نقدی بر ادعاهای مصطفی تاجزاده

دختران قربانی سیاسی کاری اصلاح‌طلبان

کدخبر: 2329199

جناب تاجزاده در مطلبی به مناسبت روز دختر، ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت دختران در ایران از مخاطبان خود خواسته اند که صدای دختران قربانی کودک همسری باشند. حامد جلالی کاشانی بصورت اجمالی به بررسی این ادعاها می پردازد

نسیم آنلاین ؛حامد جلالی کاشانی: جناب تاجزاده در مطلبی به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت دختران در ایران از مخاطبان خود خواسته اند که صدای دختران قربانی کودک همسری باشند.

موارد ادعایی جناب تاجزاده یا از اساس دروغ است یا با هدف انحراف افکار عمومی به صورت گزینشی منتشر شده است. سعی میکنم به صورت اجمالی به بررسی این ادعاها بپردازم.

مطلب جناب تاجزاده اینگونه آغاز می شود: «هر ۲ثانیه در جهان یک دختربچه مجبور به ازدواج می‌شود. ایران یکی از ۱۰۰کشوری است که ازدواج دختران زیر ۱۸سال در آن قانونی است». نخستین نکته انحرافی در مطلب ایشان، متناظر کردن ازدواج اجباری و ازدواج در سن زیر ۱۸ سال است.

لزوما تمام ازدواج های زیر ۱۸ سال یا به اصطلاح ایشان کودک همسری، اجباری نیستند. در یک تحقیق که در جمعیت امام علی (ع) انجام و منتشر شده است حداکثر ۵۹۴ مورد ازدواج اجباری در سراسر ایران شناسایی شده است، در صورتی که آمار سازمان ثبت احوال از ثبت سالیانه ۱۰۰ هزار ازدواج در سن زیر ۱۸ سال خبر میدهد.

در مورد ازدواج های اجباری اجماعی مبتنی بر ممنوعیت این نوع ازدواج در افکار عمومی وجود دارد که این اجماع پشتوانه قانونی و شرعی نیز دارد. متاسفانه جناب تاجزاده و دوستانشان، با متناظر کردن ازدواج اجباری و ازدواج زیر ۱۸ سال به دنبال القاء اجباری بودن تمام ازدواج های زیر ۱۸ سال و انحراف افکار عمومی هستند.

ادعای دوم جناب تاجزاده که با مهندسی زییای خبر به مخاطب القاء می‌شود، تاثیر کلیدی ازدواج در ترک تحصیل دختران است. طبق آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش دولتآقای حسن روحانی سالانه حداکثر۳/۲درصد از ترک تحصیل دانش آموزان به علت ازدواج است.

نکته سوم، جناب تاجزاده با ارائه گزینشی آمار افراد بیوه زیر ۱۸ سال به صورت تجمیع آمار سال های ۹۰ الی ۹۴، سعی در درگیری احساسی مخاطب و القاء ناپایداری ازدواج های زیر ۱۸ سال دارند. در صورتیکه طی سال های ۹۰ تا ۹۴، قریب به نیم میلیون نفر در سن زیر ۱۸ سال ازدواج کرده که ۱۴ هزار نفر آن بیوه شده اند.

در مورد طلاق نیز، طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال میزان طلاق ازدواج های بالای۳۰ سال پنج برابر ازدواج های زیر۱۸ سال است. طبق پژوهش جناب کامیل احمدی از دوستان جناب تاجزاده در استان هایی که بیشترین میزان ازدواج زیر ۱۸ سال را دارند، میزان رضایتمندی جنسی در ازدواج های زیر ۱۸ سال ۶۶ الی ۸۹ درصد بوده است

ادعای جالب دیگر جناب تاجزاده در مورد بالا بودن میزان خطر مرگ مادران در اثر بارداری در سنین زیر ۱۸ سال، بر اساس استاندارد های سازمان بهداشت جهانی است نه آمار ایران، آنچه که در حوزه مرگ مادران زیر ۱۸ سال در ایران اتفاق می افتد تقریبا نزدیک به صفر است یعنی ۱ یا ۲مورد در سال.

اگر جناب تاجزاده و دوستانشان در معاونت زنان ریاست جمهوری و فراکسیون زنان مجلس نگران وضعیت آسیب های اجتماعی دختران ایرانی هستند باید تمام تلاش خود را برای کاهش سن ازدواج و تشکیل خانواده های پایدار انجام دهند، اما باتوجه به مواردی که ذکر شد کاملا مشخص است عده ای در کشور مصالح اجتماعی مردم ایران را بازیچه ای برای حفظ منافع حزبی خود قرار داده اند.

به نظر می آید باید یک عزم ملی برای سیاست زدایی از مسائل اجتماعی مردم ایران بخصوص حوزه زنان و خانواده ایجاد شود.

ارسال نظر: