ظریف: برجام را نقض نکرده‌ایم، به این مسیر ادامه می‌دهیم

جدال دیپلماتیک عبور ایران از سقف ذخیره غنی‌سازی اورانیوم

کدخبر: 2328779

صبح روز دوشنبه از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما اعلام شد که ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخایر مواد غنی شده عبور کرده است. این خبر در کمتر از ۲۴ ساعت واکنش های فراوانی به همراه داشته است

نسیم آنلاین : صبح روز دوشنبه از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما اعلام شد که ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخایر مواد غنی شده عبور کرده است. این خبر در کمتر از ۲۴ ساعت واکنش های فراوانی به همراه داشته است. بخش زیادی از واکنش ها به آمریکایی ها مربوط بود که بیانیه کاخ سفید مضحک ترین آنان است.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۷ خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفته بود: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.

دیروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. با این تحول، عملا یک بخش از گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی ایران ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، محقق شده است.

ترامپ: ایران با آتش بازی می‌کند

اقدام ایران در وهله نخست یک شکست برای ترامپ خواهد بود که مدعی بود با خروج از برجام و روش صحیح می تواند رفتار ایران را کنترل کند. حال ایران در حال برداشتن گام هایی برای تنبیه آمریکایی ها و اروپایی ها به منظور عدم پایبندی شان به برجام است. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده گفت که ایران در حال بازی با آتش است.

ترامپ تا انتخابات ۲۰۲۰ فرصت زیادی برای استفاده از برگ ایران ندارد. مسیر کنونی و تداوم شکست های ترامپ در موضوع ایران می تواند به یک چالش جدی برای ترامپ در انتخابات تبدیل شود.

بیانیه مضحک کاخ سفید: اجازه غنی سازی به ایران از ابتدا اشتباه بود!

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در مورد عبور ذخائر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم نه تنها مدعی شد که ایران قبل از وجود برجام هم مفاد این توافق را نقض می کرده بلکه اساسا اجازه غنی سازی را برای ایران از ابتدا اشتباه می داند! کاخ سفید اعلام کرده: باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم.

ظریف در واکنش به ادعای تازه کاخ سفید که «ایران پیش از انعقاد برجام هم در حال نقض آن بود!» در یک کلمه نوشت: جدا؟!

پومپئو؛ خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران

همراه با کاخ سفید، وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه ای اعلام کرد در هیچ توافق هسته‌ای نباید به رژیم ایران اجازه غنی سازی در هیچ سطحی داده شود! پومپئو هم چنین خواسته کاخ سفید را تکرار کرده است: استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم.

واکنش اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا دوشنبه به عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و از ایران خواست توافق هسته‌ای را تضعیف نکند. این ادعاها در حالی از سوی اتحادیه اروپا تکرار شده است که ایران بارها در خصوص عدم پایبندی اتحادیه به برجام تذکر داده بود.

ظریف درباره نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیان کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا برنامه‌اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در مورد سقف ۳.۶۷ هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

نتانیاهو: بازگشت تحریم‌ها

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که با تعدادی از اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب دیدار کرده است و با آنها درباره ایران صحبت کرده است. نتانیاهو در خصوص افزایش میزان ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران نیز گفت: از کشورهای اروپایی می خواهیم که بصورت اتوماتیک تحریم هایی را علیه ایران اعمال کنند.

انگلیس: تهدید به خروج از توافقی که وجود نخواهد داشت!

وزیر خارجه انگلیس هشدار داد در صورتی که ایران از برجام خارج شود این کشور نیز از این توافق خارج خواهد شد. این در حالی است که اگر ایران به عنوان یکی از اصلی ترین طرف های برجام از آن خارج شود دیگر خروج اعضای اتحادیه اروپا معنایی ندارد که انگلیس در حال تهدید به آن است.

ظریف: برجام را نقض نکرده‌ایم؛ به این مسیر ادامه می‌دهیم

ظریف در این پیام توئیتری در واکنش به ادعاها در خصوص نقض برجام از سوی ایران نوشت:« ما برجام را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف ۳۶ توافق نشان می‌دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (مسیر) پاراگراف ۳۶ را به جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما سرانجام پس از ۶۰ هفته دست به اقدام زدیم. به محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ما اقداماتمان را به عقب باز می‌گردانیم.»

ارسال نظر: