بهترین واکنش از سوی ایران: اقدام متقابل

سهم انگلیس از تجارت‌های نفتی خلیج فارس چقدر است؟

کدخبر: 2329057

بعد از خبر توقیف نفت کش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس بحث ها پیرامون واکنش ایران بالا گرفته است.

نسیم آنلاین :‌ در روزهای اخیر گمانه‌های متفاوتی در مورد واکنش ایران در قبال توقف نفت کش روسی حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل الطارق مطرح می‌شود. در این بین بررسی تجارت نفت و گاز مربوط به انگلیس نکات حائز اهمیتی را ارایه می‌دهد. بر اساس آمارهای موجود [1] ، انگلیس در هر یک از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی، ۴۶ میلیون تن نفت خام و مایعات گاز طبیعی وارد کرده است.

بر اساس لیست صادر کنندگان نفت خام به این کشور ‌در سال ۲۰۱۷، ‌سه کشور نروژ، نیجریه و الجزایر به ترتیب به میزان ۲۳/۸، ۴/۵ و ۴/۴ میلیون تن در صدر قرار دارند. در این لیست تنها کشور از میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان است که با مقدار ۱/۵ میلیون تن در رده هفتم کشورهای صادر کننده نفت خام به انگلیس حضور دارد.

بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۶ نیز، مصرف نفت خام در انگلیس بالغ بر ۵۳ میلیون تن بوده و میزان تولید نفت خام در این کشور ۴۴/۳ میلیون تن گزارش شده است.

در مورد گاز طبیعی نیز بر اساس آمارهای شرکت نفت انگلیس (BP ) در سال ۲۰۱۸ میزان تولید و مصرف گاز در این کشور به ۴۰/۶ و ۷۸/۹ میلیارد مترمکعب بوده است. در حوزه تجارت گاز در همین سال، انگلستان ۴۲/۸ میلیارد متر مکعب از طریق خط لوله و ۷/۳ میلیارد متر مکعب از طریق ال ان جی ،‌ گاز طبیعی وارد کرده است.

نکته حایز اهمیت آنکه در لیست صادرکنندگان LNG ‌ به انگلیس تنها کشور از حوزه خلیج فارس، قطر است که بالغ بر ۲/۹ میلیارد متر مکعب از کل صادرات LNG ‌ به انگلیس را در اختیار دارد.

بعد از ماجرای توقیف نفت کش گریس ۱ توسط نیروهای نظامی انگلیس،‌ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک توئیت اعلام کرد که وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است. بعد از این پیامی توئیتری بود که برخی از خبرنگاران غربی اعلام کردند که یک کشتی نفتکش متعلق به انگلیس در هنگام عبور از تنگه هرمز توسط ایران توقیف شده است. اگرچه این موضوع ساعتی پیش توسط رسانه‌ها تکذیب گردید اما در ایران با وجود مواضع ضد ایرانی مقامات انگلیس،‌ گمانه های متعددی برای اقدام متقابل ایران در قبال این تهاجم نیروهای نظامی انگلیس وجود دارد.

[1] www.statista.com

ارسال نظر: