جنگ قدرت احزاب عمده اقلیم کردستان عراق در کرکوک

کدخبر: 2325668

اختلافات دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی درباره کرکوک بر تلاش‌های مسرور بارزانی برای تشکیل کابینه جدید اقلیم سایه افکنده است.

اتحادیه میهنی کردستان بار دیگر هشدار داده است در صورت مخالفت حزب دموکرات کردستان عراق با تعیین نامزد معرفی شده این حزب به عنوان استاندار کرکوک، در کابینه جدید اقلیم مشارکت نخواهد داشت. از سوی دیگر سران ارشد اتحادیه میهنی بارها غیر مستقیم هشدار داده اند که در صورت عدم مشارکت این حزب در کابینه اقلیم، حکومت محلی کردستان تنها در استان های اربیل و دهوک به عنوان مناطق تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان حاکمیت خواهد داشت.

اتحادیه میهنی کردستان بار دیگر اسامی سه نامزد خود را برای استانداری کرکوک به حزب دموکرات کردستان عراق داده است. خالد شوانی عضو اسبق پارلمان عراق و عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی، رزگار علی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و عمر اینجه معاون دانشگاه کرکوک از کسانی بوده اند که از فیلتر بارزانی و حزب وی عبور نکرده اند. فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق به صراحت اعلام کرده است آنهایی که در جریان حوادث 16 اکتبر 2017 کرکوک با دولت مرکزی عراق همکاری کرده اند نباید جایگاهی در کرکوک داشته باشند. از قرار معلوم حزب بارزانی به شدت مخالف استانداری خالد شوانی است و بارها در بغداد نیز در قبال معرفی وی به عنوان نامزد وزارت دادگستری عراق مخالفت کرده بود که در نهایت نیز شخص دیگری از سوی نخست وزیر این کشور به پارلمان معرفی و رای اعتماد گرفت.

اما حزب دموکرات کردستان عراق به اتحادیه میهنی پیشنهاد کرده است از میان فریدون عبدالقادر و عبدالرحمان مصطفی یکی را به عنوان نامزد نهایی استانداری کرکوک برگزیند. فریدون عبدالقادر از سران پیشین اتحادیه میهنی است که گویا به دلیل اختلافاتی با جناح هایی از این حزب، مقهور و در اربیل سکونت اختیار کرده است و عبدالرحمان مصطفی هم از شخصیت های مستقل کرد و استاندار اسبق کرکوک بوده است.

بخش عمده ای از اعضای دفتر سیاسی و شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده اند که در صورت تداوم مخالفت های حزب دموکرات کردستان عراق با تعیین نامزد این حزب به عنوان استاندار کرکوک، در ترکیب کابینه مسرور بارزانی مشارکت نخواهند داشت.

اتحادیه میهنی کردستان به صراحت اعلام کرده است که حزب دموکرات کردستان نباید با داشتن صرف آرای استان دهوک به حاکم بلامنازع اقلیم تبدیل شود، زیرا آرای اربیل به نوعی در میان دو حزب عمده اقلیم و حتی جنبش تغییر تقسیم شده است و استان های سلیمانیه و حلبچه تازه تاسیس نیز قلمرو نفوذ اتحادیه میهنی است.

اختلافات حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در خصوص کرکوک به سال 2017 برمی گردد. در آن مقطع، حزب بارزانی یاران طالبانی را مسئول بازگشت نیروهای عراقی به این شهر و عقب نشینی نیروهای پیشمرگ خوانده بود، اما اتحادیه میهنی در مقابل اعلام کرده است که برگزاری رفراندوم ادعایی مسعود بارزانی مسبب تمام مشکلاتی است که اینک در کرکوک مشاهده می شود.

خبرها از اقلیم کردستان عراق حاکی از آن است که اتحادیه میهنی کردستان اقداماتی را برای مقابله با یکجانبه گرایی حزب بارزانی در دستور کار قرار داده است. در هفته های گذشته محمود سنگاوی عضو دفتر سیاسی و از فرماندهان ارشد نظامی اتحادیه میهنی کردستان ضمن انتقاد شدید از مسعود بارزانی گفته بود که اجازه نخواهد داد نفت و گاز مناطق تحت نفوذ اتحادیه توسط حکومت اقلیم صادر شود.

اظهارات این مقام اتحادیه میهنی شاید تداوم همان نظرهایی است که چند سالی است در سلیمانیه رسانه ای شده است و آن اینکه، اتحادیه میهنی به صورت مستقل از حکومت اقلیم با دولت مرکزی عراق در تعامل باشد و با تحویل درآمدهای نفتی این منطقه، حقوق کارمندان و بودجه نیز به صورت متقابل از سوی بغداد، تخصیص و در اختیار استانداری سلیمانیه قرار گیرد. تسنیم

ارسال نظر: