با سوءاستفاده مالی نماینده ها برخورد می شود

کدخبر: 2329562

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ اگر گزارش تخلف و سوء استفاده مالی نماینده‌ای به ما ارائه شود، قطعا رسیدگی و برخورد می‌کنیم چه آپارتمان باشد و چه ماشین.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شامگاه شنبه (۲۲ تیرماه ۹۸) در برنامه امشب نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، طی سخنانی اظهار داشت: تحولات شورای نگهبان و تغییرات اعضای این شورا یک امر طبیعی است و از گذاشته وجود داشته است.

وی با بیان اینکه دوره اعضای شورای نگهبان ۶ سال است که می‌تواند قابل تمدید باشد،‌ افزود: ما سه نفر از اعضای شورا را از دست دادیم و نیاز بود در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: پایان دوره سه نفر از حقوقدانان و فقها هم هست که طبیعتا ممکن است تغییراتی در این خصوص صورت گیرد.

کدخدایی برهمین اساس اضافه کرد: آنچه برای شورا مهم است اجرای قانون اساسی است، لذا این را نمی‌توانیم تحول به مفهوم خاصی تلقی کنیم. حال افرادی ممکن است با گرایش‌های فقهی متفاوتی باشند اما تغییر قابل توجهی نیست؛ البته ممکن است برخی افراد گرایش سیاسی داشته باشند و این طبیعی است اما آنچه مهم است اجرای قانون در سمت هر فرد است.

با ماشین نماینده‌های آپارتمان‌بگیر برخورد می‌کنیم

وی در ادامه عنوان کرد:‌ در قانون آمده آقایانی که آگاه به مسائل روز باشند باید انتخاب شوند و افراد حقوقدان را هم رئیس قوه قضاییه مشخص می‌کند و وظیفه اصلی آنها اعلام نظر در خصوص مصوبات مجلس از حیث انطباق با موازین شرع و قانون است و نباید سلایق شخصی و سیاسی خود را در امور دخالت دهند اما طبیعتا چون انسان هستند این سلایق را دارند و هیچ گاه نمی‌توانیم از این مسئله فرار کنیم که بگوییم شما افرادی را در هر پستی منصوب می‌کنید که هیچگونه نظر سیاسی نداشته باشند اما مهم اجرای وظیفه قانونی و صحیح افراد فارغ از گرایش‌های سیاسی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه شنیده شده است برخی نمایندگان در جریان استیضاح وزرا آپارتمان گرفتند و از استیضاح منصرف‌شده اند گفت: طبیعتا اگر گزارش تخلفی در این رابطه به ما ارائه شود قطعا رسیدگی و برخورد می‌کنیم چه آپارتمان باشد و چه ماشین.

کدخدایی همچنین عنوان کرد:‌ قبلا هم با نمایندگانی که سو استفاده‌های مالی داشتند و برخورد کردیم لذا اگر چنین تخلفاتی اثبات شود قطعا در تایید صلاحیت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت چه بسا اینکه قبلا هم بوده و با آنها برخورد کردیم.

وی افزود: گرایش سیاسی در هر کسی و پستی وجود دارد اما مهم در شورای نگهبان این است که قانون اجرا شود، آنهم دور از سلایق سیاسی افراد.

در انتخابات امسال تقویم مشخص داریم

‏کدخدایی ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات متاسفانه ناتمام ماند و این مهم ترین برنامه ما در 2 سال گذشته بود. در انتخابات امسال مثل گذشته تقویم مشخص داریم.

سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس اضافه کرد: ‏در انتخابات ریاست جمهوری 96 قوه قضاییه برخورد جدی با متخلفان داشت. در انتخابات گذشته برخورد قانونی بخوبی اجرا شد.

‏کدخدایی افزود: تخلف در انتخابات ممکن است اتفاق بیفتد اما چگونگی برخورد مهم است که اتفاقا در قانون دیده شده است.

احراز هویت در انتخابات امسال الکترونیک خواهد بود.

‏کدخدایی عنوان کرد: انتخابات الکترونیک در برخی جاها و برخی موارد سرعت را بیشتر و تخلف را کمتر می کند اما این گزاره مطلق نیست.

‏سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش بیان کرد: بیشترین چالش ما بر سر انتخابات الکترونیک مسئله امنیت آراست. در انتخابات الکترونیک موارد اطمینان زای انتخابات دستی وجود ندارد.

‏کدخدایی ادامه داد: احراز هویت در انتخابات امسال الکترونیک خواهد بود.

کدخدایی ادامه داد: 1 نماینده تهران در مجلس ادعا کرد که شورای نگهبان در قبال تایید صلاحیت افراد پول می گیرد. ما شکایت کردیم تا این آقا برود اثبات کند.

نمایندگانی که بخاطر سوء استفاده های مالی رد صلاحت شدند

‏سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در بین نمایندگان مجلس مواردی داشتیم که بخاطر سو استفاده مالی از قدرت دیگر در دوره های بعدی تایید صلاحیت نشدند.

‏کدخدایی بیان کرد: شورای نگهبان ابزار شایستگی سنجی ندارد. ما 6هزار نفر را برای 290 کرسی تایید صلاحیت کردیم اما کسانی دیگر لیست دادند و امروز مسئولند.

‏سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایرادهای شورا به اصلاح قانون انتخابات بیشتر به موارد استانی شدنش بود، مابقی قانون خیلی مورد مخالفت شورا نبود.

‏کدخدایی همچنین عنوان کرد: اگر مجلس مسئله استانی شدن را از قانون جدید انتخابات بردارد بسیار می تواند کمک کننده باشد.اگر قانون برسد امسال هم طبق آن عمل می کنیم.

ادعای محمدرضا خاتمی کذب و مضحک است و ارزش پاسخ ندارد

‏کدخدایی اضافه کرد: در اصلاح قانون اساسی برخی پیشنهاد بازگشت پست نخست وزیری را دادند اما ما تاکید داریم که اصلاحات مطروحه شتابزده نباشد.

وی بیان کرد: ‏من 10 سال قبل شهادت دادم که تقلب نشده است. ادعای محمدرضا خاتمی کذب و مضحک است و ارزش پاسخ ندارد.

محمدرضا خاتمی گفت شهادت بده که در 88 تقلب شده است/مریخ 10درجه منحرف شده!

‏کدخدایی ادامه داد: محمدرضا خاتمی می گوید بیا شهادت بده که در 88 تقلب شده است. من هم میگویم مریخ 10درجه منحرف شده، آقای مجری شما هم بیا شهادت بده!

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: