عملیات بزرگ عربستان در شمال غرب یمن شکست خورد

کدخبر: 2325232

بزرگترین عملیات ائتلاف سعودی در شمال غرب یمن که مقدمات آن پیش از ماه رمضان آغاز شده بود با دفاع سرسختانه ارتش یمن شکست خورد.

شمال غرب یمن از دو روز پیش شاهد درگیری شدید نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی و ارتش یمن است.

شب گذشته طرفین درگیری از نتیجه درگیری‌ها گزارش‌های متفاوتی دادند.

خبرگزاری عربستان سعودی ( واس )، نیروهای سعودی یا شبه‌نظامیان به خدمت گرفته شده توسط ائتلاف سعودی را «ارتش یمن» نامید و گزارش کرد: «نیروهای ارتش یمن به پشتیبانی نیروهای ائتلاف، در مزارع النسیم در حد فاصل دو شهرستان حرض و میدی در استان حجه در شمال غرب یمن مسلط شدند».

اما خبرگزاری یمن ( سبأ ) شنبه‌شب گزارش کرد: ارتش و کمیته‌های مردمی امروز [شنبه] حمله زمینی گسترده اشغالگران و مزدوران در صحرای میدی را در هم شکستند.

در حالی که رسانه‌های سعودی می‌گویند «عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، وسیع و غافلگیرانه بود و منجر به تسلط یافتن بر مزارع نسیم و شماری روستا مثل القص، جبران و، بنی عوید و الحجاوره» شد»، یک منبع نظامی یمنی به خبرگزاری سبأ گفت: پیشروی زمینی از سه محور به سوی صحرای میدی انجام شد. از محورهای شمالی، جنوبی و غربی که شامل مساحتی در حدود چهل کیلومتر مربع می‌شد.

این منبع یمنی توضیح داد: حمله زمینی ائتلاف با مشارکت ارتش عربستان، نیروهای سودانی و هفت تیپ از شبه‌نظامیان اجیرشده یمنی توسط ائتلاف سعودی اماراتی انجام شد.

طبق گفته منابع یمنی عملیات عربستان سعودی نیمه شب (بامداد شنبه 18 خرداد) آغاز شد و جنگنده‌های سعودی پشتیبانی هوایی سختی از آن کردند و عملیات تا مغرب شنبه طول کشید اما نیروهای اشغالگر متحمل تلفات سنگین انسانی و مادی شدند.

به گفته منابع یمنی، ائتلاف سعودی دهها خودرو خود را مشاهده کرد که در آتش سوخت. دهها نفر کشته و مجروح داد و حتی شماری نیز به اسارت گرفته شدند و سلاح‌های مختلفی نیز به غنیمت نیروهای یمنی رسید. به گفته منبع نظامی یمنی، هنوز اجساد نیروهای ائتلاف در محل درگیری روی زمین است.

آغاز مقدمات عملیات از قبل از ماه رمضان

یک منبع در نیروهای متحد ائتلاف اعلام کرد که مقدمات این عملیات زمینی از قبل از ماه رمضان آغاز شده بود و نیروهای سعودی و سودانی و دیگر نیروهای به خدمت گرفته شده‌ی محلی، [از آب‌های سعودی] وارد بندر میدی شده بودند و هدف عملیات قطع «خط چهارم» بین دو شهرستان میدی و حرض و تأمین امنیت نیروهای سعودی مستقر در خط ساحلی [در محور بالایی شمال غرب یمن مثل ساحل جازان] و در دو جزیره لکلان و الدویمه در مقابل شهرستان میدی بود.

به گزارش « الخبر الیمنی »، این منبع، خبر اولیه خبرگزاری عربستان سعودی، مبنی بر اینکه این عملیات که از سه محور آغاز شد، توانست مزارع النسیم و برخی روستاها را اشغال کند، تأیید کرد اما توضیح داد: ائتلاف در ابتدا پیشروی کرد اما پیشروی به سوی کمین‌هایی بود که نیروهای صنعاء گذاشته بودند. برای همین شیرازه نیروهای مهاجم از هم پاشید و شماری کشته و زخمی و دهها نفر نیز اسیر شدند.

هر چند مرکز اطلاع‌رسانی منطقه پنجم وابسته به ائتلاف سعودی، روز شنبه از تسلط بر برخی روستاها و مزارع خبر داده بود، اما یک منبع نظامی در ائتلاف خبر داد که نیروهای ائتلاف در پایان روز ناچار شدند عقب‌نشینی کنند.

خبرگزاری عربستان در خبر اولیه خود از عملیات دیروز که دیشب منتشر کرده، به «پاتک» نیروهای یمنی اذعان کرده است. واس گزارش کرد: «طبق اعلام مرکز رسانه‌ای منطقه پنجم، شبه‌نظامیان تروریست حوثی، برای پس‌گیری مواضعی که از دست دادند، پاتکی زده‌اند و در پی آن، درگیری‌ها هنوز در جریان است و جنگنده‌های ائتلاف پنج حمله در خلال عملیات به مرکز تجمع و تجهیزات حوثی‌ها انجام دادند».

با گذشت چند ساعت از این خبر خبرگزاری عربستان، اکنون منابع یمنی از زمینگیر شدن بزرگ‌ترین عملیات زمینی عربستان در شمال غرب یمن خبر می‌دهند که از سه محور و با حضور حداقل هفت تیپ از نیروهای اجیر شده در کنار نیروهای سعودی و سودانی و با پشتیبانی جنگنده‌ها، انجام شد.

المنار: عملیات زمینی وسیع نیروهای متجاوز دفع شد

شبکه خبری المنار لبنان نیز در گزارشی از درگیری‌های دیروز در شمال غرب یمن گزارش کرد که «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه موفق شدند یک عملیات زمینی وسیع اشغالگران و مزدوران در صحرای میدی را متوقف کنند».

انصارالله: صحرای میدی متجاوزان را بلعید

«مرکز رسانه‌ای انصارالله» یمن، شنبه‌شب در توییتر خود با انتشار خبر شکست ائتلاف در حمله زمینی به میدی، گزارش کرد «صحرای میدی آنان را بلعید».

انصارالله توضیح داد که عملیات ائتلاف سعودی بیش از بیست ساعت طول کشیده و از پشتیبانی جنگنده‌ها برخوردار بود اما سرانجام دهها خودرو ائتلاف به آتش کشیده شد و ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند و چند نفر نیز به اسارت در آمدند.

طبق آنچه در رسانه‌های یمنی منتشر شده است، روز گذشته حداقل ده حمله هوایی به دو شهرستان حرض و میدی انجام شده است.

وزیر دفاع یمن در عمق خاک دشمن

این عملیات بزرگ زمینی عربستان سعودی در حالی شکست خورد که هم‌زمان شبکه‌های یمنی از حضور سرلشگر ستاد «محمد العاطفی» وزیر دفاع این کشور در خطوط مقدم درگیری یمنی‌ها با سعودی‌ها در نجران در جنوب عربستان خبر داد.

این اولین بار است که یمنی‌ها از ورود وزیر دفاع این کشور به خاک عربستان و در ارتفاعات مشرف بر شهر نجران در جنوب عربستان سعودی، تصویر پخش کردند.

شبکه تلویزیونی المسیره یمن شنبه‌ (۱۸ خرداد) گزارش داد که سرلشگر «محمد ناصر العاطفی» با ورود به عمق خاک عربستان سعودی در منطقه نجران، از نیروهای یمنی در این منطقه دیدن کرد و روحیه بالای آن‌ها برای مقابله با متجاوزان را ستود. در این بازدید سرتیپ «جمیل یحیی زرعه»، فرمانده منطقه ششم نظامی وزیر دفاع یمن را همراهی می‌کرد. سرلشکر العاطفی طی این بازدید عید فطر را به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی حاضر در خاک سعودی تبریک گفت و پیام‌های تبریک سران سیاسی و فرماندهان نظامی دولت نجات ملی را به این نیروها ابلاغ کرد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: