جزئیات طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‎ها» در مجلس تصویب شد

کدخبر: 2329681

طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی» امروز در صحن علنی مجلس مطرح شده و به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید.

نسیم آنلاین : طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی» امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد. این طرح که پس از تصویب کلیات آن، برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع داده شده بود؛ پس از اصلاحات لازم در کمیسیون، امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس مورد بحث نمایندگان خانه ملت قرار گرفت.

در ابتدا تایید مقام معظم رهبری به استفاده از صندوق توسعه ملی برای این طرح در صحن علنی مجلس اعلام شد. در ادامه بررسی جزئیات طرح ماده یک و دو طرح مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت که بدون هیچ تغییراتی به تایید مجلس رسید. سپس بررسی ماده ۳ طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی» در دستور کار قرار گرفت و با موافقت نمایندگان مجلس بند ث ماده ۳ برای اصلاح به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد. طبق بند ث، بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی، طی ۱۲ سال از پس از دوره تنفس خوراک و با نرخ ۴ درصد ارزی صورت میگیرد؛ در حالی که طبق اساسنامه صندوق دوره بازداخت حداکثر ۷ سال است.

در بررسی این طرح، بند ب ماده ۴ نیز دستخوش تغییراتی شد. طبق این بند، جهت تسهیل در فرآیند تامین مالی از بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، شرکت ملی نفت، بیمه‌ها و بانک‌های مجاز زیرنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میتوانند پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ضامن ایفای نقش کنند. اما ضمانت صندوق توسعه ملی نیز مخالف اساسنامه آن بوده و در نتیجه پیشنهاد حذف این نهاد از بند ب ماده ۴ نیز مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.

در ادامه ماده پ بند ۴ نیز مورد بررسی قرار گرفت. طبق این ماده هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال و مالیات بر درآمد برای دارایی‌هایی که تامین مالی آنها از طریق صدور واحدهای صندوق پروژه صورت میگیرد پیشنهاد شده بود که با تایید نمایندگان مجلس عبارت "هرگونه مالیات" از این بند حذف شد.

در ادامه بررسی ماده ۵ و ۶ طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی» به جلسه عصر مجلس موکول شد که در این جلسه دو ماده ۵ و ۶ تصویب شدند. با توجه به اینکه تنها بند ث ماده ۳ برای اصلاح به کمیسیون انرژی ارجاع داده شده بود به پیشنهاد نمایندگان و برای جلوگیری از دوباره کاری نحوه‌ی بازگشت اقساط تنفس خوراک نیز بر عهده‌ی صندوق توسعه ملی قرار گرفت تا این جزئیات این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی» در پاییز ۹۷ توسط کمیسیون انرژی مجلس تدوین شده بود. این طرح با هدف گذر از خام‌فروشی و ساخت پالایشگاه برای صادرات فرآورده‌های نفتی، برای مقابله با تحریم‌های نفتی تنظیم شده بود. ایده‌ی طرح برای ساخت پالایشگاه استفاده از مدل تنفس خوراک است.

در این روش ابتدا یک پتروپالایشگاه به کمک سازمان بورس و با استفاده از سرمایه های مردمی تامین مالی می شود و طی مدت ۴ سال ساخته می شود. سپس به محض بهره‌برداری از یک تا دو سال تنفس خوراک برخوردار می شود. بدین ترتیب در دو سال اول، پتروپالایشگاه خوراک رایگان دریافت میکند و به سودآوری بالایی میرسد. سپس بهای نفت دریافتی را به صورت قسطی در سال‌های بعدی پرداخت میکند. در این روش در همان سال اول بهره برداری کل هزینه سرمایه‌گذاری شده توسط مردم را همراه با سود به آنها برمی گرداند و در عین حال مردم سهامدار پتروپالایشگاه نیز باقی می مانند.

این تنفس خوراک از محل نفتی است که به دلیل تحریم های نفتی با کاهش تکلیفی تولید مواجه شده و در مخازن نفتی کشور، بلااستفاده محصور شده است. به این معنا که پتروپالایشگاه یک تا دو سال خوراک نفت خام را از صندوق توسعه ملی دریافت می کند (تمامی تنفس خوراک از سهم صندوق توسعه ملی از نفت خام خواهد بود) ولی هزینه خوراک را علی الحساب پرداخت نمی‌کند و جزء بدهی پتروپالایشگاه به حساب می آید.

عیارآنلاین

ارسال نظر: