گاردین: بوریس جانسون ممکن است در پلاک 10 ساکن نشود

کدخبر: 2325707

روزنامه گاردین روز یکشنبه نوشت، با توقف حمایت نمایندگان پارلمان از بوریس جانسون این احتمال وجود دارد که وی هرگز به‌عنوان نخست وزیر آتی انگلیس معرفی نشود.

گاردین به نقل از دو کارشناس برجسته قانون اساسی انگلیس نوشت، جانسون حتی اگر به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار انتخاب شود اما نخست وزیری وی بعد از «ترزا می» بسیار بعید است.

پروفسور «رابرت هازل» و «مگ راسل» از واحد قانون اساسی دانشگاه «یوسی‌ال» لندن می‌گویند، در صورت عقب نشینی و عدم حمایت نمایندگان حزب محافظه کار از انتخاب جانسون به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، مشروعیت وی با چالشی جدی مواجه می‌شود.

در همین رابطه «دومینیک گریو» و «کن کلارک» دو نماینده برجسته حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس اعلام کرده‌اند به دلیل اتخاذ سیاست‌های جانسون برای ترک اتحادیه اروپا بدون هرگونه توافق از دولت آینده او حمایت نخواهند کرد.

گاردین می‌نویسد، با توجه به بحران پیش آمده در پارلمان و عدم انتخاب احتمالی جانسون به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، احتمال ورود ملکه الیزابت به عرصه سیاسی کشور و بازگشت «ترزای می» برای حل مسئله برگزیت بسیار زیاد است.

کارشناسان قانون اساسی دانشگاه یو سی آل بر این باورند که چالش اصلی جانسون کسب اعتماد مجلس عوام است.

در صورتی که جانسون رأی اعتماد نیاورد مشخص نیست چه کسی کاندید جایگزین او خواهد بود. ممکن است دولتی ائتلافی با شراکت حزب رقیب کارگر تشکیل شود. بسیاری از نمایندگان هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار معتقدند چنین چالش پیچیده‌ای با یک انتخابات عمومی در پاییز و طی فراخوانی از سوی جانسون یا نمایندگان مخالف خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق با بروکسل، خاتمه خواهد یافت.

«ترزا می» بعد از سه سال تکیه بر کرسی نخست وزیری بریتانیا چند هفته پیش سرانجام تحت فشارهای داخلی و خارجی در ارتباط با برگزیت ناگزیر به استعفا شد و حال باید در انتظار مرداد ماه نشست تا نتیجه نهایی انتخابات پارلمان این کشور و تکلیف نخست وزیر آینده مشخص شود.

در میان نامزدهای جانشینی خانم می، اسامی دو تن از افراد سرشناس این کشور به چشم می‌خورد که «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه قبلی و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه کنونی از آن جمله‌اند؛ افرادی که بیش از دیگران شانس پیروزی در انتخابات پیش رو را دارند. ایرنا

ارسال نظر: