گاف جدید العربیه دردسرساز شد

کدخبر: 2329669

اهانت اخیر شبکه العربیه که در زمینه انتشار شایعات و تحلیل های دروغین پیشتاز است علیه کویت بحث و جدل های فراوانی را در خصوص عملکرد غیر حرفه ای این شبکه به دنبال داشته است.

گاف جدید شبکه العربیه که ید طولایی در زمینه ایجاد تنش و اختلافات از طریق انتشار اخبار و گزارش و تحلیل‌های دروغین دارد اینبار باعث برانگیخته شدن خشم کویتی‌ها شده است.

وزارت اطلاع رسانی کویت با صدور بیانیه ای «ساره دندراوی» مجری شبکه العربیه را به اهانت شدید به این کشور متهم کرد. در این بیانیه آمده است، اقدامی که این مجری انجام داده است، اهانت شدید و غیر قابل قبولی در قبال کویت و ملت آن به حساب می‌آید.

وزارت اطلاع رسانی کویت اعلام کرد که در تماس با مسئولان شبکه العربیه خواهان تصحیح این اشتباه شده است. دندراوی به تازگی در برنامه‌ای در شبکه العربیه، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در مورد کاهش قیمت مشروبات الکلی در قطر اشاره کرد. وی در پایان این خبر، به صورت استهزاء گفت: منتظر اظهار نظر دوستان آنها در کویت در قبال این دست و دلبازی قطر هستیم. این اقدام مجری عربستانی در ربط دادن نام کویتی‌ها به خبر مربوط به کاهش قیمت مشروبات در قطر، باعث خشم شدید کویتی‌ها شده است.

دولت کویت به قدری از این سخنان مجری شبکه العربیه عصبانی شد که خالد جارالله معاون وزیر خارجه کویت اعلام کرد که شبکه العربیه باید بابت این توهین عذرخواهی کند. آنچه که این مجری انجام داده یک اشتباه بزرگ است و بایستی که شبکه العربیه عذرخواهی کند. وی اظهار داشت که کویت برای کاهش شکاف‌ها در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اقدام کرده و اقدام می‌کند و این حملات رسانه‌ای به روابط برادرانه در این شورا خدشه وارد می‌کند.

رسالت العربیه؛ ایجاد تنش از مراکش تا تونس، کویت و ایران

این نخستین باری نیست که شبکه العربیه با انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های خود به دنبال ایجاد تنش و اختلاف میان کشورهای مختلف است. پیش از این نیز پخش یک مستند از شبکه العربیه در مورد صحرای غربی باعث تنش در روابط میان عربستان سعودی و مغرب شده بود.

این شبکه که از حمایت جدی مقامات ریاض به ویژه محمد بن سلمان ولی عهد عربستان برخوردار است در زمینه انتشار شایعات و تحلیل‌های دروغین به نوعی سرآمد به شمار می‌آید.

العربیه اخیراً نیز با انتشار شایعه فوت الباجی قاید السبسی رئیس جمهور تونس بحث و جدل‌های فراوانی را در این کشور ایجاد کرد. گرچه شبکه العربیه بعد از انتشار این شایعه عذرخواهی کرد ولی این اقدام العربیه باعث به وجود آمدن تنشهای زیادی در تونس شد به طوریکه واکنش مقامات بلند پایه این کشور را نیز برانگیخت.

یکی دیگر از رسالتهای شبکه العربیه این است که در جریان جنگ یمن و تجاوز نظامی ائتلاف سعودی علیه این کشور دستاوردهای نیروهای مقاومت یمن را کم اهمیت جلوه دهد به طوریکه بعد از هر حمله موشکی به اماکن حیاتی و مهم عربستان، این شبکه به یاری مقامات سعودی شتافته و سعی می‌کند اوضاع را عادی نشان دهد.

شبکه العربیه بارها بعد از حملات موشکی نیروهای یمنی علیه فرودگاه‌های عربستان تلاش کرده با انتشار تصاویری از این فرودگاه‌ها این طور القاء کند که اوضاع عادی است. به نظر می‌رسد یکی از سیاستهای شبکه العربیه در کنار حمایت از سیاست‌های خارجه ریاض و شخص محمد بن سلمان ولی عهد این کشور، اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه باشد.

این رسانه حکومتی و افراطی سعودی‌ها اخیراً مدعی شده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به ابو مهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان حشد شعبی عراق دستور داده بود که به سفارت بحرین در بغداد حمله کنند! این شبکه در یکی از برنامه‌های خود، سخنان افسر بازنشسته نیروی دریایی ارتش سعودی را در رد ادعای آمریکا برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه دو نفتکش در دریای عمان قطع کرد.

توئیتر شبکه العربیه چندی پیش نیز به نقل از وزیر خارجه امارات نوشته بود: ردپای ایران در حمله به نفتکش‌ها واضح است، اما پس از سخنان وزیر خارجه امارات در رد اتهام به یک کشور خاص، این توییت حذف شد. خبرگزاری رویترز هم با تأیید این موضوع نوشت، العربیه توییت جنجالی خود را حذف کرد.

واکنش‌ها به این اهانت شبکه العربیه علیه کویت به حدی تند بوده که برخی نمایندگان این کشور خواهان بسته شدن دفتر شبکه العربیه و اخراج کارکنان آن از کشور شدند. علاوه بر این به راه افتادن طوفان توئیتری علیه مجری شبکه العربیه و انتشار بیش از ۱۱ هزار پست توئیتری علیه وی تنها طی ۲۴ ساعت نشان از خشم و نفرت کویتی‌ها از این شبکه دارد.

گزارش‌ها و به اصطلاح مستندهای منتشر شده از سوی این شبکه علیه قطر و مقامات این کشور و اتهام زنی به دوحه نیز در همین راستا می گنجد. دشمنی شبکه العربیه با ایران و سیاستهای تهران در قبال منطقه نیز کاملاً واضح و آشکار بوده و از عملکرد این شبکه و انتشار اخبار دروغین علیه ایران و کشورهای محور مقاومت در منطقه مشخص است.

در این میان اقدام سایت شبکه بی بی سی در انتشار گزارشی مبنی بر اینکه چرا کویتی‌ها باید از دست شبکه العربیه ناراحت باشند؟ قابل تأمل است. شبکه بی بی سی نیز که در راستای همان خط مشی شبکه العربیه حرکت می‌کند به یاری سعودی‌ها آمده و سعی در عادی جلوه دادن این اهانت العربیه علیه کویت دارد. به نظر می‌رسد هجمه هدف مند شبکه العربیه علیه کویت در راستای تلاش‌های این کشور برای حل و فصل بحران منطقه خلیج فارس میان کشورهای عربی این حوزه و قطر باشد چرا که کویت با ایفای نقش میانجی همواره به دنبال حل این بحران بوده است.

در نهایت باید گفت که گاف‌های سیاسی و عملکرد غیر حرفه ای شبکه العربیه که تازگی هم ندارد باعث شده تا نه تنها کشورهای مخالف با سیاستهای عربستان در منطقه بلکه کشورهای همسو با ریاض نیز علیه عملکرد این اهرم رسانه‌ای ریاض که دردسرهای زیادی برای مقامات این کشور به همراه داشته موضع گیری داشته باشند.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که مسئولان شبکه العربیه در سیاستهای کاری خود که هزینه‌های زیادی برای وجهه و جایگاه این شبکه به دنبال داشته و باعث تخریب آن در افکار عمومی جهان عرب شده بازنگری جدی داشته باشند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: