ادعای ترامپ تنها فریب بود

سیاست هوشمندانه ایران: قاطعیت نظامیان، سکوت سران؛ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا:‌در آن جلسه تصمیمی گرفته نشد که لغو شود

کدخبر: 2325386

با سکوت سران قوا تا روز یکشنبه ( به جز موضع گیری حداقلی روحانی در دیدار با رئیس بین المجالس) در خصوص ماجرای سقوط گلوبال هاوک باید گفت سیاست نظام در این هست که سران نظام جواب حرفهای و توئیت‌های دم و دقیقه ای ترامپ را ندهند و در حد فرماندهان نظامی و وزیر خارجه و سخنگوی وزارت‌امور خارجه به این مساله پرداخته شود.

نسیم آنلاین : پنج شنبه گذشته ماجراجویی و تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران با واکنش قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد. پس از غافل گیری آمریکایی ها ابتدا سرنگونی پهپاد را منکر شدند و اما در نهایت پس از ساعت ها با تایید خبر اما مدعی شدند پهپاد گران قیمت و فوق پیشرفته گلوبال هاوک در آبهای بین المللی سرنگون شده است.

توئیت پشت توئیت؛‌ ترامپ بدون راهبردی واحد

«ایرانی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند»،«خواهید دید چه می کنیم»، «اما احتمالاً اشتباهی زدند»، «می خواستیم به ایران حمله کنیم، اما 10 دقیقه قبل از حمله منصرف شدم»، «آماده گفت و گو بدون پیش شرط با ایران درباره موشک های بالستیک هستم» و «از ایران قدردانم که هواپیمای سرنشین دار ما را نزد» ««برخلاف چیزی که گفته می‌شود، من هرگز حمله علیه ایران را لغو نکردم، من فقط اجرای آن را در زمان کنونی متوقف کردم!»« تحریم‌های اضافی را از دوشنبه علیه ایران اعمال خواهیم کرد» جملاتی بود که ترامپ طی سه روز از حادثه تاکنون اظهار نظر یا توئیت کرده است. تعدد و پراکندگی واکنش ها نشان می دهد آمریکا و شخص ترامپ از اتفاق افتاده بسیار غافل گیر شده و در چیستی واکنش مناسب درمانده اند.

آیا ترامپ دستور حمله داده بود؟

ترامپ مدعی شده بود در جلسه امنیت ملی آمریکا ابتدا دستور حمله داده و سپس بعد از آنکه متوجه شده عده ای کشته خواهند شد حمله را پس گرفته است. اما سخنان «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره ادعاهای دونالد ترامپ در خصوص لغو حمله به ۳ سایت در ایران نشان می دهد که این ادعا از اساس دروغ است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعد از اتمام جلسه دیشب با ترامپ هم گفته بود که «تمایلی برای جنگ با ایران» وجود ندارد. او همچنین خواستار تلاش حداکثری برای کاستن از تنش‌ها با ایران شده بود و فاش کرد در آن جلسه سخنی از حمله و لغو حمله به میان نیامده است!

تحلیل بر «دستور جنگ انجام نشده» کافیست!

کار زدن پهپاد آمریکایی تمام نشده است، حالا ادامه ماجرا در زمین افکار عمومی و جنگ رسانه ای است، نباید بازی برده را باخت، بلکه باید این پیروزی بزرگ را در تاریخ و جلو چشم مردم دنیا ثبت کرد، کشوری که تحت بی سابقه ترین تحریم های ظالمانه تاریخ بوده و در اوج تهدیدها و فشارها دیروز با تحقیر دیپلماتیک توسط رهبرمعظم انقلاب و امروز اینگونه با اتکا به توان نیروهای نظامی خود هیمنه پوشالی ایالات متحده آمریکا را فرو ریخت.

سیاست ایران؛ قاطعیت نظامیان، سکوت سران

با سکوت سران قوا تا روز یکشنبه ( به جز موضع گیری حداقلی روحانی در دیدار با رئیس بین المجالس) در خصوص ماجرای سقوط گلوبال هاوک باید گفت سیاست نظام در این هست که سران نظام جواب حرفهای و توئیت‌های دم و دقیقه ای ترامپ را ندهند و در حد فرماندهان نظامی و وزیر خارجه و سخنگوی وزارت‌امور خارجه به این مساله پرداخته شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در دیدار «گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) اظهار داشت:

در سال‌های گذشته گاهی سکوهای نفتی و کشتی‌های باربری و حتی هواپیمای مسافربری ایران مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفته و اخیراً نیز آنها با پهپاد خود به حریم هوایی ایران تجاوز کرده‌اند و بخاطر عدم توجه به اخطارهای چندباره، نیروهای دفاعی ایران آن را سرنگون کردند.

روحانی با تأکید بر اینکه این تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، افزود: این منطقه بسیار حساس و امنیت آبراه خلیج فارس و دریای عمان برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است، از اینرو از همه نهادهای بین‌المللی انتظار داریم، تا عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند.

این درک صحیح از بازی رسانه ای ترامپ باید هوشمندانه ادامه پیدا کند.

ارسال نظر: