هدف ترامپ تغییر رژیم ایران است

کدخبر: 2329037

در داخل دولت ترامپ کسانی معتقدند بحران هسته‌ای ایران تا زمانی که این حکومت بر سر کار است حل نخواهد شد و بنابر این تمرکز باید بروی تغییر نظام در تهران و جایگزینی آن با جوان‌ترهایی باشد که سودا و وسواس اتمی‌شدن ندارند.

به نقل از بی بی سی، «دیوید سنگر» (David E. Sanger ) گزارشگر امور امنیت ملی روزنامه نیویورک‌تایمز معتقد است با وجود اینکه همه جهان به دیدار غیرمترقبه دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در منطقه مرزی دو کره توجه نشان دادند، احتمالاً موشکافانه‌ترین نگاه به این دیدار را مقامات ایران داشته‌اند چرا که رویکرد دولت ترامپ به برنامه اتمی کره‌شمالی می‌تواند حاوی چندین پیام مهم برای تهران باشد.

سنگر که با مایکل باربارو، مجری پادکست دیلی گفتگو می‌کرد معتقد است: اگر شما جای ایران باشید می‌گویید ما یک بار تقریباً همه برنامه هسته‌ای خودمان را دادیم و در عوض آمریکا از ما روی برگرداند و دوباره تحریم‌مان کرد، حالا شاید بهتر باشد راه پیونگ‌یانگ را پیش بگیریم… آنها ناظرند که کره‌شمالی بدون آنکه راضی به تسلیم تسلیحات هسته‌ای خود شود با آمریکا چانه زنی می‌کند.

از نظر این روزنامه‌نگار پرسابقه آمریکایی تهران نیاز ندارد که واقعاً تا ساخت بمب اتمی چون کره‌شمالی پیش برود کافی است به جهان نشان دهد که مقدمات و ابزار ساخت آن را دارد و آن وقت دوباره کارتی در دست خواهد داشت تا جهان را وادار به برداشتن تحریم‌ها کند.

در ادامه دیوید سنگر به این پرسش که «اگر کاخ‌سفید بخواهد جلوی الگوبرداری ایران از کره‌شمالی را بگیرد چه باید بکند؟» گفت: این بستگی دارد که نیت اصلی کاخ‌سفید در قبال ایران چه باشد. یک رویکرد که علناً هم روی آن تاکید می‌شود این است که همه فشارها با هدف کشاندن ایران به پای میز مذاکره و کسب یک توافق بهتر است. اما رویکرد دیگری هم هست؛ اینکه در داخل دولت ترامپ کسانی معتقدند بحران هسته‌ای ایران تا زمانی که این حکومت بر سر کار است حل نخواهد شد و بنابر این تمرکز باید بروی تغییر نظام در تهران و جایگزینی آن با جوان‌ترهایی باشد که سودا و وسواس اتمی‌شدن ندارند.

دیوید سنگر این بخش از تحلیل خود را چنین پایان می‌دهد که وقتی با مقام‌های کشورهای اروپایی هم بدون میکروفن و در گوشی حرف می‌زنید به شما می‌گویند آنها هم باور ندارند که واشنگتن کمترین قصدی برای توقف برنامه هسته‌ای تهران داشته باشد و در حقیقت به دنبال سرنگون کردن حکومت فعلی ایران است.

مهر

ارسال نظر: