اقای وزیر!

مصرف گرایی چالش فرهنگی ماست نه عامل تحریم ها

کدخبر: 2325229

با نبود تحریم ها هم فرهنگ مصرف گرایی باید اصلاح شود اما مقایسه تعداد وعده های غذایی بخشی از چینی ها با ایرانی ها مغلطه ای است که نشان می دهد جناب وزیر درک صحیحی از مصرف گرایی ندارند.

نسیم آنلاین : وزیر نیرو در سخنانی عجیب تحریم ها را به مصرف گرایی ایرانی ها ربط داد. سخنان پر حاشیه یکی دیگر از وزرای کابینه روحانی زدن نمک به زخم مردم در وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی است.

«رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از زیاد بودن مصرف انرژی در ایران گفته است: «علت اینکه تحریم شدیم همین بد عادتی در مصرف است، تحریم کنندگان فهمیده‌اند نقطه ضعف ما؛ مصرف است. ما جامعه‌ای مصرفی هستیم؛ چرا چین اینگونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند.»

وی می افزاید: ۴۰ سال فرصت داشته‌ایم خودمان را از شیر نفت جدا کنیم و نکردیم، آنها نقطه ضعف ما را فهمیده‌اند و دائم از همان ناحیه فشار وارد می‌کنند. چون بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم، در مقابل احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم است، باید چارچوب‌های ذهنی را اصلاح کنیم. اردکانیان در این مصاحبه از گران شدن تعرفه‌های مصرف آب و برق برای مشترکان پرمصرف نیز خبر داده است.

هرچند اصل سخنان اردکانیان حول مصرف گرایی و عدم استفاده بهینه از سرمایه ها در ایران صحیح است، اما ربط دادن این موضوع با تحریم ها کمی عحیب است. مصرف گرایی، خام فروشی و وابستگی به نفت ریشه در معضلات فرهنگی و اقتصادی ما دارد که دشمن هم در حال بهره گیری از آن است. با نبود تحریم ها هم فرهنگ مصرف گرایی باید اصلاح شود اما مقایسه تعداد وعده های غذایی بخشی از چینی ها با ایرانی ها مغلطه ای است که نشان می دهد جناب وزیر درک صحیحی از مصرف گرایی ندارند.

ارسال نظر: