نام آشنای صف متهمان بانک سرمایه؛ از پاریس تا مک فارلین

کدخبر: 2328875

صف متهمان بانک سرمایه، شخصیت‌های سرشناس را در خود جای داده است.یکی از آنان کسی است در ماجرای مک‌فارلین هم به همراه حسن روحانی، یکی از اعضای مهم تیم مذاکره‌کننده با تیم آمریکایی بود.

آقای محمدعلی هادی‌نجف‌آبادی متولد سال 1327 در شهر نجف‌آباد اصفهان است. اگر نام وی را در اینترنت جست‌و‌جو کنید به مشخصاتی چندخطی و البته کامل می‌رسید. محمدعلی هادی‌نجف‌آبادی که از خویشاوندان آیت‌الله منتظری است، در پاریس مسوولیت ترجمه پیام‌های امام‌خمینی (ره) به زبان عربی را بر عهده داشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سن 30 سالگی به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در دور اول انتخاب شد که این مسوولیت در مجلس دوم نیز ادامه یافت. وی در ماجرای مک‌فارلین هم به همراه حسن روحانی، یکی از اعضای مهم تیم مذاکره‌کننده با تیم آمریکایی بود. وی در ادامه توانست در دستگاه دیپلماسی کشور کار خود را ادامه داده و به عنوان سفیر ایران در کشورهای عربستان و امارات در دهه 70 فعالیت کند. هادی در اوایل دهه 80 نیز معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه بود. این پیرمرد سیاستمدار حالا در سن 71 سالگی به‌عنوان یکی از متهمان بانک سرمایه در صف ایستاده است تا برایش حکم لازم صادر شود. محمدعلی هادی‌نجف‌‌‌آبادی، عضو هیات‌رییسه بانک سرمایه و یکی از متهمان اختلاس و اخلال در نظم اقتصادی کشور است که در برخی از تصاویر منتشرشده از دادگاه متهمان بانک سرمایه پشت سر هادی رضوی 35 ساله، داماد وزیر فعلی کار نشسته است. وی در یازدهمین جلسه دادگاه‌های بانک سرمایه توضیحاتی را درباره اتهامات خود به دادگاه ارائه کرده است.

حیف و میل چند هزار میلیاردی آقای رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده بانک سرمایه است که تاکنون در جلسات رسیدگی به این پرونده حضور داشته و اطلاعاتی را ارائه داده است. همچنین بر اساس اطلاعات موجود، مشخص است که صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار 47 درصد بوده و گروه ریخته‌گران 38 درصد از آن را دارا هستند و بیش از 83 درصد در تملک گروه مذکور است و همین امر باعث فساد بوده و ضرر زیادی را به سپرده‌گذاران تحمیل کرده است، حتی مدیران انتخاب‌شده از سمت بانک مرکزی ردصلاحیت شده بودند که مدیران بانک سرمایه اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده‌اند و در قیاس با تسهیلات گیرندگان، سزاوار سرزنش بیشتر هستند و اگر درست عمل می‌کردند، 14 هزار میلیارد تومان به یغما نمی‌رفت و زمان و هزینه بیت‌المال و دادگستری صرف رسیدگی به این پرونده نمی‌شد. نماینده دادستان گفته است: مدیران بانک سرمایه، وکیل بانک محسوب می‌شوند اما پیرو تبانی با برخی تسهیلات‌گیرندگان موجب اتلاف وجوه کلان بانک سرمایه شده‌اند و تحت عنوان مجرمانه خیانت در امانت قابل تعقیب کیفری هستند.از سوی دیگر نظر به جوابیه بانک مرکزی، مدیران مرتکب بزه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی شده‌اند که اسامی هشت نفر از آن‌ها قابل توجه بوده و ذکر می‌شود: آقایان یاسر ضیایی، محمدرضا خانی، محمدعلی هادی، خادم، باقری، حیدرآبادی‌پور، احمدی و بیرانوند از طریق امضای مصوبات تسهیلات به سپرده‌گذاران نقش مستقیمی داشته‌اند و آن‌ها با ارتکاب اعمال مجرمانه، تسهیلات را در اختیار شرکت‌ها و گروه ریخته‌گران از سال 92 تا 95 قرار داده‌اند. آن‌طور که قهرمانی در ادامه گفته است: حسب تحقیقات و اقاریر، وجوه تسهیلات به جای تأسیس واحدهای تولیدی صرف امورات شخصی تسهیلات‌گیرندگان مثل خرید املاک و خودرو شده است و نظر به سوابق طولانی‌مدت آن‌ها در اشتغال بانکداری و علم به مؤثر بودن فعالیت‌های آن‌ها در مقابله با جمهوری اسلامی مفروض بوده و اقدامات آن‌ها، اقتضای شمول اخلال عمده در نظام اقتصادی را دارد. حیدرآبادی یکی از مدیران این بانک نیز از کشور متواری شده بود که طبق اعلام رسول قهرمانی، نماینده دادستان در اسپانیا دستگیر شده است. پیش‌تر نیز علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی، سه تن از مدیران این بانک توسط قاضی مسعودی‌مقام محاکمه و هر یک به 20 سال حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی و 74 ضربه شلاق در انظار عموم محکوم شدند. حسن هدایتی نیز از بدهکاران کلان این بانک است که او نیز در همین شعبه محاکمه و به 20 سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد. روزنامه صبح نو

ارسال نظر: