شروع دوباره ناآرامی و تیراندازی به سمت معترضان سودانی

کدخبر: 2325227

انجمن مشاغل سودان و گروه‌های معارض سیاسی نافرمانی مدنی را تا زمان تحویل قدرت مجدد به دولت شروع کردند.

انجمن مشاغل سودان اعلام کرد که نافرمانی مدنی از امروز یکشنبه آغاز خواهد شد و تا زمان تحویل قدرت به دولت مدنی ادامه خواهد داشت.

تعدادی از سندیکاهای شغلی از جمله انجمن اساتید دانشگاه، دانشجویان و اعضای هیأت‌های آموزشی دانشکده‌ها حمایت خود از نافرمانی مدنی را اعلام کرده‌اند.

کمیته مرکزی داروسازی سودان نیز پایبندی به نافرمانی مدنی را اعلام کرده و گفته‌اند که این نافرمانی بخش‌های عمومی و خصوصی به استثنای بخش اورژانس و داروخانه‌های صندوق ملی امداد پزشکی پایتخت را دربرمی‌گیرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، آغاز این نافرمانی در حالی است که امروز یکشنبه انتظار می‌رود «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی به منظور میانجی‌گری بین رهبران معترضان و شورای نظامی سودان امروز به خارطوم سفر کند.

روزنامه سودانی «الراکوبه» نیز نوشت که «عرفان صدیق» سفیر انگلیس در خارطوم از شورای نظامی سودان خواست تا شروط «قوی الحریة و التغییر» (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر) را بپذیرد.

صدیق در صفحه توئیتر خود نوشت: «در عرصه دیپلماسی، گفت‌وگو همه چیز است و عموما پیش‌شرط فکر خوبی نیست اما پس از حادثه ۳ ژوئن (کشتار معترضان) شروط گروه‌های خواهان آزادی و تغییر برای بازگشت به گفت‌وگو تا حد زیادی معقولانه است و امیدواریم شورای نظامی بزودی پاسخ مثبتی به آن بدهد».

شبکه الجزیره همچنین به نقل از حزب «المؤتمر» سودان گزارش داد که در نخستین روز نافرمانی مدنی، ده‌ها پرواز فرودگاه خارطوم لغو شده است.

شبکه المیادین نیز از تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان در حی المزاد خارطوم خبر داد و افزود که یک نفر کشته و چندین نفر نیز زخمی شده‌اند.

نیروهای امنیتی سودان سوم ژوئن (13 خرداد) با حمله به میدان محل تحصن معترضان بیش از ده ها نفر را کشتند. کمیته پزشکان سودان آمار کشته‌ها را 108 نفر اعلام کرده است.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد چرا که با ماندن این شورا، چیزی تغییر نکرده بود؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند و هم‌زمان مشغول مذاکره با این شورا بودند.

دهم خرداد، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان «البرهان» در مقام عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شد و با مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرد و پس از آن نیروهای امنیتی با حمله به محل تحصن معترضان دست به کشتار زدند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: