نیویورک تایمز مدعی شد:

مشورت ترامپ با شلدون ادلسون سرمایه‌دار صهیونیست برای کنار زدن بولتون

کدخبر: 2325173

روزنامه آمریکایی گزارش داد، نشانه‌ها حاکی از این است که احتمالا ترامپ درصدد اخراج جان بولتون و جایگزین کردن فرد جدیدی به جای وی است.

نسیم آنلاین : بسیاری باور دارند سیاستهای منطقهای ترامپ و حمایتهای بیسابقه وی از تل آویو تحت تاثیر نفوذ و کمکهای مالی شلدون ادلسون سرمایه‌دار صهیونیست به ترامپ است به گونهای است که این سرمایه دار مشهور بر عزل و نصبهای ترامپ تاثیر مستقیم دارد و انتقال سفارت از آمریکا از تلآویو به قدس توسط این شخص طراحی و خواسته شده است. نیویورک تایمز گزارش داد، دونالد ترامپ درخصوص «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار میلیاردر یهودی مشورت کرده است. ادلسون در پاسخ به ترامپ که نظرش را در مورد بولتون پرسید گفته اگر ترامپ خوشحال باشد او هم خوشحال است!

گفته می‌شود هنگامی که ترامپ قصد اخراج یکی از مشاوران یا کارمندانش را داشته باشد، به‌طور مکرر نظر دیگران را در خصوص وی جویا می‌شود.

ادلسون فردی بود که زمانی که ترامپ به‌دنبال تغییر مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، جان بولتون را به او توصیه کرد.

به نظر می‌رسد تغییر رفتار ترامپ در قبال بولتون یادآور کج‌خلقی‌های او در برابر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه پیشین دولت است.

برخی نیز پیش‌بینی کرده‌اند ترامپ پیش از شروع کمپین انتخاباتیش در اوایل سال آینده میلادی، بولتون را اخراج می‌کند.

به گفته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، ترامپ در یک محفل خصوصی به صورت انتقاد گونه گفته، «اگر [تصمیم‌گیری] با بولتون بود، اکنون درگیر چهار جنگ بودیم».

از زمان ورود بولتون به کاخ سفید در سال گذشته میلادی، تنش میان آمریکا و ایران افزایش یافته و دولت ترامپ به‌دنبال چیزی است که «اعمال فشار حداکثری علیه کشور یاغی» می‌نامد.

در این راستا ترامپ سال گذشته از «برنامه جامع اقدام مشترک» که توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ است خارج شد. همچنین در اقدامی دیگر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را گروهی تروریستی نامید و معافیت‌های فروش نفت ایران که به چندین کشور اعطا کرده بود را نیز لغو کرد.

به عقیده روزنامه «تایمز» انگلیس، بولتون هم از ترامپ ناراضی است.

در حالی که بولتون بارها اعلام کرده آمریکا باید جمهوری اسلامی را در تهران ساقط کند، ترامپ تأکید دارد به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

به‌عنوان مثال، ترامپ در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن که سه‌شنبه به پایان رسید سخنان بولتون را نقض کرده و گفت که اقدام این کشور در آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

او در خصوص ایران هم، بر خلاف بولتون که از براندازی نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده گفت که به دنبال تغییر نظام ایران نیست.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: