مسعود سلیمانی در میان سردرگمی آمریکایی‌ها

آیا دانشمند ایرانی از زندان آمریکا آزاد می‌شود؟

کدخبر: 2329123

وکلای دانشمند زندانی ایرانی در آمریکا از تغییر چرخش سیاست آمریکا و سردرگمی آنها نسبت به دانشمند ایرانی خبر دادند.

گزارش نهایی وکلای دانشمند زندانی ایرانی در آمریکا در27 ژوئن 2019 در مجله نیچر منتشر شد که در آن آمده است یکی از دانشمندان بیولوژیست ایرانی به علت نقض تحریم علیه ایران و تلاش برای خروج مواد شیمیایی که به عنوان هورمون رشد شناخته می شود بر یکی از دادگاه‌های آمریکا محاکمه خواهد شد.

مجله نیچر (Nature) که از سال ۱۸۶۹ میلادی تاکنون منتشر می‌شود یک نشریه هفتگی جامع است که در میان پرارزش‌ترین مجله‌های علمی جهان قرار دارد.

در گزارش نهایی وکلای «مسعود سلیمانی» آمده است: این دانشمند از قاضی یکی از دادگاه‌های فدرال در آتلانتا - جورجیا درخواست کرده که او را از اتهام حمل داروی هورمون رشد تبرئه کند، چرا که این مواد در حوزه پزشکی استفاده می شود و از تحریم های آمریکا مستثنا است، از طرفی مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که این دانشمند در حال قاچاق این مواد شیمیایی به ایران بوده و مجوزی را در این زمینه از خزانه داری آمریکا دریافت نکرده است.

بازپرس دولت این استدل را به دادگاه ارائه داده و این دانشمند ایرانی تا 1 ژوئیه فرصت داشته تا به این موارد پاسخ دهد، بعد از این قاضی تصمیم خواهد گرفت که این دانشمندان ایرانی را محاکمه کرده یا اینکه آن را تبرئه کند.

این دانشمند ایرانی که استاد دانشگاه تربیت مدرس و از محققان در حوزه سلول شناسی است در 9 ماه گذشته در زندان آتلانتا زندانی است و 2 دانشمند دیگر از شاگردان وی هستند که با قرار وثیقه آزاد هستند.

در گزارش نهایی وکلای «مسعود سلیمانی» آمده است: کارشناسان حقوقی اعلام کردند که این پرونده نمونه ای از سردرگمی در حوزه سیاست آمریکا علیه ایران است، موضوعی که تاکنون از سال 2015 چندین بار تغییر کرده است.

در گزارش نهایی به این نکته اشاره شده است که بسیاری از حقوقدانان که متخصص حوزه امنیت ملی آمریکا هستند از این مورد که دولت آمریکا علیه این دانشمند و محققان ایرانی اعلام جرم کرده به جای اینکه به این موضوع به عنوان یک جرم نگاه کرده و به دنبال جریمه برای آن باشند از این اقدام متعجب شدند.

کلیف بارونر یکی از حقوقدانان در واشنگتن دی سی در این رابطه گفته است: هیچ سندی که حاکی از ارتکاب جرم از سوی این دانشمند باشد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مقامات دولتی هیچ سندی را مبنی بر اینکه این دانشمند درصدد بوده که انتقال این مواد را به صورت پنهانی انجام دهند وجود ندارد.

براساس اسناد دادگاه یکی از دانشجویان سابق سلیمانی، به نام محبوبه قائدی در سال 2016 از طرف این دانشمند ایرانی اقدام به خرید هورمون رشد کرده است، در زمان خرید، قائدی محقق پزشکی در «دانشگاه یل» بوده است.

محبوبه قائدی اعلام کرده است که وی هورمون رشد را تنها به این دلیل خریداری کرده است که قیمت آن در آمریکا بسیار ارزان‌تر از ایران است.

طبق این گزارش، قائدی بعد از خرید این مواد آنها را به یکی دیگر از دانشجویان سابق سلیمانی به نام مریم جزایری تحویل داده و قرار بوده است که او مواد را در سفر بعدی تحویل این دانشمند ایرانی دهد، اما وی زمانی که قصد داشت در سال 2016 وارد هواپیما شود ماموران فرودگاه این مواد را ضبط می‌کنند.

بعد از اتمام این ماجرا وی یکبار دیگر در سال 2018 توسط ماموران مرزی آمریکا در فرودگاه آتلانتا متوقف و در مورد محتوای مواد بازداشتی در سال 2016 مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

مریم جزایری می‌گوید: تنها در مقابل خواسته یکی از همکلاسی‌های خود این مواد را برای تحویل به سلیمانی قبول کرده و از محتوای آن خبر نداشته است.

همچنین براساس اسناد، دادگاه گفته است که این مواد تنها در تحقیقات پزشکی و سرطان و سایر موارد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش نهایی وکلای دانشمند ایرانی، نزدیک به 8 ماه بعد از این ماجرا هئیت ژوری فدرال اعلام می کند که این دانشمند به همراه 2 شاگردش به اتهام تلاش برای خروج غیرقانونی مواد بدون اجازه دولت آمریکا زندانی یا تحت نظر قرار گیرند.

در این زمان سلیمانی در سفری برای انجام تحقیقات راهی آمریکا بوده است که ماموران فرودگاه بعد از رسیدن وی به فرودگاه در تاریخ 26 اکتبر وی را بازداشت می کنند و دولت ویزای وی را ضبط می کند و بعد از این ماجرا محبوبه قائدی، که اقامت دائم دارد و همچنین مریم جزایری شهروند آمریکایی که متولد ایرانی است نیز بازداشت می شوند.

گزارش وکلای این استاد ایرانی حاکی از آن است، این پرونده به این موضوع بستگی دارد که آیا هرمون رشد به عنوان یک دارو یا اینکه تجهیزات پزشکی تلقی شود، قرار گرفتن آن به عنوان یک دارو در تحت شرایط خاص و به عنوان کمک های انسان دوستانه نیازی به اخذ مجوز ندارد.

اما در اسنادی که در دادگاه فدرال ثبت شده، نمایندگان دولت این استدلال را رد کرده است. آنها اعلام کردند که پروتئین یک داروی یا تجهیزات پزشکی نیست، به این دلیل که شرکتی که اقدام به فروش آن کرده اعلام کرده است که پروتئین فقط در تحقیقات قابل استفاده است.

«مهرنوش یزدان یار»، وکیل مسعود سلیمانی، استدلال می‌کند که موکل وی فکر می‌کرده است که خرید پروتئین و انتقال آن به ایران قانونی است.

وی اضافه کرد: اگر مسعود سلیمانی می‌دانست که خرید این مواد غیرقانونی است هیچگاه اقدام به چنین کاری نمی‌کرد.

این وکیل دادگاه ادامه داد: از سوی دیگر اقدام سلیمانی برای خرید هورمون رشد مربوط به یک سال بعد از کاهش تحریم در دوران بارک اوباما بوده است.

یزدان یار تصریح کرد: تغییر چرخش سیاست آمریکا نسبت به ایران، بسیاری را در مورد اینکه آیا انتقال چنین موادی به ایران غیرقانونی است یا خیر دچار سردرگمی کرده است. جانشین اوباما بعد از سرکار آمدن، تحریم علیه ایران را تشدید کرده است.

یزدان یار در خاتمه تاکید کرد: این پرونده چگونگی سردرگمی در زمانی است که دو کشور تصمیم می گیرند بدون توجه به افرادی که میان دو کشور در رفت وآمد هستند، روابط خود را کاهش دهند.

هنوز مشخص نیست که قاضی آتلانتا در مورد این پرونده و ادامه دادرسی چگونه تصمیم خواهد گرفت، با این وجود در حال حاضر بیش از 2500 ایرانی شامل دانشمندان این کشور با امضای یک درخواست از این دانشمند ایرانی اعلام حمایت کردند.

فارس

ارسال نظر: