تغییر راهبرد انصارالله

چرا این روزها بیشتر خبرهای حمله به سعودی را می‌شنویم؟

کدخبر: 2325273

راهبرد جدید صنعا بر محوریت کشاندن هزینه های نبرد به داخل مرزهای امارات و عربستان است. فراوانی حملات پهپادی در هفته های اخیر به استان های جنوبی سعودی و فرودگاه های امارات، انتشار کلیپ حملات و حضور فرمانده ارتش صنعا در خاک نجران همگی نشانه هایی از این سناریو است.

نسیم آنلاین :‌ در هفته های اخیر اخبار و تصاویر حملات پهپادها، موشک ها یا حضور نیروهای انصارالله در استان های جنوبی یمن به شدت افزایش یافته است. چند روز پیش علی القحوم عضو جنبش انصارالله تصریح کرد اگر فرودگاه‌های یمن همچنان در محاصره باشد فرودگاه‌های متجاوزان هم بسته خواهد شد؛ اگر فرودگاه‌های یمن بسته بماند، فرودگاه‌های دشمن متجاوز را هم تعطیل خواهیم کرد.

آخرین نمونه حملات انصارالله به جنوب عربستان مربوط به فرودگاه ابهاست. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز چهارشنبه یک فروند موشک بالدار کروز به فرودگاه بین المللی ابها شلیک کرد . فرودگاه ابها در منطقه «عسیر» در جنوب غرب عربستان سعودی واقع شده است .

حمله ای که گویا خسارات فراوانی را داشته زیرا ائتلاف سعودی بسیار زود آن را رسانه و اعتراف نمود. ائتلاف سعودی علیه یمن،در خبری به اصابت یک موشک ارتش یمن به فرودگاه «أبها» اذعان کرد و به ادعای ائتلاف سعودی، ۲۶ غیرنظامی در این حمله زخمی شده‌اند. ائتلاف بار دیگر با متهم کردن ایران گفته «هدف گرفتن فرودگاه أبها ثابت می‌کند که حوثی‌ها از ایران سلاح‌های منحصربه‌فرد دریافت کرده‌اند.»

یک منبع در یگان موشکی انصارالله گفت این موشک به دقت به هدف اصابت کرده و پرواز هواپیماها در پی این حمله متوقف شده است . این دومین بار است که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی، موشکی از نوع کروز استفاده می‌کند، بار اول نیروگاه اتمی براکه در ابوظبی در سوم دسامبر 2017 با این موشک هدف قرار گرفته بود .

چرا حملات به جنوب سعودی افزایش یافته است؟

نقطه عطف افزایش حملات انصارالله به جنوب عربستان را می توان در ابتکار عمل این جریان در واگذاری بندر حدیده به سازمان ملل و اجرایی شدن توافق سال گذشته در سوئد دانست.

روز 21 اردیبهشت‌ماه سازمان ملل اعلام کرد از طرح ابتکاری انصارالله یمن برای کاهش تنش‌ها در این کشور استقبال می‌کند. بر این اساس انصارالله یمن پیشنهاد داده است به‌صورت یک‌جانبه از سه بندر الحدیده، سلیف و راس عیسی عقب‌نشینی کند. ساعتی بعد رسانه‌های نزدیک به انصارالله این خبر را تأکید کردند. این تصمیم بر اساس توافق الحدیده سوئد اتخاذشده است.

مهم‌ترین مفاد توافقی که آذرماه پارسال در سوئد با حضور نماینده سازمان ملل میان انصارالله و جبهه ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها امضا شد عبارت بودند از: توافق در خصوص توقف درگیری در شهر الحدیده و بنادر «الحدیده، الصلیف و رأس عیس» و خروج همه نیروهای مسلح طرفین؛‌ سازوکار اجرای توافق تبادل اسرا و اعلام تفاهمات دو طرف در خصوص تعز.

بندر الحدیده که به عروس دریای سرخ معروف است، در ۲۲۶ کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این شهر، دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه بخش بسیار زیادی از مواد غذایی یمن از این بندر وارد یمن می‌شود و به‌نوعی می‌توان این بندر را شاه رگ اقتصادی و حیاتی صنعا دانست. لذا تصرف این بندر یا تکمیل محاصره‌ی آن، صنعا و دیگر استان‌هایی که اکنون در اختیار حامیان انصارالله قرار دارد را از منظر اقتصادی و غذایی بسیار در وضعیت بغرنج‌تری قرار خواهد داد.

عقب‌نشینی از الحدیده و جنوب؛ کشاندن جنگ به داخل عربستان و امارات

انصارالله در حالی تصمیم به عقب‌نشینی از الحدیده گرفته است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از اینکه طی ماه های گذشته موفق شدند تمام مناطق اطراف شهر ضالع را پاک‌سازی و از سه محور به آن نفوذ کنند. این موضوع موجب نگرانی بسیار نیروهای وابسته به امارات و نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» (رئیس دولت مستعفی یمن) شده و اختلافات میان آن‌ها به دلیل سقوط مواضع نظامی استراتژیک مانند نقیل الشیم، حمر و قردح را تشدید کرده است.

رسیدن نیروهای صنعا به ضالع یکی از استان‌های جنوبی،‌ پیروزی‌ای بسیار حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد انصارالله سعی دارد با سپردن بندر الحدیده ولو به‌صورت موقت به سازمان ملل براساس توافق سوئد، جبهه نبرد را از الحدیده به جنوب عربستان و داخل خاک سعودی و امارات بکشاند.

به نظر می رسد انصارالله سیاست جدیدی را در پیش گرفته است. راهبرد جدید صنعا بر محوریت کشاندن هزینه های نبرد به داخل مرزهای امارات و عربستان است. فراوانی حملات پهپادی در هفته های اخیر به جنوب سعودی و فرودگاه های امارات، انتشار کلیپ حملات و حضور فرمانده ارتش صنعا در خاک نجران همگی نشانه هایی از این سناریو است.

انصارالله به دنبال آن است که با تحت فشار قرار دادن سعودی ها با کشاندن درگیری به درون خاکش، روند جنگ را پس از چهار سال تغییر دهد و ریاض را مجبور به توقف تجاوز نماید.

ارسال نظر: