شیخ زکزاکی ترور شده است؟/تجمع مردمی درسایه سکوت دستگاه دیپلماسی

کدخبر: 2328857

شیخ زکزاکی از سال ۲۰۱۵ در اسارت و تحت مراقبت ارتش نیجریه قرار دارد. رهبر مسلمانان این کشور آفریقایی در دوران اسارت با مشکلات زیادی روبرو بوده است. در روزهای پزشکان از احتمال ترور و مسموئیت ایشان به سرب خبر داده اند.

نسیم آنلاین : شیخ زکزاکی از سال ۲۰۱۵ در اسارت و تحت مراقبت ارتش نیجریه قرار دارد. رهبر مسلمانان این کشور آفریقایی در دوران اسارت با مشکلات زیادی روبرو بوده است. در روزهای اخیر پزشکان از احتمال ترور و مسموئیت ایشان به سرب خبر داده اند.

پس از انتقاد رسانه‌های کشورهای مسلمان و اعتراضات افکارعمومی جهان نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی رهبر شیعیان نیجریه، شیخ زکزاکی از زمان بازداشتش فقط یک‌بار سال ۲۰۱۵، به میان خبرنگاران آمد و مصاحبه یک دقیقه‌ای انجام داد و تحت مراقبت‌های پزشکی نیجریه قرار گرفت.

این اقدامات پزشکی پس از آن صورت گرفت که هواداران «شیخ ابراهیم زکزاکی» در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تظاهرات متعددی را در پایتخت این کشور برای آزادی وی و همسرش در «آبوجا»، پایتخت نیجریه برگزار کردند.

شیخ زکزاکی از سال ۲۰۱۵ که ارتش نیجریه با خشونت به خانه وی در شهر زاریا حمله کرد، زندانی است. وی و همسرش در این حمله زخمی شدند. درحالی‌که ۵ تن از فرزندان و صدها نفر از پیروانش شهید شدند، دولت نیجریه در حالی از آزادکردن شیخ زکزاکی خودداری می‌کند به‌طوری‌که یک دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است.

مسمومیت با سرب

یک متخصص سم شناسی بالینی، وضعیت سلامت شیخ زکزاکی را بحرانی خواند و گفت: با توجه به مسمومیت با سرب، درمان وی باید به سرعت آغاز شود.

سید نادر مصطفوی گفت: «دکتر پور رحیم، یک تیم پزشکی برای بررسی وضعیت سلامت رهبر شیعیان نیجریه تشکیل دادند چراکه شیخ زکزاکی از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نیست و از مشکلات زیادی رنج می‌برند».

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شیخ زکزاکی بالا بودن میزان سرب خون وی است، افزود: «رهبر شیعیان نیجریه جراحت‌های مختلفی دارند و بسیاری از گلوله‌های موجود در بدن وی باقی مانده و سرب جذب بدن شده است».

این متخصص سم‌شناسی بالینی با اعلام اینکه مسمومیت با سرب می‌تواند منجر به مرگ شود، ادامه داد: «سطح سرب خون شیخ زاکزاکی که توسط دختر وی گزارش شد نزدیک به ۲۳۴ است و این بسیار خطرناک خواهد بود».

وی با اشاره به اینکه اگر سطح سرمی سرب در بزرگسالان بیش از ۴۵ باشد بسیار خطرناک خواهد بود، اضافه کرد: «سطح سرمی ۱۰۰ در بزرگسالان منجر به مرگ می‌شود، حالا در نظر بگیرید که این سطح در خون شیخ زاکزاکی بسیار زیاد است».

مصطفوی این سطح سرمی سرب را عامل کاهش سطح هوشیاری برای فرد دانست و گفت: «این سطح زیاد می‌تواند فرد را به کما ببرد و منجر به مرگ شود و شرح حالی که از طرف دختر شیخ زکزاکی به من رسید نشان می‌دهد که وی از کاهش توان عضلانی و خواب‌آلودگی رنج می برند».

وی با بیان اینکه اگر این مسمومیت پیشرفت کند، در نهایت منجر به فوت شیخ ابراهیم زکزاکی خواهد شد، گفت: «معتقدم گلوله موجود در بدن شیخ می‌تواند سطح سرمی سرب را بالا ببرد، ولی میزان سرب از چند ترکش و گلوله در چند هفته آنقدر نیست و شاید منبع دیگری از سرب از طریق مواد خوراکی به شیخ منتقل شده است».

این پزشک متخصص ادامه داد: «اگر فردی با سرب مسموم شده و فوت کند تا هزار سال دیگر هم می‌توان بر روی جسد وی آزمایش‌هایی انجام داد تا دلایل مرگ را کنکاش کرد».

وی علاج مسومیت سربی شیخ ابراهیم زاکزاکی را دارو معرفی و اعلام کرد که باید پادزهر ضد سربی به وی تزریق شود و این دارو در جهان، گران‌قیمت و نایاب نیست.

تجمع مردمی در سایه سکوت سقوط دولت و دستگاه دیپلماسی

تعدادی از دانشجویان و مردم صبح امروز (چهارشنبه) در حمایت از شیخ‌ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی خواهان آزادی شیخ‌ زکزاکی و شروع درمان وی شدند.

تجمع کنندگان از رژیم نیجریه خواستند تا با توجه به وضعیت جسمانی نامساعد شیخ زکزاکی اجازه دهند وی تحت نظر پزشک قرار گرفته و درمان شیخ زکزاکی انجام شود.

ارسال نظر: