ادعاهای بولتون درباره «فجیره» قابل اعتماد نیست

کدخبر: 2325180

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت مسکو نمی‌تواند به ادعای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که ایران را به دست داشتن در انفجارهای اخیر بندر «فجیره» امارات متهم کرده، اعتماد کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت مسکو نمی‌تواند به ادعای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که ایران را به دست داشتن در انفجارهای اخیر بندر «فجیره» امارات متهم کرده، اعتماد کند.

وی که با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «نمی‌توانیم آنچه همکاران آمریکایی می‌گویند را قطعی فرض کنیم. در موارد بی‌شماری شاهد آن بوده‌ایم که آمریکایی‌ها واقعیات یا رخدادهای مشخصی را چنان پیچ و تاب داده‌اند که با اهداف سیاسی آن‌ها و برداشت‌های محدود آن‌ها از آنچه رخ داده و چگونگی یک رخداد و اینکه یک کار چطور باید انجام شود، همخوان باشد.»

ریابکوف با اشاره به ادعاهای چند ماه پیش لندن مبنی بر اینکه «بسیار محتمل است» که روسیه در ترور دو تبعه روس در شهر «سالزبری» انگلیس داشته باشد، گفت: «این حتی مثل "بسیار محتمل است" انگلستان هم نیست، بلکه از آن بدتر است. آن‌ها عملا می‌خواهند عقیده خود را به کل جهان تحمیل کنند، یا دستکم برای انجام این کار تلاش می‌کنند.»

بولتون روز گذشته در جریان سفر به امارات عربی متحده، مدعی شد که «تقریبا اطمینان» دارد که ایران عامل حمله فجیره بوده است. جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد و آن در چارچوب تلاش بولتون، امارات، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب در منطقه توصیف کرده است.

ریابکوف در بخش دیگری از مصاحبه با انتقاد از چنین تلاش‌هایی، گفت: «چنین سیاست‌هایی، به خصوص برای خاورمیانه خطرناک است. به همین دلیل است که ما با آرامش به تلاش ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که نهایتا عقل سلیم حکمفرما شود و تقابل... جای خود را به رویکردی مسئولانه‌تر بدهد و مقام‌های مسئول به جای پروپاگاندا، وارد دیپلماسی شوند.»

معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته به تهران سفر کرده و با مقام‌های ایرانی درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرد. وی پس از بازگشت از تهران، گفت آمریکا به دنبال ارعاب جمهوری اسلامی است و این رویکرد منفی و صرف اشاره لفظی به لزوم مذاکره نمی‌تواند مبنایی برای دیپلماسی باشد.

وی در این مصاحبه گفت گفت اگر آمریکا واقعا به دنبال تعامل و گفت‌وگو با ایران است، باید اعلام کند که حاضر است در ازای حضور ایران در مذاکرات، چه چیزی ارائه دهد.

واشنگتن هرچند خود از برجام خارج شده و تحریم‌های رفع‌شده ذیل آن را احیا کرده، تأکید دارد که ایران باید همچنان به این توافق پایبند بماند. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه با بیان اینکه «دلیلی برای خروج ایران از برجام وجود ندارد»، مدعی شد خروج ایران از توافق هسته‌ای، به معنی تلاش این کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

در بیش از یک سالی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران می‌گذرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های پیاپی پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کرده است. «یوکیا آمانو» مدیر کل این آژانس برجام را یکی از «عناصر کلیدی» در نظام منع اشاعه بین‌المللی توصیف و از اقدام آمریکا برای خروج از این توافق انتقاد کرده است.

فارس

ارسال نظر: