تایید افزایش اورانیوم غنی شده از سوی آژانس اتمی

کدخبر: 2328772

یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخائر اورانیوم ایران [از سقف تعیین‌شده در برجام] را تأیید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که رویترز آن را گزارش کرده گفت: « یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخائر اورانیوم ایران [از سقف تعیین‌شده در برجام] را تأیید می‌کند.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

این منبع به خبرگزاری فارس گفت: «امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.»

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

در آن بیانیه که روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر شد اعلام شده بود اقدام ایران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام خواهد شد.

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» غنی شده تا ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته از توافق هسته‌ای خارج شد و به فاصله ۹۰ و ۱۸۰ روز بعد از آن تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران زمینه‌های ادامه پایبندی ایران به این توافق را فراهم آورند. مقام‌های ایران می‌گویند این کشورها علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا هیچ اقدام عملی برای محقق کردن این وعده‌ها صورت نداده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اقدام برای کاستن از تعهدات برجامی با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق صورت گرفته و به معنای خروج از این توافق نیست.

کشورهای طرف برجام در بند ۲۶ متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.»

در بند ۳۷ هم آمده است: « ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئا یا کلا مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

فارس

ارسال نظر: