لاریجانی:

دشمن به دنبال انفجار تورمی و نابسامانی ارزی بود

کدخبر: 2326759

در شرایط فعلی وضعیت ارز نابسامانی سال گذشته را ندارد که البته با ساعت‌ها کار، فکر، تدبیر و تصمیمات مهم این موضوع محقق شده است که در این مسیر بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس کار مشترکی را انجام دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی صنعت و معدن که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، گفت: همبستگی و مقاومت در شرایط امروز از مرزها تا کارگاه‌ها گرفته تا دانشگاه‌ها، نشاندهنده ایستادگی این ملت است.

وی افزود:‌اوضاعی که آمریکایی‌ها درست کرده‌اند و نظام‌های بین‌المللی را بر هم ریخته‌اند از سوی موجود بدخیمی در آمریکا به وجود آمده که با یک اقدام همه را سرگردان کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها هر کدام یک جور از اقدامات ترامپ تاثیر دیدند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد ایران وضع فوق‌العاده‌ای را برای کشورمان به وجود آورده‌اند که واژه تروریسم اقتصادی و رفتارهای رذیلانه آنها بهترین کلمه برای این اقدامات‌شان است.

وی گفت:‌ ادبیات گفتاری آمریکایی‌ها هم کاملا مشخص است که چگونه سخن می‌گویند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دوره فعلی و وضع موجود،‌گذراست و ایران هم نشان داده دست بسته نیست.

لاریجانی گفت:‌برخی دولت‌ها و کشورها در قضایای اخیر میدان داری کردند تا بتوانند موضوع را حل و فصل کنند.

وی افزود:‌ از هر پیشنهاد سازنده که بتواند مشکلات کشور را حل کرده و منافع ملی را حفظ کند، استقبال می‌کنیم ولی بازیچه هم نخواهیم شد و در برابر حرف‌های همه کشورهایی که به ما می‌گویند به تشخیص خود عمل می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تولید، مسئله اصلی کشور است ضمن اینکه تردیدی نیست در شرایط متعارف، تولید بدون تبادلات و مناسبات بین‌المللی رونق پیدا نخواهد کرد و بر این اساس صادرات و واردات و موضوعات مالی و بانکی را در شرایط فعلی متعارف نمی‌دانیم.

لاریجانی گفت: باید برای دوران خاص فعلی شرایط، مقررات و سازوکارهای خاصی در نظر بگیریم.

وی افزود: روزگاری در برنامه ششم توسعه ممنوعیت واردات را تصویب کردیم که البته این کار برای افزایش رقابت بین‌المللی اجناس تولیدی کشورمان بوده است اما امروز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. لذا باید برای شرایط موجود، مقررات خاصی را وضع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌اتاق بازرگانی در مورد رونق تولید مجموعه‌ پیشنهاداتی را تدوین کرده است که بعد از مطالعه آن را به مرکز مطالعات مجلس، کمیسیون‌ها و معاون اقتصادی دولت جهت بهره‌برداری ارجاع دادند.

لاریجانی گفت:‌در کمیسیون‌ها نماینده اتاق بازرگانی حضور داشته و در صحن علنی نماینده بخش خصوصی در کنار نماینده دولت حضور داشته و می‌توانند اظهار نظر کنند و بنا داشته و داریم که از نظرات آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما اشکالات ساختاری در وضعیت نظام بودجه‌ریزی را می‌دانیم، گفت: البته همه مشکلات مربوط به تحریم‌ها نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون تسهیل فضای کسب وکار گفت: این قانون ظرفیت بالایی دارد و می‌دانم که همه پتانسیل‌های آن اجرایی نشده است.

لاریجانی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در خصوص اجرای قانون تسهیل فضای کسب وکار مشخص شده است که 9 حکم این قانون اجرا شده و 19 حکم آن نیز به صورت ناقص اجرا شده است. ضمن اینکه 25 حکم هم اصلا اجرایی نشده است. لذا مجلس به دنبال افزایش نظارت‌ها در این بخش است و معتقدیم تعلل در اجرای آن صحیح نیست.

وی گفت: باید به نگرانی صنعت‌گران احترام گذاشته و با کمک به بخش خصوصی و تولید کنندگان قانون بهبود فضای کسب و کار را که بر اساس اظهار نظر بخش خصوصی تدوین شده به صورت کامل اجرا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قوانین در سال‌های مختلف به دلایل گوناگون تصویب شده که البته در شرایط فعلی احتیاج به تنقیح قوانین هم داریم. همچنین قوانین نسخ شده هم باید کنار گذاشته شود.

لاریجانی افزود:‌به معاونت قوانین مجلس دستور داده‌ام تا اولویت ویژه‌ای به بخش صنعت، تولید و معدن اختصاص دهد که البته گزارش آنها در مورد تنقیح قوانین آماده شده و به هیأت رئیسه داده‌اند و من هم بعد از مطالعه آن را به کمیسیون‌ها ارجاع کردم تا آنها بررسی کنند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ساماندهی تنقیح قوانین در بخش کسب و کار بسیار مهم است و به دولت هم گفته‌ایم باید بخشنامه‌های زیادی که در این بخش صادر کرده است را اصلاح و ساماندهی کنند. همچنین به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور هم این موضوع را ارجاع دادیم تا به آن اولویت ویژه‌ای داده تا به پاکیزگی و تنقیح قوانین در بخش تولید بپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بودجه افزود: سازمان برنامه در این خصوص اقدام لازم را انجام داده و به موضوع بانک‌ها، نظام یارانه‌ها، نظام مالیاتی و بودجه‌ریزی ورود کرده است.

لاریجانی گفت:‌ در بخش نظام مالیاتی افرادی که حقوق ثابت دارند مالیات‌شان را به صورت مرتب پرداخت می‌کنند اما مالیات از بخش تولیدی به حق گرفته نمی‌شود لذا باید این نظام مالیاتی اصلاح شود.

وی تصریح کرد:‌اصلاح ساختار بودجه با آنکه پیچیدگی دارد اما باید آن را پیگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه دشمن به هم ریختگی در وضعیت کشور و بازار ارز بوده است، گفت:‌ نابسامانی در این بخش ضعیف بوده و حتی دشمن به دنبال انفجار تورمی بود.

لاریجانی اظهار داشت: در شرایط فعلی وضعیت ارز نابسامانی سال گذشته را ندارد که البته با ساعت‌ها کار، فکر، تدبیر و تصمیمات مهم این موضوع محقق شده است که در این مسیر بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس کار مشترکی را انجام دادند.

وی در توصیه‌ای به رحمانی وزیر صمت گفت: این وزارتخانه باید متناسب با شرایط امروز، ضوابط و مقررات خاصی را برای تولید در نظر بگیرد و با وجود اینکه سندهای مختلفی در کشور ما نوشته می‌شود و یکی از آن سندها ممکن است استراتژی سند باشد اما شرایط امروز ما اقتضا می‌کند که شرایط فعلی را پیگیری کرده و آن را دنبال کند هر چند که از این که اتاق بازرگانی تدوین استراتژی صنعت را به کار بگیرد، استقبال می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای صیانت از تولید و زنده نگه داشتن آن، سازوکارهای لازم و تدابیر خاص را در نظر بگیریم.

لاریجانی افزود: در اخذ مالیات بر ارزش افزوده به چه دلیل به پرونده‌های 10 سال قبل جهت بررسی ورود می‌کنند زیرا هم اکنون زمان این کار نیست و همین کارها باعث آزار دیدن بخش تولید می‌شود.

وی گفت: با آنکه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه کردند که فقط باید پرونده مالیاتی یک سال قبل بررسی شود اما چرا سازمان امور مالیاتی پرونده‌های 10 سال قبل را بررسی می‌کند تا از آنها مالیات بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همه باید به صنعت به عنوان پیشران اقتصاد و تولید معتقد باشند ضمن اینکه دریافت مالیات باید به اندازه وسع آنها باشد.

لاریجانی گفت:‌ نباید به دنبال بررسی‌های پرونده‌های 10 سال پیش تامین اجتماعی واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها باشیم و با آنکه می‌دانیم دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد و این سازمان باید سر پا بایستد اما عقل حکم می‌کند متناسب با شرایط امروز به تولید کننده فشار وارد نکنیم.

وی گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که تسهیلاتی را برای زنجیره تولید در نظر گرفته که این کارشان خوب است و می‌تواند به حلقه‌های مفقود تولید کمک فراوانی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون آمده سهم تسهیلات بخش‌های صنعتی ومعدنی باید 40 درصد از منابع بانکی باشد اما اینکه می‌گویند این میزان فقط 27 درصد تخفیف پیدا کرده خلاف قانون است و باید بانک مرکزی مقابل این اقدام بانک‌ها که فقط از طرح‌های زودبازده حمایت می‌کنند ایستادگی کرده و اتخاذ موضع کنند.

لاریجانی گفت: برخی از بخش‌های تولیدی معوقاتی دارند که البته به دلیل شرایط روزگار و افزایش 4 برابری نرخ ارز بوده است در حالی که آنها بنگاه تجاری هستند و بانک‌ها نباید آنها را از امکاناتی مانند چک و وام محروم کنند. لذا از رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم مشکلات بنگاه‌های تجاری را رفع کرده و حمایت بانک‌ها از آنها را افزایش دهد.

وی گفت:‌خیلی از کشورها در حال حاضر به دنبال شکستن سد تحریم‌های ایران هستند که اسامی آنها را نمی‌توانیم بگوییم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی‌ها در تلاششان برای اینکه صادرات نفت و واردات ایران صفر شود، شکست خوردند چرا که کشورهای بزرگ دنیا و همسایگان ما کمک زیادی را به ما می‌کنند.

وی گفت:‌امروز در شرایط سختی هستیم و باید نشان دهیم یک ایرانی باغیرت همواره در برابر فشارها ایستادگی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ایران در طول تاریخ نشان داده شرایط سخت و وحشیانه را هضم کرده است چون ایستادگی و مقاومت داشته‌ایم.

لاریجانی گفت:‌ در تاریخ خوانده‌ام یکی از مسئولین گفته بود ایرانیان در برابر انواع و اقسام فشارهای مختلف همبستگی عجیبی دارند که البته این موضوع به تمدن و ریشه‌دار بودن ایرانیان مرتبط است.

وی گفت:‌ امروز باید با فکر درست مقاومت و ایستادگی کنیم و تعبیر این اقدام هم رونق تولید و همبستگی با یکدیگر است و بر این اساس نباید با یکدیگر مشاجره کرده و بدانیم این کار نفهمی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز، روزگاری نیست که فرعیات در برابر اصلیات بزرگ شوند زیرا دشمن، دشمن همگان است نه عده‌ای خاص.

لاریجانی تصریح کرد: صنعتگر باید بداند وزارت صمت، روزنامه و رسانه پشتیبان آنها هستند.

وی در پایان گفت: باید برای صیانت از تولید نگاهی عملگرایانه داشت تا مشکلات رفع شود و تولید را حفظ و افزایش دهیم.

فارس

ارسال نظر: