جدیدترین تلسکوپ فضایی روسیه با موفقیت پرتاب شد

کدخبر: 2329586

روسیه یک تلسکوپ را جهت رصد فضا از پایگاه «بایکونور» قزاقستان با موفقیت پرتاب کرد.

آژانس فضایی روسیه روسکاسموس روز گذشته (شنبه) موشک فضایی «پروتون-ام» را که حامل تلسکوپ «اسپکتر-آر. جی» بود پس از سه بار تلاش با موفقیت پرتاب کرد.

این موشک حامل تلسکوپ فضایی روز گذشته از پایگاه «بایکونور» قزاقستان به فضا پرتاب شد و قرار است جایگزین تلسکوپ مشابهی شود که در ابتدای سال جاری ارتباط با آن قطع شده است.

گفته می‌شود تلسکوپ اسپکتر آر جی با همکاری آلمان ساخته شده و قرار است جایگزین تلسکوپ روسی اسپکتر-آر شود که در سال ۲۰۱۱ پرتاب شد و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی-بهمن ۱۳۹۷) در فضا گم شد.

تلسکوپ «اسپکتر-آر. جی» که با هدف رصد فضا و مطالعه تشعشعات الکترومغناطیسی و ایجاد نقشه فضایی طراحی شده است ۳۵ دقیقه پس از پرتاب با موفقیت از بدنه موشک جدا شد و در موقعیت مورد نظر در مدار کره زمین قرار گرفت. تلسکوپ فضایی «اسپکتر-آر. جی» تا سه ماه دیگر در ارتفاع ۱.۵ میلیون کیلومتری سطح زمین قرار خواهد گرفت و قابلیت رصد تا بیش از ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی را دارد که این به معنای آغاز عصر جدید در اکتشافات فضایی است.

قرار بود موشک مذکور در روز ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) به فضا پرتاب شود ولی به دلیل وجود نقص فنی در باتری، عملیات پرتاب به روز ۱۲ ژوییه (۲۱ تیر) و سپس به ۱۳ ژوییه (۲۲ تیر) موکول شد.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: