نامزدهای نخست وزیری انگلیس و سرنوشت برگزیت

۳ کاندیدای جانشینی ترزا می

کدخبر: 2325226

مایکل گوو، بوریس جانسون و ساجد جاوید سه کاندیدای اصلی برای رقابت تصاحب جانشینی ترزا می هستند. رقابت‌ها به‌صورت رسمی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود و تا آخر ماه جاری میلادی به اتمام خواهد رسید. آنچه بر اهمیت انتخابات خواهد افرود، سرنوشت برگزیت خواهد بود.

نسیم آنلاین : با استعفای ترزا می پس از ناکامی در پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، کاندیداهایی برای تصاحب سمت نخست‌وزیری رسماً اعلام آمادگی کرده‌اند. افرادی که تاکنون با حاشیه‌های فراوانی هم همراه بوده‌اند.

بوریس جانسون، خروج از اروپا تا ۳۱ اکتبر با توافق یا بدون توافق

جانسون اصلی‌ترین کاندیداهای نخست‌وزیری انگلیس و ریاست حزب محافظه‌کاران است. جانسون، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس است که در اعتراض به اقدامات ترزا می درباره برگزیت استعفا داده بود. وی اکنون یکی از تأثیرگذاران مهم بر آینده انگلیس در مهم‌ترین دهه استراتژیک خود است .

وی که اکنون پیشرو انتخابات بعدی نخست‌وزیری انگلیس است روز دوشنبه هفته گذشته در یک ویدئو تبلیغات انتخاباتی وعده داد در صورت نخست‌وزیر شدن، انگلیس را با توافق یا بدون توافق در موعد مقرر (۳۱ اکتبر) از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد .

جانسون وزیر خارجه سابق انگلیس در گفتگو با ساندی تایمز تأکید کرد که بروکسل باید شرایط بهتری را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا فراهم کند .

عدم پذیرش ملاقات با ترامپ

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن رسانه‌های انگلیسی در خبری اعلام کردند بوریس جانسون یکی از بخت‌های اصلی نخست‌وزیری و جایگزینی ترزا می درخواست دونالد ترامپ برای ملاقات را نپذیرفت . ترامپ پیش‌تر جانسون را یک گزینه بسیار خوب برای رهبری انگلیس خوانده بود .

تهدید به لغو توافق ۵۰ میلیارد دلاری با بروکسل

هم‌چنین جانسون تهدید کرده که اگر شرایط بهتری در مورد برگزیت به انگلیس پیشنهاد نشود وی در صورت رسیدن به ریاست حزب محافظه‌کار و کرسی نخست‌وزیری، پرداخت ۵۰ میلیارد دلار به بروکسل را لغو می‌کند .

پرداخت این مبلغ به بروکسل از سوی انگلیس، یکی از توافقاتی است که میان لندن و اتحادیه اروپا برای نشان دان حسن نیت انگلیس در خصوص اتحادیه اروپا انجام شده و قرار است طی چند سال اجرا شود.

بوریس جانسون ۵۴ ساله در عین حال در برنامه‌های سیاسی خود بر بازگشت به ارزش‌های سنتی محافظه‌کاران در ارتباط با کاهش نرخ مالیات و گسترش روابط انگلیس با دیگر کشورهای غیراروپایی تاکید دارد. در کارنامه جانسون سابقه هشت سال شهرداری لندن نیز در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به چشم می‌خورد.

مایکل گوو، موضعی نرم در مقابل برگزیت

مایکل گوو یکی از نامزدهای رسمی برای کرسی نخست‌وزیری است. مایکل گوو یکی از کاندیدای پست نخست‌وزیری انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار (حزب ترزا می) است. مایکل گوو 51 ساله که وزیر محیط‌ زیست، غذا و امور روستایی از سال 2017 است.

مصرف مواد مخدر در نوجوانی

سخنان پرحاشیه این نخست‌وزیر در روز جمعه گذشته با واکنش‌های فراوانی روبرو شده است. وی در سخنانی اعتراف کرد زمانی که روزنامه‌نگاری جوان بود در برخی گردهمایی‌ها با دوستانش کوکائین مصرف می‌کرد؛ اما اکنون پشیمان است . او گفت: «این کار اشتباه بود. به گذشته که نگاه می‌کنم با خود فکر می‌کنم کاش این کار را نکرده بودم. این مربوط به ۲۰ سال پیش است و بله یک اشتباه بود؛ اما باور ندارم اشتباهات گذشته، صلاحیت شما را رد کند.»

گوو گفت امیدوار است این موضوع باعث جلوگیری از نام‌نویسی وی برای شرکت در رقابت بر سر پست نخست‌وزیری نشود .

وی افزود: «یقیناً اکنون همکارانم در پارلمان و اعضای حزب محافظه‌کار باید تصمیم بگیرند که آیا من رهبر [حزب] بشوم یا خیر. فکر می‌کنم همه سیاست‌مداران پیش از ورود به این عرصه، زندگی شخصی خود را دارند.»

«روری استوارت»، وزیر توسعه بین الملل بریتانیا نیز پیش از این با حضور در شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» اعتراف کرده بود ۱۵ سال پیش در ایران تریاک کشیده و آن را «کار خیلی اشتباه» و «اشتباهی احمقانه» توصیف کرده است .

برخی معتقدند گوو اصلی‌ترین رقیب بوریس جانسون وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا در رسیدن به مقام نخست‌وزیری این کشور است .

ساجد جاوید:‌ برگزیت بدون همه‌پرسی جدید

سومین نامزد از حزب محافظه‌کاران ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس است که می‌گوید بودجه اضطراری برای خروج از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که از برگزیت بدون توافق واهمه‌ای ندارم .

وی بودجه اضطراری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در مرز با ایرلندشمالی را راه‌حل خروج از بن‌بست برگزیت می‌داند.

نه به همه‌پرسی جدید

جاوید در مصاحبه خود با روزنامه «دیلی‌میل» گفته است راهبردی صادقانه و عملی در قبال برگزیت دارد. او گفت فرد مناسب برای راندن کشتی در مسیر افق‌های روشنی است که همه می‌خواهند به آن برسند . «به همه‌پرسی دوم نه! می‌گویم، به انتخابات همگانی نه! می‌گویم.»

وی افزود:‌ «یک رأی‌گیری دیگر پیش از خروج برای اعتماد به سیاست‌هایمان فاجعه‌بار خواهد بود و موجب نوعی از هرج‌ومرج می‌شود که ممکن است باعث دادن کلید خانه شماره ۱۰ (ساختمان دولت انگلیس) به «جرمی کوربین» و حامیان افراطی چپ‌گرایش شود ».

جاوید افزود: خواهان برگزیت بدون توافق نیست و قول داد اگر انتخاب شود، بریتانیا می‌تواند آمادگی کامل برای چنین خروجی را داشته باشد .

او در این‌باره گفت: «به‌عنوان نخست‌وزیر، فوراً آمادگی برای خروج بدون توافق را از سر می‌گیرم. هدف ما به‌ حداقل رساندن اثرات آن خواهد بود.»

وی ادامه داد: «اما با این‌که به میزان خیلی زیادی از لحن آخرالزمانی استفاده شده است باید روراست باشیم. این کار بدون درد نخواهد بود؛ بنابراین به‌عنوان بخشی از آمادگی، بودجه عدم توافق گسترده و محکمی را آماده می‌کنیم ».

جاوید توضیح داد: «این کار همچنین زمانی که بخواهیم با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شویم به آن‌ها نشان می‌دهد که آماده‌ایم و ترسی از خروج نداریم.»

او همچنین از قصدش برای اعمال فشار جهت تغییر در «ترتیبات پشتیبان» ایرلندشمالی خبر داد و گفت افزودن محدودیت زمانی یا تبصره‌ای برای خروج از این تنظیمات بحث برانگیز، تنها چیزی خواهد بود که باید به طور موفقیت‌آمیز در پارلمان به تصویب برسانیم .

وی افزود تصویب هرگونه توافق اصلاح شده تا ۳۱ اکتبر سال جاری، اقدامی چالش‌برانگیز خواهد بود و اگر توافقی تا آن زمان حاصل نشود، با تأسف فراوان باید برگزیت بدون توافق را اجرایی کرد .

مخالفت با حضور انگلیس در ائتلاف ضد داعش

ساجد جاوید، دومین آسیایی و مسلمانی است که در آوریل ۲۰۱۸ در کابینه محافظه کاران انگلیس پست وزارت گرفته است. جاوید ۴۸ ساله از خانواده‌ای پاکستانی الاصل در انگلیس متولد شده‌است و در حال حاضر وزیر کشور انگلیس است اما نسبت به دیگر گزینه‌های احتمالی نخست وزیری نگاه منعطف تری نسبت به خروج لندن از اتحادیه اروپا دنبال می‌کند. او پیشتر به عنوان سیاستمدار محافظه کار با اعزام نیرو به خاورمیانه از سوی دولت انگلیس تحت عنوان مبارزه با داعش مخالفت کرده بود.

رقابت‌ها از فردا آغاز می‌شود

رقابت‌ها به‌صورت رسمی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود و تا آخر ماه جاری میلادی به اتمام خواهد رسید. آنچه بر اهمیت انتخابات خواهد افرود، سرنوشت برگزیت خواهد بود. در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد .

ارسال نظر: