از بازار مسکن چه خبر؟

از ارقام وزیر کشور تا افزایش وام مسکن

کدخبر: 2325234

در ماه‌های اخیر مسکن و اجاره‌بها به یکی از چالش‌های روزمره مردم تبدیل‌شده است؛ اخبار و تحلیل‌های مختلفی از سوی مسئولین شنیده می‌شود. در ادامه برخی از آنان را مرور می‌کنیم:

نسیم آنلاین : در ماه‌های اخیر مسکن و اجاره‌بها به یکی از چالش‌های روزمره مردم تبدیل‌شده است؛ اخبار و تحلیل‌های مختلفی از سوی مسئولین شنیده می‌شود. در ادامه برخی از آنان را مرور می‌کنیم:

وزیر کشور: ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنانی گفت: ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود که میزان بالایی است، در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ با افزایش قیمت مسکن و عدم تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت مصالح روبه رو بودیم که اگر ادامه یابد این رکود بیشتر می‌شود .

متأسفانه در حال حاضر در حوزه مسکن با عدم تعادل روبه رو هستیم که موجب رکود مسکن شده است، افزایش قیمت مصالح، افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش ریال و عدم رقابت و فعالیت در حوزه مسکن با سایر حوزه‌ها در زمینه سوددهی باعث رکود مسکن شده است که مشکلات آن مستقیماً روی دوش مردمی است که فاقد مسکن هستند .

رئیس کل بانک مرکزی: قیمت مسکن را در سال ۹۸ کنترل می‌کنیم/ سقف وام مسکن ۶۰ درصد افزایش یافته

عبدالناصر همتی با اعلام افزایش وام مسکن تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش دارایی‌ها بود، با سیاست‌های اخذشده برای تثبیت اقتصادی و با اجرایی کردن طرح ملی مسکن و پشتیبانی سیستم بانکی شاهد کنترل قیمت مسکن در سال ۹۸ هستیم .

سقف تسهیلات وام مسکن درگذشته برای زوجین ۱۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در حال حاضر به ۱۶۰ میلیون تومان در شهرهایی مانند تهران افزایش یافته، سقف وام مسکن ۶۰ درصد افزایش پیداکرده است که با پیگیری مجلس و دولت شاهد اتفاقات مهمی در سال ۹۸ در بخش مسکن خواهیم بود .

وزیر راه: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای امسال و سال آینده و تکمیل مسکن مهر در دستور کار ما قرار دارد.

محمد اسلامی با تکرار وعده ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: مهم‌ترین دغدغه وزارت راه، هموار کردن شرایط برای خانه‌دار شدن خانه اولی‌هاست. ما به دنبال این بودیم که مسکن مهر نیمه‌تمام را تعیین تکلیف کنیم و این پروژه را به اتمام برسانیم. در همین راستا به جز مواردی که مسائل قضائی دارد، سایر موارد تعیین تکلیف شده اگرچه تعدادی از آن‌ها فاقد متقاضی بوده و باید با ساز و کار متفاوتی برای آن تصمیم‌گیری شود .

وزارت راه برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ در کنار تکمیل مسکن مهر در برنامه خود قرار داده است. شاخص مهم ما تعداد ازدواج‌هایی است که صورت می‌گیرد. به طور مثال در سال ۹۷، ۵۳۳ هزار فقره ازدواج ثبت شده که اگر فرض کنیم ۲۰ درصد آن‌ها دارای تمکن تأمین مسکن هستند، به طور طبیعی باید برای ۸۰ درصد برنامه‌ریزی کنیم. وظیفه مهم ما تعادل بخشی به عرضه و تولید مسکن است .

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس: درصد مسکن تولیدی جنبه سرمایه‌گذاری و سوداگری داشته است

حسین افشین نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی امروز مجلس که به موضوع مسکن اختصاص داشت اظهار کرد: افزایش بی‌رویه قیمت مسکن از سال ۹۷ به‌گونه‌ای است که شاهد افزایش سه برابری در تهران و یک و نیم تا دو برابر در شهرستان‌ها هستیم. آیا با ساخت مسکن می‌توان این مشکل را حل کرد؟

از سال ۸۵ تا ۹۴ شاهد ساخت ۱۰.۵ میلیون مسکن در کشور بودیم اما تنها ۲.۵ میلیون در اختیار افراد قرارگرفته و خانه‌دار شده‌اند یعنی ۷۷ درصد مسکن تولیدی ما جنبه سرمایه‌گذاری و سوداگری داشته است .

اکنون این سؤال مطرح است که با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن چه تضمینی وجود دارد تا مسکن به صاحبان اصلی آن برسد؟ از سوی دیگر ما شاهد افزایش اجاره‌بها هستیم. در سال ۹۵ تصمیماتی گرفته شد و قیمت‌گذاری و منطقه بندی صورت گرفت اما نتیجه‌ای نداشت اکنون نیز اگر مانند گذشته عمل کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم .

لاریجانی: ۵۰۰ هزار مسکن اضافه در تهران و در کل دو میلیون مسکن اضافه در کشور وجود دارد

با آنکه بسیاری از کارشناسان معتقدند برآورده نشدن نیاز تقاضای مسکن در سال‌های اخیر عامل بی‌ثباتی بازار مسکن است اما رئیس مجلس در سخنانی تاکید کرد: ۵۰۰ هزار مسکن اضافه در تهران و در کل دو میلیون مسکن اضافه در کشور وجود دارد. باید مالیات سنگین برای خانه‌های خالی وضع شود. سهم تسهیلات بانکی مسکن از ۸.۵ به ۲۰ درصد می‌رسد.

ارسال نظر: