شکست‌های ترامپ و بازی با برگه باقی‌مانده ایران!

ناجیان ایرانی «ترامپ»!

کدخبر: 2325265

ترامپ به شدت به دنبال گرفتن امتیازی ولو ظاهری در سیاست خارجی است تا در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری در برابر رقبای دموکرات خود استفاده کند. اما روند سیاست خارجی ترامپ بیانگر آن است که در مناطق و موردهای مختلف با شکست روبرو شده است.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: این روزها آمریکا در پروندههای مختلف سیاست خارجی خود با شکست و بن‌بست مواجه شده است. ترامپ به شدت به دنبال گرفتن امتیازی ولو ظاهری در سیاست خارجی است تا در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری در برابر رقبای دموکرات خود استفاده کند. اما روند سیاست خارجی ترامپ بیانگر آن است که در مناطق و موردهای مختلف با شکست روبرو شده است.

مذاکرات با کره شمالی و گرفتن عکس‌های یادگاری ترامپ با کیم جونگ اون رهبرکره شمالی که با موج رسانه‌ای عظیمی همراه بود، امروز به بن‌بست رسیده است و هیچ نتیجه ملموسی از مذاکرات به دست نیامده است و اتفاقاً کره شمالی آزمایش‌های موشکی خود را تداوم بخشیده است.

از طرفی سیاست و راهبرد فشار و سپس کودتا با استفاده از عناصر داخلی خود در ونزوئلا نیز شکست خورد و خوان گوایدو که به نیابت از آمریکا کودتا کرد امروز با شکست روبرو شده است. آمریکا چند سال ونزوئلا و دولت قانونی مادارو را با تحریم‌های شدید روبرو کرده است و خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناخت و کشورهایی چون آرژانتین و کانادا و...هم به‌تبع آمریکا گوایدو را به رسمیت شناختند و مادارو را تحت فشار قراردادند اما امروز هیچ نتیجه مشخصی به دست نیاورده‌اند و کماکان دولت مادارو محکم پابرجا مانده است.

در مسئله کنترل چین به‌عنوان قدرت نوظهور جهانی و رقیب آمریکا بخصوص در حوزه آسیای شرقی و دریای چین جنوبی نیز برخلاف راهبرد کنترل و مدیریت روابط بین آمریکا و چین، امروز جنگ تجاری بین دو کشور به اوج خود رسیده است و تعرفه‌های سنگین بر اقلام وارداتی خود از طرف مقابل اعمال می‌کنند و بر سر مسئله تایوان نیز بحران تشدید شده و چین در واکنش به خبر فروش 2 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به تایوان تهدید نظامی کرد و آمریکا را نسبت به عواقب جنگی بزرگ آگاه کرد.

اما مهم‌ترین پروژه آمریکا و ترامپ در خاورمیانه یعنی معامله قرن نیز پس از تبلیغات فراوان و اجلاس‌های مختلف کشورهای عربی با هدایت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی فشار به ایران برای پیشبرد این طرح، امروز با چالش جدی مواجه شده است. از طرفی عدم همراهی بعضی کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و همچنین قطر و اردن نشانگر عدم انسجام در میان کشورهای عربی برای پیشبرد معامله قرن است و از طرفی در سایه انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد در رژیم صهیونیستی و شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه و نیز مخالفت قاطع فلسطینیان با طرح معامله قرن و در نهایت عدم عقب‌نشینی ایران در برابر این پروژه شوم، طرح معامله قرن به اغما رفته و درحالی‌که بنا بود بعد از ماه رمضان اعلام شود، بنا به بعضی اخبار حداقل تا سال 2020 به تعویق افتاده است.

حال که ترامپ در مناطق مختلف راهبردهای خود را شکست خورده می‌بیند، ایران را به‌عنوان تنها گزینه باقی‌مانده می‌بیند تا بتواند از آن به‌عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری خود استفاده کند. در این بین بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و موج تهدیدهای توخالی و جنگ روانی، برای تکمیل پازل خود گزینه مذاکره را پیش کشیده است تا حتی اگر شده است با شروع مذاکرات و گرفتن یک عکس انتخاباتی با روحانی یا ظریف بتواند در داخل از آن استفاده تبلیغاتی کند.

در این شرایط ترامپ حتی حاضر شده است از 12 شرط خود کوتاه بیاید و رسماً خودش و پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کنند که ما خواهان مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم و بجای تهدید نظامی مکرراً ابراز تمایل برای مذاکره و گفتگو می‌کند و حتی شماره تلفنی به سفارت سوئیس می‌دهد برای تماس ایران و کشورهای مختلفی را نیز هماهنگ می‌کند تا بلکه کانال ارتباطی با ایران ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین کانال‌هایی که توسط ترامپ فعال‌شده، ژاپن است. ترامپ در سفر خود به ژاپن با شینزو آبه دیدار کرد و در آنجا یکی از اصلی‌ترین محورهای سفرش مسئله ایران بود و در همان‌جا بود که گفت به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و با همین رهبران می‌توانند موفق شوند و ما دنبال مذاکره هستیم. بلافاصله پس از این سفر، کانال ژاپن با ایران فعال شد تا اینکه شینزو آبه برای پیاده‌سازی راهبرد آمریکا این هفته به تهران می‌آید تا واسطه‌ای شود برای مذاکره ایران با ترامپ!

همان‌طور که گفته شد ترامپ که این روزها در سیاست خارجی خود ناموفق بوده و راهبرد تهدید و تحریم در مواجه با ایران نیز شکست خورده است به‌شدت به مذاکره و گفتگو با ایران محتاج است تا پوششی باشد برای جبران شکست‌های خود در منطقه و بقیه نقاط جهان.

اما دقیقاً در این شرایط عده‌ای گویا رسالت خود را نجات ترامپ و دولت آمریکا از این منجلاب می‌بینند و پالس‌های آشکاری مبنی بر مذاکره می‌دهند و حتی شخصی مانند ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه شرق سفر شینزو آبه را فرصتی برای «ایران» می‌خواند، روزنامه آرمان تیتر می‌زند «فرصت ژاپن را مغتنم بشمارید»، «واسطه‌ای از سرزمین آفتاب» و عراقچی این سفر را کمک به کاهش تنش در منطقه می‌خواند. بزک کنندگان آمریکا بیکار ننشسته‌اند و کماکان به‌عنوان یاران داخلی آمریکا در حال کمک و نجات ترامپ هستند.

حال‌آنکه در همین مدت اخیر شاهد بودیم که همین دو اقدام بسیاردیرهنگام و ضعیف دولت در سالگرد خروج آمریکا از برجام در تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام شاهد تغییر موضع ترامپ و التماس او برای مذاکره هستیم. امری که این روزها به‌شدت نیازمند آن است. لذا نه با وادادگی و عقب‌نشینی بلکه با مقاومت و ایستادگی است که می‌توان دشمن را به زانو درآورد و در این شرایط شکست‌های پی در پی آمریکا در حوزه سیاست خارجی تنها با گفتمان ایستادگی از ونزوئلا تا ماجرای فلسطین بوده است که آمریکا را شکست کشانده است. تعجب آن است که در این شرایط عده‌ای در داخل با این‌گونه اظهارات یار کمکی ترامپ می‌شوند تا ترامپ به موفقیتی دست پیدا کند.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «گزینه‌ی قطعی ملّت ایران مقاومت در مقابل آمریکا است و در این رویارویی، در این مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشینی و بحث مقاومت هم بحث برخورد نظامی نیست...این برخورد، برخورد اراده‌ها است؛ این رویارویی، رویارویی اراده‌ها است؛ و اراده‌ی ما از آن‌ها قوی‌تر است. ما علاوه‌ی بر اراده‌ی قوی، توکّل به خدا را هم داریم . »

ارسال نظر: