اولین کتاب جامع در زمینه رهبری و مدیریت در چشم‌انداز اسلام

کدخبر: 2325635

مدیریت اسلامی در جایگاه یک دانش میان رشته‌ای از اصول، مبانی و یافته‌های دو حوزه‌ی مطالعات دینی و مدیریت ریشه می‌گیرد و در این زمینه تألیفاتی در دسترس است اما هنوز این سوال در ذهن محققان باقی است که چرا منابع مدیریت اسلامی نتوانسته، راهگشای مدیریت جوامع اسلامی باشد؟

آنچه که روند رو به رشد یک جامعه و افرادش بدان بستگی تام دارد، شیوه‌های برنامه‌ریزی مدیریتی و رهبری کاربردی آن جامعه است؛ و بدیهی است که هر چه مدیریت و رهبری یک جامعه پویا‌تر باشد امکان رشد و بالندگی آن جامعه و افرادش بسی مهیاتر می‌گردد.

هم از این روی که به سبب گوناگونی مشرب‌های مختلف و متفاوت فلسفی، فلسفه‌ی مدیریت و شیوه‌های برنامه‌ریزی و اجرایی آن نیز به دسته‌های گوناگونی تقسیم یافته‌اند.

و در زمانه‌ی ما یکی از با اهمیت‌ترین این مکاتبِ مدیریتی ـ به دلیل وجود بیش از یک و نیم میلیارد نفر مسلمان ـ مبنی بر آموزه‌های اسلامی است.

و بدین سبب اکنون در کشور مسلمان ما نیز کوشیده می‌شود که همین آموزه‌ها در تمامی سطوح مدیریتی به کار گرفته شود و نیز باز به همین سبب مدیران سرزمین ما نیک می‌کوشند که به صورت اسوه‌ای برای سایر کشورها این نوع تفکر مدیریتی را اشاعه دهند.

مدیریت اسلامی در جایگاه یک دانش میان رشته‌ای از اصول، مبانی و یافته‌های دو حوزه‌ی مطالعات دینی و مدیریت ریشه می‌گیرد و در این زمینه تألیفاتی در دسترس است و با وجود این‌که این تألیفات کم هم نیستند اما هنوز این سوال در ذهن محققان باقی است که چرا منابع مدیریت اسلامی نتوانسته همچون سایر کتاب‌ها و منابع مدیریت، راهگشای مدیریت جوامع اسلامی باشد؟ در پاسخ به این نیاز تلاش‌های علمی متعددی صورت گرفته است و در راستای پاسخگویی بدین نیاز در محافل علمی و کلاس‌های درسی رشته‌ی مدیریت، به مدیریت اسلامی و فلسفه‌ی مدیریت در اسلام پرداخته می‌شود. کتاب حاضر نیز در تلاش است با انتخاب چند اثر ارزشمند به نگارش درآمده در حوزه‌ی بحث (مدیریت اسلامی) و تحلیل آن‌ها از ابعاد مختلف در شناساندن و معرفی هر چه بهتر این منابع، جامعه علمی را یاری رساند.

1ـ اولین کتاب جامع در زمینه رهبری و مدیریت در چشم‌انداز اسلام

2ـ بررسی بیش از 120 آیه در رابطه با رهبری و مدیریت در اسلام

3 ـ استفاده از نظریات 14 معصوم (ع) و علما شیعه در رابطه با نقش مدیریت در اسلام

4ـ بررسی و مقایسه مدیریت اسلامی و غیراسلامی

کتابی از محمدامین سرکهکی http://www.sarkohaki.com

ارسال نظر: