فشار صهیونیست ها به دولت آلمان

مدیر موزه یهود در برلین با فشار صهیونیست‌ها استعفا شد!

کدخبر: 2325313

حمایت از BDS و دیدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان از موزه یهود مهم‌ترین دلایل فشار صهیونیست هاست

پتر شفر، مدیر موزه یهود در برلین، روز جمعه استعفای خود را به طور رسمی اعلام کرد. پتر شفر، مدیر موزه یهود در برلین، روز جمعه ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) استعفای خود را به طور رسمی اعلام کرد. مونیکا گوترز، وزیر ویژه دولت آلمان در امور فرهنگی، استعفای شفر را پذیرفته است.

اتهام حمایت از گرایش یهودستیزی

شورای مرکزی یهودیان آلمان چندین بار از رویکرد مدیر موزه انتقاد کرده و سرانجام به تماس و همکاری با این مرکز پایان داده بود. در اطلاعیه‌ای آمده بود که یهودیان آلمان به مدیر موزه یهود در برلین بی‌اعتماد شده‌اند.

یکی از آخرین عملکردهای موزه یهود این بود که در یک پیام توییتری از کارزار نهادی ضداسرائیلی حمایت کرد. نهاد BDS که در راستای انتقاد از سیاست اسرائیل در جهت ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی فعالیت می‌کند، عملکردی مناقشه‌انگیز دارد.

برخی از محافل سیاسی فعالیت‌های این نهاد، از جمله در بایکوت کردن کالاهای محصول اسرائیل را تنها در مخالفت با دولت کنونی اسرائیل می‌بینند، اما گروهی هم آن را به گرایش‌های "ضدیهودی" متهم می‌کنند.

موضع پارلمان آلمان

فراکسیون‌های اصلی پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) در اطلاعیه‌ای که در ۱۷ مه منتشر کردند، عملکرد BDS را ضدیهودی دانستند.

حمایت از فعالیت نهادی با این عملکرد، موزه یهود و مدیر آن پتر شفر را بارها زیر انتقاد برد.

برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری موزه یهود نیز بارها از سوی محافل گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته است؛ تا آنجا که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، موزه را به اتخاذ دیدگاهی اسلامی - فلسطینی متهم کرد و از دولت آلمان خواست که بودجه این نهاد را قطع کند.

در مارس ۲۰۱۹ سید علی موجانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان از موزه یهود دیداری رسمی به عمل آورد که با انتقادات فراوانی مواجه شد.

مسئولیت دولت آلمان

موزه یهود یک بنیاد عمومی است که زیر نظارت دولت آلمان قرار دارد. مدیر موزه تنها برای برنامه‌ها و نمایشگاه‌های موزه مسئولیت ندارد، بلکه نماینده رسمی دولت آلمان است که باید در اموری مانند یهودی‌ستیزی از دیدگاه‌های رسمی کشور پیروی کند.

منتقدان معتقدند عملکرد پتر شفر در انطباق با این رویکرد نبوده و اداره موزه یهود به بازبینی اساسی نیاز دارد.

دویچه وله فارسی

ارسال نظر: