نقش کلیدی آرای رنگین پوستان در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

کدخبر: 2329085

نماینده بین الملل جنبش "امت اسلام" در آمریکا معتقد است که رئیس جمهوری این کشور موجی از نژادپرستی را در آمریکا به راه انداخته و انتخابات آتی، به شدت تحت تاثیر تبعیض نژادی و فعالیت گروه های ضد رنگین پوستان قرار خواهد داشت.

نسیم آنلاین : "اکبر محمد" روز یکشنبه افزود که جامعه سیاه پوست آمریکا از تبعیض و بی عدالتی به ستوه آمده و جنبش امت اسلام به این جمع بندی رسیده است که سیاه پوستان جز با استقلال و تشکیل جامعه خاص خود نخواهند توانست به برابری و عدالت در آمریکا دست یابند.

وی تاکید کرد: هیچ کسی نمی تواند منکر شود که پس از سرکار آمدن ترامپ، گروه های برتری طلب سفیدپوست به شکل گسترده ای فعال شده اند. او از موضوع نژاد برای تفرقه افکنی میان آمریکایی ها بهره برداری می کند. هر سیاستمداری که با این گروه ها و با این نوع سیاست، خط کشی جدی

نکند، با رای منفی مردم روبرو می شود.

محمد افزود: آرای ترامپ در میان سپاهپوستان بسیار محدود است. او در عمل می گوید که اگر رای سفیدپوستان را داشته باشد، نیازی به آرای سیاهپوستان نخواهد داشت.

*** موضع مبهم سیاست مداران درباره نژادپرستی

این فعال اسلامی در واشنگتن درباره جنجال رسانه ای و سیاسی در آمریکا پیرامون نژادپرستی در این کشور گفت که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید به صراحت موضع خود را با نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا مشخص کنند.

محمد با اشاره به طرح "باسینگ" (موضوعی قدیمی برای ادغام سیاه پوستان و سفیدپوستان در مدارس) و مخالفت "جو بایدن" در دهه ۱۹۷۰ میلادی با این طرح افزود: بایدن کاری را انجام داد که در آن زمان برای پایگاه سیاسی خود ضروری می دانست. در آن زمان سیاستمداران بر اساس سلیقه پایگاه خود درباره موضوع باسینگ موضع گرفتند و اگر می دیدند که طرفدارانشان مخالف هستند، آنها نیز اعلام مخالفت می کردند تا رای انها را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: معتقدم بایدن باید به اشتباه خود صریحاً اعتراف می کرد و می گفت که من بر اساس شرایط آن زمان موضع گرفتم و اکنون عذر خواهی می کنم. اما با اصرار بر نظر خود، به جایگاه سیاسی خود آسیب رساند.

مشاور جنبش امت اسلام تاکید کرد: سیاه پوستان آمریکا در این انتخابات نقشی مهم دارند و می توانند تعیین کنند که چه کسی نامزد حزب دموکرات در برابر ترامپ خواهد شد. بایدن و دیگران باید به این موضوع توجه داشته باشند. عدم توجه بایدن و پوزش نخواستن از کسانی که در موضوع باسینگ مورد ظلم قرار گرفتند، برای وی می تواند گران تمام شود.

بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا که از زمان ورود به رقابت‌های انتخاباتی در ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) تاکنون در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده، به دنبال مناظره داغ انتخاباتی روز پنجشنبه با «کامالا هریس» سناتور دموکرات و دیگر نامزد انتخابات از ایالت کالیفرنیا بر سر دیدگاه‌های گذشته‌اش درباره جداسازی نژادی در مدارس آمریکا، با افت شدید محبوبیت روبه رو شده است.

برخی رهبران جامعه مدنی از بایدن خواسته‌اند درباره مخالفتش با سیاست ادغام (سیاه پوستان با سفیدپوستان در اتوبوس مدارس) موسوم به باسینگ (Busing) در دهه ۷۰ میلادی توضیح دهد.

*** اهمیت آرای سیاه پوستان

نماینده بین الملل جنبش امت اسلام گفت: تبعیض نژادی موضوعی است که بر سمت و سوی انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت. همان گونه که می بینید هم در ایالات متحده و هم اروپا، جریان های دست راستی و نژادپرست فعالیت خود را گسترش داده اند.

محمد افزود: به خاطر داریم که سال گذشته در "شارلوتزویل" چه روی داد و تلفات بر جای گذاشت. این نشان می دهد که موضوع نژادی در این انتخابات مهم خواهد بود. زیرا مردم حساس شده و دیدگاه های سیاستمداران را درباره دست راستی ها و نژادپرستی رصد می کنند. آنها اگر ببینند سیاستمداری به سمت این گروه های حامی ترامپ تمایل دارد، به وی رای نخواهند داد.

وی تاکید کرد: بیشتر سیاستمداران فهمیده اند که آرای سیاه پوستان در این انتخابات نقش کلیدی در پیروزی آنها خواهد داشت.

*** راه حل بدیل

این فعال اسلامی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک سیاه پوست مسلمان، نابرابری نژادی در جامعه آمریکا را چگونه می بیند؟ گفت: جناب "لوئیس فراخان" که رهبر جریان ماست می گوید که آمریکا هیچ گاه سرزمین مسالمت آمیزی برای ما نخواهد شد؛ جایی که حقوق ما به اندازه حقوق سیاهپوستان مورد احترام و پذیرش باشد. او این را یک سراب می داند.

اکبر محمد افزود: موضع ایشان این است که ما باید شرایطی فراهم آوریم و جامعه خاص خود را ایجاد کنیم که پناهی باشد برای میلیون ها نفر از ما که سال های طولانی است زجر کشیده ایم. وی یادآور شد: جمعیت ما تقریباً ۵۰ میلیون نفر در آمریکاست و اگر آمریکا برای ما عدالت نیاورد، راه بدیل را در پیش خواهیم گرفت.

عضو جنبش امت اسلام تصریح کرد: ما سال های طولانی برده بودیم و بعد از آن مورد خشونت و ستم پلیس قرار داریم. جوانان ما را در خیابان ها هدف خشونت قرار می دهند و دادگاه ها این خشونت را ظاهر قانونی می بخشند.

محمد با بیان اینکه راه بدیل ما ایجاد جامعه خاص خودمان خواهد بود، ادامه داد: برخی فکر می کنند این راهی افراطی است اما در واقع ما دارای جوامع سیاه پوست بسیاری در ایالات متحده هستیم. این جوامع نهادهای خاص خود به مانند بانک، مدارس و غیره را می تواند داشته باشد. وی توضیح داد: این یعنی اینکه دیگر برای پذیرفته شدن در جامعه سفیدپوست ها التماس نکنیم. اگر نمی خواهند ما را بپذیرند، خسارت دوران برده داری را به ما پرداخت کنند تا ما با ایجاد جامعه بدیل سیاه پوست، زندگی برابری برای خود داشته باشیم.

این تحلیلگر مسایل سیاسی و فعال اسلامی در آمریکا یادآورشد که معتقدم آمریکا در حال رسیدن به این واقعیت است و "امت اسلام" که از دهه ۱۹۳۰ فعالیت می کند، بر همین اساس به آینده می نگرد.

محمد ادامه داد: واقعیت های جامعه به همچون وجود ۳ و نیم میلیون زندانی در این کشور، و روند رو به افرایش آن یا تهدید اسپانیایی تبارها و مهاجران این سوال را مطرح کرده است که با حدود ۵۰ میلیون سیاه پوست در آمریکا که اجدادشان به عنوان برده از آفریقا به اینجا آورده شده اند، می خواهند چه کنند.

وی تاکید کرد: نامزدها باید به سوال های اساسی درباره وضع زندان ها، مدارس و دانشگاه ها و هزینه های سنگین آنکه سیاه پوستان را شدیداً متاثر می کند، پاسخ بدهند. این موارد بر آرای سیاه پوستان تاثیر خواهد داشت.

ایرنا

ارسال نظر: