استاد دانشگاه و تحلیلگر نظامی اندونزیایی:

آمریکا نمی‌تواند مانع اقدامات دفاعی مشروع ایران شود

کدخبر: 2329272

ایران را نبایستی با وضعیتش در دوران جنگ هشت ساله در خلال سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ مقایسه کرد، آنها امروز کاملا پیشرفت کرده اند و مانند دیگر کشورها (عراق صدام و لیبی قذافی) که بلوف مبارزه با آمریکا را می زدند ، اما به سرعت از صحنه سیاست حذف شدند، عمل نمی کنند.

نسیم آنلاین : دکتر زولف برینگس، استاد دانشگاه و تحلیلگر نظامی اهل اندونزی درخصوص ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط پدافند هوایی ایران گفت: این یک اتفاق بسیار تکان دهنده بود؛ هواپیمای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» دارای دو مدل بسیار پیچیده است، یک نسخه RQ-4 و یک نسخه دیگر که پیچیده تر است، Triton MQ-4C نام دارد که هر دو متعلق به ناوگان نظامی آمریکا هستند. هر دو این مدل ها از پیشرفته ترین تکنولوژی های رادارگریز بهره می برند و توانایی پرواز تا سقف ارتفاع بسیار بالا را دارند، لذا اولین مسئله ای که موجب شگفتی می شود، چگونگی کشف این هواپیما توسط رادارهای نظامی ایرانی است.

دیگر آمریکا رقم زننده معادلات نیست

دکتر برینگس نظر خود را پیرامون میزان تاثیر گذاری آمریکا در منطقه غرب آسیا چنین بیان کرد: در حقیقت، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و این اتفاق ها، آمریکا هر اقدامی که مد نظرش بود را در منطقه صورت می داد، مانند توافقنامه کمپ دیوید، و پس از آن نیز دست ایالات متحده برای اقدامات مد نظرش بسیار باز به نظر می رسید و ما شاهد حمله به لیبی، عراق و افغانستان بوده ایم؛ اما اکنون معادلات بسیار تغییر کرده است و ما شاهد شکست های پی در پی آمریکا در سوریه و عراق و لبنان هستیم، چه اینکه بزرگترین طرح آمریکا برای این منطقه که نام «معامله قرن» را بر آن گذاشته اند نیز در حال شکست کامل است. این اتفاقات را نمی توان بدون وجود ایران و اقداماتش در این منطقه، تحلیل کرد. اکنون آمریکا نه تنها نتوانسته است ایران را شکست داده و یا منزوی کند، بلکه با یک جبهه مقاومت در برابر خواسته هایش در منطقه مواجه شده است و طرح هایش برای منطقه غرب آسیا، یکی پس از دیگری با شکست مواجه می شود.از این اتفاقات می توان اینطور نتیجه گرفت که نفوذ ایالات متحده در این منطقه به طور فزاینده ای رو به کاهش است و توان جبهه مقاومت نیز روندی افزایشی دارد.

وی در پایان پیام ایران ( با این شلیک به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی) را به جهانیان اینگونه عنوان کرد: ایران در این واقعه نشان داد که نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری در دنیا نمی تواند مانع اقدامات مشروع آن در زمینه های گوناگون و خصوصا دفاعی و حفاظت از مرزهایش شود.

از طرفی ایران را نبایستی با وضعیتش در دوران جنگ هشت ساله در خلال سال های 1980 تا 1988 مقایسه کرد، آنها امروز کاملا پیشرفت کرده اند و مانند دیگر کشورها (عراق صدام و لیبی قذافی) که بلوف مبارزه با آمریکا را می زدند ، اما به سرعت از صحنه سیاست حذف شدند، عمل نمی کنند.

هنگامی که مقامات ایرانی می گویند، تل آویو را با خاک یکسان می کنیم و یا دوران بزن و دررو تمام شده است، این دیگر یک بلوفنیست و آنها توانایی اقدام متقابل را در این زمینه ها پیدا کرده اند.

ارسال نظر: