رهبر کره شمالی ضمانت امنیتی می‌خواهد نه رفع تحریم‌

کدخبر: 2329518

پایگاه «ژاپن تایمز» خبر داد، «کیم جونگ اون» در دیدارهایش با روسای جمهور آمریکا، چین و روسیه گفته که او در ازای خلع سلاح اتمی کره شمالی، خواهان دریافت ضمانت‌های امنیتی است.

یک رسانه مطرح ژاپنی در خبری به نقل از «منابع دیپلماتیک» ادعا کرده که رهبر کره شمالی در ازای خلع سلاح اتمی این کشور، دنبال رفع تحریم‌ها نیست و خواهان دریافت ضمانت‌های امنیتی است.

در حالی که سه دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸) به منظور تشویق پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح اتمی به جایی نرسیده، حالا منابع دیپلماتیک به رسانه ژاپنی خبر دادند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیدارهایش با روسای جمهور آمریکا، چین و روسیه گفته که او در ازای خلع سلاح اتمی، خواهان رفع تحریم‌ها نیست و خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی است.

پایگاه «ژاپن تایمز» در این گزارش نوشته است: «تجدید تمرکز کیم روی ضمانت‌های امنیتی می‌تواند تلاشی از سوی پیونگ یانگ برای شکستن بن بست در مذاکراتش با واشنگتن باشد چرا که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همچنان معتقد است که تا زمانی که کره شمالی کاملا خلع سلاح اتمی نکرده است، تحریم‌ها ضروری است».

طبق این گزارش، «اطمینان یافتن از تداوم سیستم کنونی سیاسی به رهبری خاندان کیم، هدفی بوده که کره شمالی مدت‌های مدیدی آن را دنبال کرده است. ترامپ در بیانیه مشترک پس از اولین نشست آمریکا و کره شمالی در ژوئن ۲۰۱۸ (۲۲ خرداد ۱۳۹۷) قول داد که به پیونگ یانگ ضمانت‌های امینتی خواهد داد و کیم هم به "خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره" متعهد شده بود».

به گفته منابع ناشناس ارجاعی ژاپن تایمز، احتمالا کیم دیگر مقام‌های ارشد «حزب کارگران کره» (حزب حاکم کمونیست کره شمالی) را در جریان مواضع خود قرار داده باشد.

در گزارش رسانه ژاپنی هشدار داده شده است: «اما همچنان این نگرانی وجود دارد که شاید کره شمالیِ خواهان دریافت ضمانت‌های امنیتی، در آینده خواستار تغییر در وضعیت حضور دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه آسیا پاسیفیک از قبیل حضور نظامیان این کشور در کره جنوبی شود که این موضوع ممکن است مذاکرات اتمی را پیچیده‌تر کند».

ژاپن تایمز می‌نویسد: «اگر مذاکرات اتمی بین آمریکا و کره شمالی به جلو پیش برود، پیونگ یانگ احتمالا درخواستش در زمینه کاهش تحریم‌ها بر اساس این قول که فعالیت‌های اقتصادی باید از حفظ سیستم سیاسی تحت امر کیم اطمینان حاصل کند را دوباره مطرح کند».

بنا بر گفته منابع دیپلماتیک، در جریان دیدار کوتاه هشتم تیرماه جاری کیم و ترامپ در منطقه غیرنظامی بین دو کره، رهبر کره شمالی اظهارات مشخصی درباره اینکه منظور او از «دریافت ضمانت‌های امنیتی» چیست، مطرح نکرده اما انتظار می‌رود که پیونگ یانگ در گفت‌و‌گوهای کارشناسان دو کشور که قرار است پایان ماه جاری میلادی برگزار شود، در این باره به جزئیات دقیق این موضوع اشاره کند.

در این گزارش آمده که کیم در دیدارهای جداگانه خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی چینپینگ» رئیس‌جمهور چین آنها را در جریان مواضع خود قرار داده باشد.

در جریان دو نشست رسمی و ناکام کیم و ترامپ در سنگاپور و ویتنام، سران کره شمالی و آمریکا درباره آمادگی دو طرف برای بهبود روابط و ایجاد یک دفتر حافظ منافع واشنگتن در پیونگ یانگ توافق کلی کردند و برای اعلام رسمی پایان جنگ دو کره تحرکاتشان را آغاز کردند؛ جنگی که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ادامه داشت و از آن زمان با «آتش‌بس» پایان یافته و هنوز رسما به اتمام نرسیده است.

ژاپن تایمز در ادامه گزارش خود به سابقه تعهد واشنگتن به پیونگ یانگ درباره ارائه ضمانت‌های امنیتی اشاره کرده است.

در گزارش آمده است: «ایالات متحده (آمریکا) قبلا درباره تضمین‌های امنیتی قول داده است. دولت بیل کلینتون در توافق سال ۱۹۹۴ با کره شمالی اعلام کرده بود که "ایالات متحده به کره شمالی درباره تهدید یا استفاده ایالات متحده از سلاح‌های اتمی ضمانت‌های رسمی خواهد داد».

ژاپن تایمز افزود: «دولت جورج واکر بوش (بوش پسر) جانشین کلینتون هم سپتامبر ۲۰۰۵ یک بیانیه مشترک با دیگر شرکای مذاکراتی خود شامل کره شمالی منتشر و اعلام کرد که "هیچ سلاح اتمی در شبه جزیره کره ندارد و هیچ قصدی برای حمله یا تجاوز به کره شمالی با سلاح اتمی یا متعارف ندارد" اما این توافقات فروپاشید و کره شمالی به ساخت سلاح‌های اتمی ادامه داده و هیچ اقدامات عیتی در زمینه ارائه ضمانت امنیتی به کره شمالی هم انجام نشده است».

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: