان کوتاه نمی‌آییم

محمدامین مهدی‌پور، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان هم در این دیدار گفت: پیشنهاد ما بررسی جدی و دوباره نظام پارلمانی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه و بازنگری قانون اساسی بر همین محور می‌باشد؛ امید است که این اصلاح ساختاری، راه را برای پیشرفت کشور و پررنگ‌تر شدن نقش جوانان در آینده آن هموارتر سازد.

مهدی پور خاطرنشان کرد: در باب مردم سالاری دینی، یک حکومت اسلامی می‌بایست ساختار دقیق تربیت نیرو‌ها و مدیران آینده خود را برای مردم و نخبگان مشخص نماید تا در مقابل، توده‌های مردم نیز نقش خود را در تحقق دولت اسلامی دانسته و به آن عمل کنند. اما اگر در جامعه اسلامی این ساختار مشخص نباشد، مسلما در آن جامعه باند‌های قدرت و ثروت بوجود می‌آیند که خطرشان برای حکومت اسلامی چندین برابر بیشتر است؛ در آن زمان کم کم افراد جای ارزش‌ها را می‌گیرند. در چنین سیستم نیمه پارلمانی نیمه ریاستی ناقص، گروه‌های سیاسی صرفاً کارکرد انتخاباتی داشته و هیچ یک پاسخگوی وضعیت کشور نیستند. همین خود باعث می‌شود که مردم در مواقعی هم که گلایه به حقی داشته باشند، مشکلات را به پای حاکمیت بنویسند و خروجی چنین سیستمی آقازاده پروری خواهد بود.

حسینی: آقایان بروند و سندنویسی را از ۲۰۳۰ یاد بگیرند

نرگس سادات حسینی، نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز سخنران این دیدار بود. وی گفت: در رابطه با بستر‌های اثرگذاری بر تصمیمات مسئولان، حرف زیاد است، اما پیش از آنکه جمهوری اسلامی به بستر‌ها بیاندیشد، باید به لوازم آن فکر کند؛ چرا که نظام هزینه‌های سنگینی، چون برجام را در ازای مردم سالاری اش پرداخته؛ اما این هزینه هنگفت هم تجربه تاریخی نخواهد شد؛ زیرا «آگاهی بخشی» واژه فراموش شده مسئولان ماست. وی ادامه داد: آگاهی بخشی نیاز به ارتباط مستمر مسئولین و مردم دارد. برای رصد این ارتباط، دانشگاه نمونه‌ای ازآنست؛ متاسفانه علی رغم تاکیدات حضرتعالی، دانشگاه‌ها رنگ مسئولین را هم به خود نمی‌بینند! وقتی با دانشجوی نخبه چنین برخورد میشود عامه مردم را که قطعا حساب نمی‌کنند!

مرادی: راه کار قطعی حل مشکلات کشور ایستادگی است/ مسئول رسیدگی به این ولنگاری ارزی چه کسی است؟

همچنین پیام مرادی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این دیدار گفت: مسئولیت ناپذیری و فرافکنی گروه‌های سیاسی، فرصت‌سوزی آشکاری است که به کشور آسیب زده‌است. فی‌المثل جماعتی که تا دیروز حمایتشان از جناب روحانی را تَکرار می‌کردند، امروز می‌خواهند خیلی یواشکی با دولتی‌ها فاصله‌گذاری کنند و بهانه‌شان نظارت استصوابی شورای نگهبان است، می‌گویند این یکی، آن که ما می‌خواستیم نبود و میان بد و بدتر انتخاب کردیم و گزینه مطلوبی نداشتیم! خوب است آقایان پاسخ بدهند اولاً اعضای شورای اسلامی شهر تهران که بدون نظارت استصوابی انتخاب شدند به جز بازی اسم و فامیل چه دستاوردی داشته‌اند؟ ثانیاً مگر در همین دولت، اکثریت کابینه را تصاحب نکرده‌اید؟ مگر وزرایی، چون ربیعی، نعمت‌زاده، آخوندی و زنگنه، وزرای دولت مطلوبتان نبودند؟

مرادی خاطرنشان کرد: جریان اصولگرایی هم، اما از این قاعده مستثنی نیست. اگر اصلاح‌طلبان با تلقی لیبرال از مفهوم آزادی نسبت خود را با گفتمان انقلاب اسلامی از دست داد، جریان اصولگرایی نیز سال‌هاست که با برخورد منفعلانه با مفهوم آزادی و گرفتار شدن در قبیله‌گرایی سیاسی، سطح سیاست‌ورزی خود را به جلسات محفلی پشت در‌های بسته، تقلیل داده در حالی که عرصه سیاست، میدان فعالیت اجتماعی است. از این رو معتقدیم دوگانه منسوخ اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، مدت‌هاست که منطبق بر واقعیت‌های جامعه نیست و تداوم آن یک فرصت‌سوزی آشکار است.

صبوری: سیاست خارجه منفعلانه تصویری ترسو از نظام مقتدر جمهوری اسلامی ارائه کرده

محمدحسین صبوری، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی سخنران دیگر این دیدار بود، وی گفت: همان‌گونه که نگاه دولتی دهه ۶۰ خسارت بار بود، خصوصی‌سازی افسارگسیخته، بدون رعایت لوازمی تظیر شفافیت، نظارت، اهلیت و بخش‌های تأمین‌کننده منافع مستضعفین که در بند‌های «ب»، «د» و «ه» ابلاغیه آمده بودند، نیز بحران‌زاست؛ لیکن آنچه تاکنون از نتایج حاصله‌ی خصوصی‌سازی دیدیم، لطمه به تولید ملی، تعمیق نابرابری و شکاف اقتصادی بوده است.

صبوری یادآور شد: جدا از اینکه عده‌ای در دولت‌های پیش سنگ بنای غلطی را در فرآیند خصوصی‌سازی بنا نهادند، آقایان در دولت فعلی صریحاً می‌گویند: «باید شرکت‌ها را مجانی واگذار کنیم» انگار سرمایه ملی ارث پدری‌شان است! اینکه به نام واگذاری به مردم، کارخانه‌ای با ۵۰ سال سابقه و چند صد کارگر و متخصص، کمتر از یک‌سال پس از واگذاری به بخش خصوصی تعطیل می‌شود، چه نسبتی می‌تواند با شعار سال داشته باشد؟!

پیوندی: نمی‌توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد

رضا پیوندی، نماینده نشریات دانشجویی هم گفت: مگر می‌شود مدعی آزادی بود، اما دانشجو را تهدید به اخراج از سالن مراسم «روز دانشجو» کرد؟ مگر می‌شود از آزادی دم زد، اما نشریات دانشجویی را به خاطر درج چند علامت تعجب، توقیف کرد؟ مگر می‌شود از آزادی گفت، اما به اتهام انتقاد از مدیریت دانشگاه از نشریات دانشجویی به قوه قضائیه شکایت برد؟ نمی‌توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد! دوصد گفته، چون نیم کردار نیست!

نماینده نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: گلایه مان از مسئولان امری است که به جای فراهم کردن فضای آزاد اندیشی و تضارب دیدگاه‌ها مطابق با منطق و قانون، با تمام توان به تقابل سلیقه‌ای با نشریات می‌پردازند. روزی در وزارت علوم، چون نتیجه به نفعشان نیست انتخابات نشریات را به تعویق می‌اندازند و روزی در وزارت بهداشت به رای اکثریت احترام نمی‌گذارند. هرکجا فعالیت دانشجویی آب به آسیاب لیبرالیسم نریخت، چوب لای چرخش می‌کنند! چطور است که معاونت‌های فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت برای جشنواره‌های نسبتا بی فایده خود، صد‌ها میلیون خرج می‌کنند، اما نوبت که به نشریات دانشجویی می‌رسد، کفگیر به ته دیگ خورده است.

هیئت‌های دانشجویی حمایت مضاعف و بی هزینه می‌خواهند/ مسئولین اگر کمک نمی‌کنند لااقل راه را بند نیاورند

امین شریفی ، نماینده هیات های دانشجویی و گروههای جهادی در این دیدار گفت: جریان‌های خودجوش انقلابی جدی گرفته نمی‌شوند. نزد برخی مسئولین معمولاً یک NGO نسبت به یک هیأت یا گروه جهادی ارج و قرب و اعتبار بیشتری دارد! هنوز نگاه برخی مسئولین که این کارکرد‌های اجتماعی را نفهمیده اند نسبت به هیأت یک جا برای تخلیه روحی و نسبت به اردوی جهادی یک سفر تفریحی‌ست. شما دو سال پیش در دیدار با مدال‌آوران دانشگاه شریف خطاب به مسئولین دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌ها فرمودید باید حمایت مضاعف از جوانان مومن انقلابی صورت بگیرد. آیا الان رویشان می‌شود که چند خطی گزارش از اطاعت دستور صریح شما بدهند؟ نه تنها حمایت مضاعفی در کار نبوده بلکه گاهی اوقات تخریب مضاعف هم کرده اند. مگر نفرمودید که کار باید دست انقلابی‌ها باشد، اما با این توجیهات که: ببینید انقلابی‌ها که در هر صورت پای انقلاب می‌ماند، پس بگذارید با دادن کار به غیر انقلابیون و برگزاری اردوی مختلط و کنسرت و رها کردن حجاب خاکستری‌ها را جذب انقلاب کنیم، حزب اللهی‌ها را پس می‌زنند. شریف افزود: حمایت و پشتیبانی و درآوردن هیأت‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی از این وضعیت رهایی در ساختار‌های فعلی از مطالبات ماست. این که با تاکید جنابعالی در دوره‌ی جدید نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان تبلیغات اسلامی از طریق مراجعی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت‌های قانونی مناسبی ایجاد شود و یک حمایت جدی و بدون نگاه تصدی گرایانه و نابودگر خودجوشی و منطبق با نیاز هیات‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی که دامنه فعالین و مخاطبین بسیار بیشتری از بقیه تشکل‌ها دارد، صورت گیرد. جریان مومن انقلابی حمایت مضاعف می‌خواهد که شما به آن هویت و شخصیت دهید. با تبیین جایگاه و وظیفه هیات‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی، توجهات را به سمت چنین ظرفیت عظیمی جلب کنید. حمایت مضاعفی که از مسئولین می‌خواهیم خیلی پیچیده و هزینه‌بردار نیست، صرفاً می‌خواهیم اعتماد شود و میدان بدهند، اگر داده نمی‌شود لااقل راه را بند نیاورند.

منبع:‌ خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر: