مستند« The Wanted 18 »؛ روایتی از انتفاضه اول

کدخبر: 2329654

مستند «۱۸ تحت تعقیب» روایتی واقعی و شنیدنی از روستای مسیحی نشین بیت ساحور در کرانه باختری در برهه دهه ۸۰ میلادی و انتفاضه نخست است.مستند به زیبایی انتفاضه نخست و پایان تلخ آن یعنی «اسلو» را روایت می‌کند.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی: مستند «۱۸ تحت تعقیب» روایتی واقعی و شنیدنی از روستای مسیحی نشین بیت ساحور در کرانه باختری در برهه دهه ۸۰ میلادی و انتفاضه نخست است.مستند به زیبایی انتفاضه سنگ و پایان تلخ آن یعنی «اسلو» را روایت می‌کند.

بخشی از این مستند به روایت مبارزه ساکنان روستای بیت ساحور با اسرائیلی‌ها برای حفظ استقلال اقتصادی و اجتماعی‌شان می‌پردازد. داستان بر پایه خرید ۱۸ گاو توسط فلسطینیان به منظور تحریم شیرهای اسرائیلی و تلاش اهالی روستا برای خودکفایی از نیازهای اقتصادی شکل گرفته است.

این مبارزه با واکنش های عجیب اسرائیلی ها و تلاش برای یافتن ۱۸ گاو سرنوشت جالبی به خود می‌گیرد.

البته ناگفته نماند این مستند روایتی متفاوت از جریان‌های اسلام‌گرا در خصوص منشأ انتفاضه و پایان آن و شخصیت یاسر عرفات روایت می‌کند. اما مستند به زیبایی وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری در دهه ۸۰ میلادی و شیوه مبارزه مدنی آنان را به تصویر می‌کشد.

این مستند جوایز زیادی را هم در جشنواره‌های جهانی کسب کرده است :

رونمایی در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF 2014)

تقدیر ویژه در جشنواره حقوق بشر ژنو 2015

بهترین مستند جهان عرب در جشنواره فیلم ابوظبی 2014

بهترین فیلم جشنواره مستند الجزیره 2015

بهترین مستند جشنواره فیلم تراورس آمریکا 2015

دریافت تانیت طلایی (برترین جایزه) جشنواره فیلم کارتاژ 2014

مایکل مور مستندساز مشهور آمریکایی در خصوص این مستند می‌گوید: مستند ۱۸ تحتتعقیب یکی از فیلم‌هایی است که در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF) دوست داشتم.

قبل از اکران مستند در جشنواره تراورس در آمریکا، مایکل مور روی سن می‌رود و آن را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که دیده است معرفی می‌کند و می‌گوید به این موضوع [فلسطین] آن طور که باید توجه نمی‌شود. در تصویر زیر مایکل مور را در کنار کارگردانان مستند مشاهده می‌کنید.

مسئله فلسطین در ایران اجتماعی و مردمی نشده است و تنها به فضای محدود سیاسی بسنده شده است. اجتماعی کردن به معنی آن است که یک پدیده یا مسئله برای فرد یا افراد، از زوایای گوناگون قابل درک و فهم شود. نقش داشتن،‌ پذیرش، برداشت صحیح و ... بخشی از اجتماعی کردن است.

انتشار و تولید مستندهایی چون ۱۸ تحت تعقیب و متولد اورشلیم می تواند کمک زیادی به اجتماعی سازی مسئله فلسطین نماید.

ارسال نظر: