حاشیه‌های جشن روز ملی آمریکا در کاخ سفید

کدخبر: 2329004

روز ملی آمریکا به صحنه درگیری و رویارویی هواداران و مخالفان ترامپ تبدیل شد

رییس‌جمهوری آمریکا پس از هفتاد سال از پشت شیشه ضدگلوله در روز استقلال این کشور با مردم خود سخنرانی کرد تا نبود امنیت و اختلافات داخلی این کشور به ظاهر دارای دموکراسی بیشتر نشان داده شود؛ اختلافاتی که طی آن علاوه بر ترس ترامپ از نبود امنیت در مقابل کاخ سفید و ترس از حضور در انظار مردمش، گروهی از معترضان و تظاهرات‌کنندگان به سیاست‌های دولت آمریکا، پرچم آمریکا را در روز استقلال در مقابل کاخ سفید در واشنگتن آتش زدند تا عمق این اختلافات و نبود دموکراسی واقعی و عدالت و آزادی در این کشور به ظاهر ابرقدرت به وضوح به تصویر کشیده شود؛ دموکراسی‌ای که روز گذشته در مقابل کاخ سفید زیر سؤال رفت و دونالد ترامپ با سخنرانی‌ای که به شکل دلخواه خود برگزار کرد، سؤالات و شبهات زیادی را در اذهان مردم خود باقی گذاشت؛ سخنانی که نشان‌دهنده نبود عدالت اجتماعی و دموکراسی در این کشور به ظاهر مدافع حقوق بشر در روز استقلالش است.

فراموشی مردم در روز استقلال

در حالی که پیش از آن اعلام شده بود همه مردم می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در مراسم شرکت کنند اما محوطه بنای یادبود لینکلن به وسیله حصارهایی بخش‌بندی شده بود و کسانی که در بخش وی‌آی‌پی حاضر بودند، برای شرکت در مراسم سخنرانی ترامپ بلیت تهیه کرده بودند. معاونان ترامپ نیز ابتدا از بابت بلیت‌‌های فروش‌نرفته و وجود صندلی‌های خالی نگران بودند اما یک روز پیش از مراسم تلاش کردند که همه بلیت‌‌ها را بفروشند. ترامپ سعی کرد در این سخنرانی، روز استقلال را جناحی و حزبی کرده و با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 این روز را به کمپین انتخاباتی تبدیل کند. او که با سیاست‌هایش طرفداران و منتقدان خود را با یکدیگر درگیر کرده بود، از میهن‌پرستی خود و توان و تاریخچه نظامی آمریکا سخن گفت. در همین حال هواپیماهای نیروی هوایی، دریایی و نیروی زمینی و تفنگداران آمریکایی نیز به نمایش پرداختند. مراسم رژه نیروی هوایی آمریکا نیز به درخواست رییس‌جمهوری این کشور باوجود انتقادهای گسترده برگزار شد. منتقدان ترامپ از جمله در کنگره آمریکا او را به استفاده از نیروهای مسلح در راستای اهداف شخصی متهم کرده بودند.

تداوم هر ساله اعتراضات ضددولتی در آمریکا

اعتراضات و تظاهرات علیه دولت آمریکا در حالی شکل می‌گیرد که سال گذشته هم در چنین مراسمی، معترضان خواستار استیضاح رییس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ شدند؛ تظاهراتی که دست‌کم در ۲۰ نقطه آمریکا از جمله آتلانتا، نیویورک، نیوجرسی، شیکاگو، فینیکس، واشنگتن، بوستون، پورتلند و لس‌آنجلس صورت گرفت و مردم خواستار رفع تبعیض و عدالت اجتماعی شدند. این تظاهرات که توسط سازمان «علیه فاشیسم» برنامه‌ریزی شده بود، متشکل از گروه‌های مشهور مخالف دولت ترامپ بود که پایان دولت ترامپ را مهم‌ترین هدف خود اعلام کرده و شعارهای «نه به ترامپ» و «نه به آمریکای فاشیست» را سر دادند؛ تظاهرات و اتفاقی که امسال هم در روز استقلال ملی این کشور در واشنگتن روی داد؛ اما به شیوه و شکل متفاوت‌تری. این تظاهرات که فراتر از شعارهای نه به ترامپ و برکناری دولت او داده می‌شد، شاهد به آتش کشیدن پرچم آمریکا در مقابل کاخ سفید بود؛ اتفاقی که برای نخستین بار در اعتراضات ضددولتی در آمریکا روی می‌دهد. جوئی جانسون، یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراضات قبل از آغاز تظاهرات در روز استقلال آمریکا،‌ گفت: می‌خواهم با مردم دنیا صحبت کنم تا بدانند که در داخل مرزهای این کشور هم کسانی هستند که در کنار مردم دنیا ایستاده‌اند. سرویس مخفی آمریکا چندین نفر از معترضان، از جمله «جوئی جانسون» را دستگیر کرد.

آتش زدن پرچم آمریکا در روز استقلال

نشریه‌ آمریکایی Washington Examiner می‌گوید، قبل از سخنرانی دونالد ترامپ، درگیری‌هایی میان مخالفان او و طرفداران رییس‌جمهوری در مقابل کاخ سفید صورت گرفته است که درجریان درگیری بین طرفداران و مخالفان ترامپ، پرچم آمریکا آتش زده شد. گروهی از مخالفان ترامپ با ایجاد حلقه، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و شعارهایی علیه دولت ترامپ سر دادند. همچون دیگر گردهمایی‌هایی که بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ برگزار می‌شود، این مراسم نیز شاهد پرواز بالنی بود که ترامپ را به یک کودک تشبیه می‌کند.

کناره‌گیری تنها استیضاح کننده ترامپ از حزب جمهوری‌خواه

این اعتراضات در حالی انجام می‌گیرد که علاوه بر آتش زدن پرچم آمریکا، تنها جمهوری‌خواه کنگره که خواستار استیضاح ترامپ شده بود، یک ماه بعد از استعفا از انجمن درون‌حزبی آزادی مجلس نمایندگان آمریکا، از کناره‌گیری از حزب جمهوری‌خواه خبر داد. جاستین امش، تنها جمهوری‌خواه کنگره که خواستار استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا شده بود، دیروز اعلام کرد که حزب جمهوری‌خواه را ترک می‌کند. وی طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، نوشت: امروز، استقلال خود را اعلام می‌کنم و حزب جمهوری‌خواه را ترک می‌کنم. مهم نیست چه پیامدهایی به‌دنبال دارد، من از شما می‌خواهم در رد تعصبات و لفاظی‌های حزبی که بین ما تفرقه ایجاد می‌کند و ما را از خصایص انسانی دور می‌کند، به من بپیوندید. گفته می‌شود هزینه بالای مراسم یکی دیگر از موضوعاتی است که در روز استقلال آمریکا مورد نقد قرار گرفته و عده زیادی از معترضان از میزان هزینه بالای این مراسم شکایت داشتند اما دولت ترامپ از اعلام اینکه این مراسم برای مالیات‌دهندگان آمریکا چه میزان هزینه داشته است، طفره رفته‌اند. با این حال، بخش خدمات پارک ملی آمریکا که یک نهاد فدرال در این کشور به شمار می‌رود، اعلام کرد که مراسم 2.5 میلیون دلار هزینه داشته است. به گزارش این سایت خبری، این پول می‌توانست صرف بهبود فضای سبز و پارک‌ها در سراسر آمریکا شود. روزنامه صبح نو

ارسال نظر: