ورود عربستان به لاک دفاعی

کدخبر: 2329678

عربستان که در آغاز تهاجم به یمن اعلام کرده بود کار انصارالله را در زمانی کوتاه یکسره می‌کند امروز و در پی قصد امارات برای خروج از ائتلاف متجاوز، تنها شده و بیشتر وارد لاک دفاعی شده است.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره قصد امارات برای خروج از یمن و گمانه‌زنی درباره علت آن منتشر شده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» دیروز (یکشنبه) در همین راستا نوشت: اختلافات راهبردی میان دو متحد بزرگ و مهم یعنی سعودی و امارات کم کم آشکار شد ، در زمانی که عربستان می‌خواهد عملیات ائتلاف در منطقه‌ای در شمال یمن یعنی جایی که حملات به فرودگاه ابها و جازان از آنجا انجام می‌گیرد، متمرکز شود امارات قائل به اهمیت عملیات هجومی در جنوب یمن بویژه بندر عدن است.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی پیرامون واکنش سعودی به خروج امارات نوشت: عربستان سعودی امروز کاملا در یمن تنها شده و در معرض انتقادهای بیشتر بین‌المللی قرار خواهد داشت، ریاض باید مسوولیت کامل کشته شدن قربانیان بی‌گناه یمنی را بپذیرد؛ اماراتی که متحد عربستان سعودی فرض می شد بر اساس گزارش‌های فعلی،‌ راهبردی را در پیش گرفته که بر اساس تحقق صلح است؛ راهبردی که جایگزین راهبرد نظامی شکست‌خورده در یمن می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده: عربستان سعودی امروز بیشتر در وضعیت دفاعی قرار دارد تا هجومی؛ آن‌هم علیه طرفی که پیش‌بینی می‌شد به محض آغاز عملیات (در فروردین ماه 1394) از بین برود. علاوه اینکه وجهه سیاسی-نظامی این کشور مورد تمسخر و هشدار قرار گرفته است تا حدی که «عزیز راشد» معاون سخنگوی حوثی‌ها (انصارالله) پیشنهاد خرید سلاح ساخته حوثی‌ها را به آنها می‌دهد، (این پیشنهاد پس از آن انجام می‌شود که) سلاح‌های آمریکایی (در دست نیروهای ائتلاف سعودی) در برابر موشک‌های یمنی شکست خورده است. راشد تأکید کرد آنها (انصارالله) باعث شده سعودی نتواند از فرودگاه‌هایش استفاده کند، وی همچنین به شرکت‌های جهانی توصیه کرد خاک سعودی را ترک کنند زیرا این خاک مورد هدف است.

اخیرا روزنامه لبنانی «الاخبار» در همین راستا نوشت، امارات در پی فهم وضع خود در قبال ایران و یمن، تصمیم گرفت به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود و برای همین یک نماینده به تهران فرستاد و سه پیشنهاد به ایران داد.

حملات ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. «یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) بیش از ۵۰ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌‌اند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: