تعیین و ابلاغ تعرفه برق تولید بیت‌کوین تا ۳ هفته آینده

کدخبر: 2329042

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه "شرکت توانیر آماده دریافت رسمی تقاضای تولیدکنندگان ارز دیجیتال برای تخصیص برق است"، گفت: به این درخواست‌ها با مشخص‌شدن تعرفه برق تولید ارز دیجیتال و بررسی ظرفیت‌های شبکه در نقطه مورد درخواست، رسیدگی می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، میزان برق مصرفی ماینرها و به‌عبارت کلی‌تر تولیدکنندگان ارز دیجیتال کمتر از 500 مگاوات است.

وی افزود: بر اساس روش‌های مختلف تخمین، پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف واقعی برق ماینرها بین 300 تا 500 مگاوات باشد، البته باید توجه داشت که اینها تخمین است و دقیقاً میزان مصرف آنها مشخص نیست.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: بعد از اینکه این‌ها به‌صورت رسمی و منطقی بتوانند بیایند درخواست خود را ارائه دهند، پروانه بگیرند و ما به‌صورت رسمی بتوانیم به آنها برق اختصاص دهیم، قطعاً همه چیز روشن و شفاف خواهد شد.

وی ادامه داد: حداقل این است که یک نیروگاه 500مگاواتی در تابستان باید برای تأمین برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال به‌صورت مستمر فعالیت کند، البته میزان تقاضای جدیدی نیز در این زمینه وجود دارد که فقط یک نمونه‌ای که طی روزهای اخیر مراجعه کرده، تقاضای تأمین برق برای یک فارم 130مگاواتی (مزرعه تولید بیت‌کوین) بود؛ این نشان می‌دهد که تقاضا در این بخش بیش از فعالیت‌های کنونی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با بیان اینکه "اثر فعالیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال روی شبکه برق در ساعات پیک محسوس است"، خاطرنشان کرد: این‌که امروز انجمن بلاک‌چین اطلاعیه‌ای صادر و عنوان کردند که ماینرها را به‌صورت داوطلبانه در ساعات پیک مصرف برق خاموش می‌کنند، اقدامی شایسته است که نشان می‌دهد فعالان این صنعت، شرایط صنعت برق در تابستان را درک کرده‌اند و این همکاری و تعامل جای تشکر دارد.

وی اضافه کرد: موضوعی که اهمیت دارد بحث یارانه انرژی است، تولید ارز دیجیتال صنعتی است که به‌سرعت طی 3 تا 4 ماه، هزینه‌های خود را تأمین کرده و سودآور می‌شود؛ این صنعت اگر بخواهد با هزینه‌های آزاد، ارز خود را صادر کند و از طرفی برق ارزان و با یارانه دولتی دریافت کند، منطقی نیست.

سخنگوی صنعت برق با ابراز اینکه "پیشنهاد وزارت نیرو به‌منظور تعیین تعرفه برق صادراتی برای فعالان صنعت تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت در حال پیگیری و بررسی است"، گفت: تا 3 هفته آینده تعرفه برق تولید ارز دیجیتال مشخص و ابلاغ می‌شود و از آن پس می‌توانیم هر نوع درخواستی را به‌صورت رسمی و شفاف بررسی و نسبت به تخصیص برق برای فعالان این صنعت اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با استفاده از برقی که برای مصرف خانگی و یا صنعتی و یا کشاورزی تعریف انشعاب شده، تولید ارز دیجیتال انجام می‌شود که این قانونی نیست و نمی‌توان برق انشعابی را که برای مورد دیگری درخواست شده، در موارد دیگری مصرف کرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه "شرکت توانیر آماده دریافت رسمی تقاضای تولیدکنندگان ارز دیجیتال برای تخصیص برق است"، گفت: به این درخواست‌ها با مشخص شدن تعرفه برق تولید ارز دیجیتال و بررسی ظرفیت‌های شبکه در نقطه مورد درخواست، رسیدگی خواهد شد. تسنیم

ارسال نظر: