تحلیل نظامی برنامه ارتش سوریه و متحدین برای عملیات در شمال غرب استان حماه

جبل شحشبو؛ دورخیز بلند ارتش سوریه برای ورود به ادلب؟

کدخبر: 2325259

ویژگی جبل شحشبو، موقعیت ان نسبت به منطقه فوق استراتژیک سهل الغاب است. در صورتی که ارتش سوریه بتواند جبل شحشبو را آزاد کند، عملا گروه‌های تروریستی در سهل الغاب تا حد زیادی محاصره خواهند شد و به این ترتیب عملیات آزادسازی آن را می‌توان با قدرت و شدت بیش‌تری دنبال کرد.

نسیم آنلاین : روز گذشته خبرگزاری نسیم در گزارشی به بررسی هدف نظامی گروه‌های تروریستی از گشودن یک جبهه عملیاتی جدید و اشغال قسمتی از جاده مواصلاتی السقیلبیه به محرده را تشریح کرد. ( + ) در این یاداشت، به اهداف نظامی ارتش سوریه و متحدین از عملیات در این منطقه می‌پردازیم.

مشاهده جزئیات عملیات و تعداد تلفات طرفین در محورهای مختلف نبرد در شمال غربی استان حماه نشان می‌دهد ارتش سوریه در عملیات خود دو هدف را مد نظر قرار داده است. دو منطقه استراتژیک و کوهستانی «جبل شحشبو» و «سهل الغاب». در این گزارش به تفصیل «جبل شحشبو» بررسی شده است و در قسمت دوم این مقاله منطقه استراتژیک سهل الغاب تشریح خواهد شد.

منطقه جبل شحشبو به نوعی دروازه ورود ارتش سوریه به بخش مرکزی استان ادلب محسوب می‌شود. بخش شمالی این منطقه به منطقه کوهستانی «جبل الزاویه» منتهی می‌شود که نخستین منطقه‌ای است که ارتش سوریه در جریان بحران جاری این کشور از آن خارج شد. به عبارت دیگر، بحران سوریه از دسامبر ۲۰۱۱ وارد فاز جنگ نظامی شد و نخستین جایی که معارضین اشغال کردند، منطقه کوهستانی «جبل الزاویه» در مرکز استان ادلب است. مرز جنوبی جبل الزاویه، منطقه کوهستانی «جبل شحشبو» می‌باشد که در میانه سال ۲۰۱۹ ارتش سوریه در صدد آزادسازی آن است.

بافت کوهستانی جبل شحشبو، عملیات را برای ارتش سوریه و متحدین بسیار مشکل کرده است. ارتش سوریه در عملیات اخیر خود به واسطه هدایت فعالانه آن توسط روس‌ها، از طریق نیروی هوایی کوبنده در کنار توپخانه بسیار قوی و یگان‌های زرهی پیشروی می‌کند. این وضعیت در مناطقی که دارای بافت دشت‌مانند هستند بسیار کارآمد می‌باشد؛ اما در مناطق کوهستانی از یک طرف توان نیروی هوایی کاهش می‌یابد و از طرف دیگر واحدهای زرهی نمی‌توانند به راحتی پیشروی کنند و پیشروی اولیه باید توسط یگان‌های پیاده‌نظام، پارتیزان (تکاور) و هوانیروز صورت پذیرد. همین موضوع، امکان عملیات را برای ارتش سوریه محدود و روند پیشروی آن را کند کرده است.

طی روزهای گذشته ارتش سوریه از دو محور جنوب غربی و جنوب شرقی تلاش کرد وارد منطقه کوهستانی «جبل شحشبو» شود. در محور جنوب ارتش سوریه تلاش کرد به ترتیب از طریق «الحویز» وارد جبل شحشبو شود و هنوز هم عملیات در حومه الحویز بسیار سنگین توصیف می‌شود. همزمان با الحویز، ارتش سوریه از طریق روستاهای «الحمیرات» و «قیراطه» واقع در جنوب شرقی جبل شحشبو نیز در صدد ورود به این منطقه برآمده است و تا این لحظه روستای قیراطه را از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد ساخته، اما نبرد در حومه آن بسیار شدید گزارش می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی جبل شحشبو، ارتفاعات بسیار بلند آن است؛ به طوری که برخی اعتقاد دارند با استقرار یک توپخانه بسیار قوی در این منطقه، می‌توان نوار جنوبی استان ادلب را به طور کامل شخم زد! در این مورد اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما برخی می‌گویند با سیطره بر جبل شحشبو، عملا کار ریف شمالی حماه و ریف جنوبی ادلب یکسره می‌شود!

دومین ویژگی جبل شحشبو، موقعیت ان نسبت به منطقه فوق استراتژیک سهل الغاب است. در صورتی که ارتش سوریه بتواند جبل شحشبو را آزاد کند، عملا گروه‌های تروریستی در سهل الغاب تا حد زیادی محاصره خواهند شد و به این ترتیب عملیات آزادسازی آن را می‌توان با قدرت و شدت بیش‌تری دنبال کرد.

اما سومین ویژگی جبل شحشبو، نزدیکی نسبی آن به دو جاده استراتژیک «بزرگراه حلب - دمشق» و «بزرگراه حلب-لاذقیه» است که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن در سیطره گروه‌های تروریستی قرار دارد. البته فاصله این منطقه با دو بزرگراه مذکور نیز به ترتیب به بیش از ۱۰ و بیش از ۲۰ کیلومتر می‌رسد؛ اما آزادسازی منطقه کوهستانی جبل شحشبو گام مهمی در مسیر رسیدن به این دو بزرگراه است.

در پایان باید گفت که جبل شحشبو طی سال‌های گذشته در اشغال گروه تروریستی «احرار الشام» بوده است و در جریان نبردهای ابتدای سال جاری میلادی، استحکامات دفاعی آن - به علت اشغال منطقه از سوی جبهه النصره - به حداقل رسیده بود. با این حال آزادسازی سریع قلعة المضیق باعث وحشت گروه‌های تروریستی و ارسال سریع نیرو به منطقه شد تا نبرد در این جبهه به سختی دنبال شود.

ارسال نظر: