رئیس پلیس فتا پایتخت:

پرونده بیت کوین به دستمان برسد، برخورد می‌کنیم

کدخبر: 2329420

سرهنگ کاظمی درباره چگونگی بررسی پرونده های بیت کوین در پلیس فتا توضیحاتی داد.

بیت کوین «Bitcoin»، یک پول یا ارز دیجیتالی است که به صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می‌شود. شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر است و هیچ شخص یا نهادی آن را کنترل نمی‌کند.
ارز دیجیتال بیت کوین نمی‌تواند خارج از برنامه ریزی انجام شده چاپ یا خلق شود و تعداد آن نیز محدود است و در کل جهان فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد.

این روز‌ها شاهد افزایش انتقاد‌های وارده به بیت کوین، به دلیل دارا بودن معایبی همچون نوسان بیش از حد قیمت‌ها، معاملات غیرقانونی و کلاهبرداری در مبادله هستیم. از سوی دیگر، به دلیل مصرف بیش از حد انرژی این ارز دیجیتالی معروف، در روز‌های اخیر مورد بازخواست قرار گرفته است.

طبق آمار منتشره درباره بیت کوین، این ارز دیجیتالی، ۶۱.۷۶ تراوات بر ساعت، در طول یک سال استفاده می‌کند که بیشتر از مصرف برق بسیاری از کشور‌ها و همچنین ۰.۲۸ درصد از کل برق مصرفی جهان است.

با توجه به اینکه استفاده از این ارز دیجیتال در کشور درحال انجام است و روزبه روز بر تعداد استفاده کنندگان آن افزوده می‌شود؛ نگرانی‌هایی از سوی مسئولان دستگاه‌های مختلف مبنی بر فعالیت‌های غیر قانونی که به تازگی از سوی بیت کوین کاران مشاهده شده، صورت گرفته است از این رو با تشکیل جلساتی درباره چگونگی مبارزه با فعالیت‌های غیر قانونی در خصوص بیت کوین، در تلاش هستند تا به راهکاری برای جلوگیری از جرایم در این حوزه دست یابند.

چندی پیش نیز در جلسه ستاد مبارزه با کالا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از ورود وزارت اطلاعات به موضوع استخراج ارز دیجیتال «بیت‌کوین» خبر داده تا از «سوءاستفاده» جلوگیری شود؛ چراکه استفاده غیرقانونی از برق، به «موضوع نگران‌کننده‌ای» تبدیل شده است.

سردار علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره فعالیت‌ها پیرامون بیت کوین در کشور، اظهار کرد: مقرر شده به لحاظ فعالیت‌های غیرقانونی که در این رابطه شاهد هستیم، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی روزهای آینده جلسه‌ای را تشکیل دهد و چگونگی برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی بیت کوین مورد بررسی قرار گیرد؛ از طرفی از منظر دستگاه‌های مسئول اقدامات مربوط به بیت کوین کاران غیرقانونی است.

اما سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در این باره اظهار کرد: در صورت دریافت پرونده‌ای مبنی بر فعالیت مجرمانه در حوزه بیت کوین از مراجع قضایی؛ مراتب رسیدگی به پرونده از سوی پلیس فتا انجام خواهد شد.

سرهنگ کاظمی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون پرونده‌ای در این باره در پلیس فتا پایتخت بررسی شده است یا خیر؟ تصریح کرد: تا به امروز پرونده‌ای دال بر خرید و فروش بیت کوین که جرم تلقی شود، از سوی مراجع قضایی به دست ما نرسیده است و در صورت دریافت آماده رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست قبیل خواهیم بود.

چندی پیش سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران نیز از کشف ۵۷ دستگاه استخراج بیت کوین که قرار بود در پوشش قطعات کامپیوتر به مشهد قاچاق شود توسط ماموران کلانتری ۲۰۸ ترمینال جنوب خبر داد.

سردار ظهیری بیان کرد: متهم دستگاه‌ها را در خودروی پژو ۴۰۵ حمل می‌کرد که با انجام اقدامات پلیسی فرستنده محموله نیز دستگیر شد و ارزش اموال حدودا ۵ میلیارد ریال برآورد شد.

علاوه بر این سردار جلالی رئیس پدافند غیر عامل نیز در اظهار نظری اعلام کرد ک ه بیت کوین بانک مرکزی ایران و آمریکا را نابود خواهد کرد.

به گفته سردار جلالی، این موضوع فرصت‌ها و تهدیداتی را برای ما بوجود آورده است؛ اگر ما نگاهی به لیست حملات هکر‌ها بیندازیم می‌بینیم که اولین هدف آن‌ها اهداف پولی و بانکی هستند، امروز جنس پول ما از کاغذ و سکه به اعتبار تبدیل شده و باید دید فضای سایبری امروز در دست کیست و آیا می‌شود به او اعتماد کرد یا نه؟

با توجه به مطالبی که از سوی مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور درباره بیت کوین و معضلاتی که در پی استفاده از آن به وجود می‌آید، باید دید که چه برنامه‌ای از سوی مسئولان برای مقابله با این پدیده اتخاذ خواهد شد.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: