حضور چهره‌های سیاسی و نمایندگان سابق مجلس در انتخابات سندیکای بیمه‌گران!

کدخبر: 2329661

صنعت بیمه که آغوش باز میکند، سیاست ورزانی کم و بیش آشنا به کلیات علم اقتصاد با هدف تصرف صندلی دبیر کلی سندیکای بیمه‌گران ایران در انتخابات روزهای آتی پا پیش میگذارند؛ گزینه‌هایی همچون علی اکبر اولیاء، سید محمد کریمی، کمال الدین پیرموذن و حتی ابوذر ندیمی!

صنعت بیمه که آغوش باز میکند، سیاست ورزانی کم و بیش آشنا به کلیات علم اقتصاد با هدف تصرف صندلی دبیر کلی سندیکای بیمه‌گران ایران در انتخابات روزهای آتی پا پیش میگذارند؛ گزینه‌هایی همچون علی اکبر اولیاء، سید محمد کریمی، کمال الدین پیرموذن و حتی ابوذر ندیمی!

مدت دبیرکلی سید محمد علیپور یزدی ۱۶ اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسیده و از آن زمان تا اکنون، برگزاری انتخابات این سندیکا برای معرفی دبیرکل جدید به دلایلی نه چندان منطقی چون اصلاح اساسنامه به آینده ای نامعلوم موکول شده است.

سید محمد علیپور یزدی گفت که برگزاری انتخابات این سندیکا برای معرفی دبیرکل جدید منوط به اصلاح اساسنامه سندیکا است.

این اظهارات دبیر کل کنونی سندیکا واکنش های متفاوتی را در پی داشته چرا که عده ای، این اظهارات دبیر کل کنونی را به فرصت سوزی برای ماندن بیشتر او در کسوت دبیر کلی سندیکای بیمه گران تعبیر کرده اند.

حالا و با داغ شدن تنور انتخابات دبیرکلی سندیکای بیمه،کمال الدین پیرموذن گفته که علاقه کافی برای حضور در عرصه صنعت بیمه دارد و با برنامه وارد این انتخابات خواهد شد.

سید محمد کریمی، استاندار اسبق مازندران هم دراین بین،اظهار کرده که حضور وی به عنوان کاندیدای دبیرکلی سندیکای بیمه گران هنوز مشخص نشده و موقعیت آن فعلا مهیا نیست!

اما علی اکبراولیاء نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم در همین یکی دو روز گذشته از انجام پاره‌ای مذاکرات با وی برای حضور در این انتخابات خبر داده است.

و دست آخر، ابوذر ندیمی هم گویا ترجیح داده که چراغ خاموش به بررسی وضعیت بپردازد و گفته می شود که این اواخر به دیدار غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی رفته واین احتمال تقویت شده که ندیمی هم، همچنان نیم نگاهی به صندلی دبیرکل سندیکا دارد.

واقعیت این است که گزینه های برشمرده،جملگی افرادی سیاسی بوده ودر بررسی سوابق آنها ،کفه ترازوی سیاست برکفه فعالیت اقتصادی آنها خواهد چربید.

بی تردید، همه آنها برای حضور در انتخابات روزهای آتی دبیرکلی سندیکای بیمه گران ایران به یک فهم مشترک رسیده اند و آن پوشش یکی از نقاط ضعف سید محمد علیپور یزدی دبیرکل کنونی سندیکای بیمه گران ایران درپل زدن و ورود به دایره ارتباطی موثر با مجلس شورای اسلامی است.

همان نقطه ضعفی که تبعاتی نیز برای صنعت بیمه به دنبال داشته است.

ناگفته پیداست که ازبین چهارگزینه مورد اشاره، دونفر یعنی اولیاء وکریمی برحسب قرعه توانسته اند در برهه ای از زمان، برکرسی دبیرکلی سندیکای بیمه گران ایران و ریاست کل بیمه مرکزی هم تکیه زنند.

اما آیا این سابقه ناچیز دویا سه ساله برای علی اکبر اولیا و یا سید محمد کریمی در دوکسوت دبیرکلی سندیکای بیمه گران وریاست کلی بیمه مرکزی آنچنان سازنده بوده که هردوی آنها به پیچ های مرگ جاده صنعت بیمه اشراف کافی پیدا کنند؟

بلا درنگ پاسخ این پرسش مهم منفی است.

چراکه تعدادی ازمدیران پا به سن گذاشته و شناسنامه دار صنعت بیمه هم با اینهمه سابقه،هنوز درمدیریت بنگاه بیمه ای خویش سر درگریبان بوده و از شرایط حاکم بر صنعت به شدت گلایه می کنند.

تا اینجای کار،حضورگزینه های سیاسی برای انتخابات دبیر کلی سنیدکای بیمه گران ایران، یک پیام روشن داشته که در خلال حضور بی جان مدیران درون صنعت بیمه برای حضور درکسوت دبیر کلی سندیکای بیمه گران ایران، سیاست ورزانی کارکشته برای نشستن بر صندلی علیپور پا پیش گذاشته اند.

به خصوص بعد از ضیافت شام رئیس کل اسبق بیمه مرکزی در رستوران معروف میدان آرژانتین که گویا با وجود حمایت حداکثری درآن شب از کریمی ،اماگذر زمان نشان داده که حمایت تعدادی از مدیرانی حامی در آن شب، نه از سر ارادت به کریمی بوده بلکه در فقدان گزینه های مناسب دیگر بوده است.

حالا و با پیدا شدن گزینه های دیگر، این احتمال وجود دارد که رای کریمی در بین سایر گزینه ها توزیع شود.

اما تبعات حضور گزینه‌های احتمالی چون ندیمی، پیرموذن و علی اکبر اولیای بازنشسته برای سندیکا چه خواهد بود؟

درصورت حضور قطعی دو گزینه نخست در کسوت دبیرکلی سندیکای بیمه گران ایران، وزن سیاسی سندیکا به مراتب بیشتر خواهد شد که در اینصورت، سهم تصمیمات فنی در سندیکا تا حدودی رنگ خواهد باخت و سندیکا در ابعادی تشریفاتی تر به قبض و بسط خود ادامه می دهد.

به ویژه آنکه افراد سیاسی شناسنامه داری چون پیرموذن باید از کارنامه ضعیف خود در هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری دفاع کنند چرا که انتشار فیش‌های حقوق نجومی و مدارک تحصیلی نامرتبط اعضای هیات مدیره شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی خود، ابهاماتی را به وجود آورده است.

گزینه دیگر، یعنی علی اکبر اولیاء نیز در دوره دبیرکلی سندیکا کارنامه چندان قوی نداشته و جالب تر اینکه همزمان با حضور او در این سمت، فرزند خود را نیز به بخش طرح و برنامه سندیکا تزریق کرده و مشغول به کار کرده است.

به نظر می رسد با همه کاستی ها، کریمی نسبت به دیگر گزینه های یاد شده قابلیت بیشتری برای اثر گذاری در سندیکا و صنعت بیمه داشته باشد.

هرچند که گفته می‌شود دیگر او نیز حمایت معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد را پشت سر خود ندارد. با اینهمه باید دید که در روزهای آینده تنور انتخابات، دیگ کدامیک از کاندیداها را گرمتر می کند.؟

نود اقتصادی

ارسال نظر: