تلاش عربستان برای جلب حمایت مجدد دموکرات‌های آمریکا

کدخبر: 2329606

نشریه فارِن پالِسی نوشت، عربستان سعودی بعد از سال‌ها محکوم کردن سیاست‌های اوباما و دموکراتهای آمریکا و تحسین تمام‌عیار دونالد ترامپ، به صرافت افتاده تا نفوذ از دست رفته خود را در میان دموکرات‌های آمریکا با توجه به نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور احیا کند.

فارِن پالِسی در گزارشی درباره‌ی افزایش تلاش‌های عربستان سعودی به منظور جلب نظر و حمایت مجدد دموکرات‌های آمریکا می‌نویسد:

«ماه گذشته میلادی گزارش‌هایی معتبر منتشر شد مبنی بر این که پیت بوتجج، یک کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌های آمریکا، به برخی حامیان مالی مرتبط با عربستان سعودی نزدیک شده است.

در ماه ژوئن بوتجج یک جلسه جلب کمک مالی در خانه همیلتون جیمز، از حامیان مالی سرشناس دموکرات‌های آمریکا و مغز متفکر یک توافق ۲۰ میلیارد دلاری برای افزایش سرمایه‌گذاری عربستان در زیر ساخت‌های آمریکا، برگزار کرد.

بوتجج البته تنها دموکرات در این فرآیند نبوده است. پایگاه اینترسپت فاش کرد که یک کمیته اقدام سیاسی وابسته به جو بایدن نامزد پیشتاز ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا پذیرای سرمایه‌گذاری‌های سناتور دموکرات سابق، جان بروکس، لابی‌گر شرکت "اسکوایر پاتون بوگز" بوده است؛ شرکتی که به عنوان نماینده عربستان سعودی ثبت شده است.

این تصمیم ریاض برای نزدیک کردن خودش هم به کمپین ریاست جمهوری دموکرات‌ها و هم به کمپین ترامپ جمهوریخواه نشانه‌ای زودهنگام است مبنی بر این که عربستان در تلاش برای بازسازی نفوذش در میان کاندیداهای ریاست جمهوری دموکرات‌ها بعد از سه سال روابط تیره‌اش با این حزب است.

البته با توجه به آغوش باز عربستان برای دونالد ترامپ و عدم رویکرد این کشور در لابی‌گری نزد هر دو حزب اصلی در کنگره آمریکا، این کشور در نزدیک کردن خود به دموکرات‌ها کار سختی خواهد داشت. با وجود آن که دولت عربستان روابط نزدیک خود با سیاستمداران آمریکا را همواره حفظ کرده اما از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، لابی‌گری‌ها و فعالیت‌های کمپینی خود را در آمریکا به طرز چشم گیری آن هم با توجه صرف نسبت به ترامپ و حزب جمهوری‌خواه افزایش داده است. همچنین علاوه بر عربستان، امارات متحده عربی نزدیک‌ترین همپیمان این کشور نیز در این فعالیت‌ها دست دارد.

با این حال توجه عمده این لابی‌گری‌ها معطوف به ترامپ و همپیمانان جمهوریخواه او بوده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشتیاق فراوانی نسبت به تزریق پول‌هایشان به کمپین انتخاباتی سابق ترامپ داشتند چون او را نسبت به منافعشان بسیار حمایت‌کننده تر از باراک اوباما یا رقیب دموکرات سابق ترامپ، هیلاری کلینتون تلقی می‌کردند.

آنها ترامپ را یک همپیمان همفکر با خود یافتند که به عربستان، وعده خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای برجام با ایران را داد و به وعده‌اش عمل کرد. حمایت‌های علنی عربستان از ترامپ به همراه اقدامات مخرب و تحریک‌آمیز فزاینده‌ی آنها در خاورمیانه، سبب شد که دموکرات‌ها به یکی از منتقدان صریح عربستان و همپیمانانش در حوزه‌ی خلیج فارس تبدیل شوند.

عربستان و همپیمانانش در حوزه خلیج فارس نیز از هیچ فرصتی برای انتقاد از اوباما و مشاورانش غفلت نکردند. به عنوان مثال هم ولیعهد عربستان و هم ولیعهد امارات در نشست‌های خصوصی و یا در رسانه‌ها، دولت اوباما را متهم به پشت کردن به خاورمیانه کردند.

رفتارها و صحبت‌های عربستان و امارات در سه سال گذشته ظاهراً نشان داد که آنها روی این حقیقت که دموکرات‌ها شانس بالایی برای بازپس گرفتن کنترل کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۰ و یا در انتخابات دوره بعد از آن دارند چشمشان را بسته‌اند. آنها به جای ایجاد روابط قوی با هر دو حزب آمریکا جوری رفتار کردند که انگار سیاست چک سفید امضای ترامپ در قبال هر گونه رفتار آنها تا ابد قرار است ادامه یابد.

این موجب ضرر فوق‌العاده آنها از بابت از دست دادن حمایت بسیاری از دموکرات‌ها شد. اما اکنون این پرسش وجود دارد که آیا آنها قادر به جبران این ضرر وارد شده به شهرتشان در میان دموکرات‌ها هستند یا خیر؟

با این حال هم بایدن و هم بوتج، به رغم گزارش‌های منتشر شده در خصوص نزدیک‌تر شدن آنها به عربستان اما منتقد صریح قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در شهر استانبول با فرمان عربستان بوده‌اند و ارزش‌های روابط آمریکا و عربستان را زیر سوال برده‌اند.

از طرف دیگر، کاندیداهای دموکراتها از جمله جو بایدن، کامالا هریس و برنی سندرز نیز ظاهرا به صورت شفاهی متعهد شده‌اند به این که هیچگونه کمک مالی از جانب لابی‌گرهای مرتبط با دولتهای خارجی را نپذیرند.

خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر: