مراقب فرزندان و نزدیکان خود باشید

«امید، تقوای مجازی و دوری از فساد»؛ سه خواسته آقا از ائمه جمعه

کدخبر: 2329769

امید است روند اصلاحی در خصوص برخی شبهات و ناپاکی‌ها در دفاتر و اطرافیان برخی ائمه جمعه که با آمدن حاج‌آقا علی‌اکبری به شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه آغازشده با جدیت بیشتری تداوم یابد.

نسیم آنلاین ؛ حیدر شیرازی : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (سه‌شنبه) دیداری با ائمه‌ی جمعه‌ سراسر کشور داشتند. رسانه‌ها و افکار عمومی پس از دیدار بیشتر بر واکنش رهبری بر دزدی دریایی انگلیسی‌ها و پررو خواندن اروپایی‌ها در برجام متمرکز شد.

اما بخش زیادی از سخنان رهبر انقلاب بر وظایف و باید، نبایدهای ائمه جمعه تمرکز داشت. امید، تقوای مجازی و دوری از فساد سه خواسته آقا از ائمه جمعه سه خواسته اصلی رهبری از ائمه جمعه بود. رهبر انقلاب اسلامی، ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور را به تبیین اهمیت و جایگاه نماز جمعه، توصیه‌ی مؤکد کردند و گفتند: «بدانیم که نماز جمعه، مسئولیت بزرگ و سنگینی است که ویژگی‌های ممتازی دارد و باید این فرصت را مغتنم شمرد .«

تقوای مجازی لازمه اصلاح سبک زندگی

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از سخنانشان فرمودند: «یکی از نیازهای امروز جامعه‌ی ما تقوا است که زمینه‌ساز حل مشکلات مادی و معنوی جامعه خواهد شد، اما این تقوا باید به‌صورت مصداقی و عینی در خطبه‌های نماز جمعه تبیین شود و نه به‌صورت توصیه‌ی کلی و بدون بیان مصادیق.»

ایشان تقوا در فضای مجازی را از نیازهای جامعه دانستند و افزودند: یکی از گرفتاری‌های امروز ما، رواج دروغ، تهمت، شایعه و مسائلی از این قبیل در فضای مجازی است که باید در خطبه‌های نماز جمعه، لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی تبیین شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «بیان چگونگی رعایت تقوا در مسائل خانوادگی و وظایف پدران و مادران در تربیت دینی و اخلاقی فرزندان»، «بیان مصادیق تقوا در روابط زوجین و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه» و نیز «اجتناب از دروغ و تهمت در کسب‌وکار و معاملات»، از جمله مصادیق عینی و عملی تقوای موردنیاز جامعه است که باید در نمازهای جمعه بیان شوند.

نبود تقوای مجازی ضمن آنکه فضای سیاسی کشور را می‌تواند دچار آسیب‌های شدید نماید، کشور را از سوی دشمن ضربه‌پذیر می‌سازد. ایشان پیش‌تر گفته بودند: «از اوّل انقلاب تا امروز، آمریکا جنگ رسانه‌ای با ما داشته؛ یعنی دروغ‌پراکنی، اغواگری، فتنه‌انگیزی، ترویج فساد، تحریک افراد؛ این مال امروز نیست. امروز البتّه شیوه‌های جدید و اینترنت و فضای مجازی و امثال این‌ها هم آمده است امّا آن‌وقتی هم که این‌ها نبود، با تلویزیون، با رادیو، با ماهواره، دائم مشغول بودند؛ یعنی چهل سال است که این چالش بین ما و آمریکا وجود دارد . عزیزان من! مراقب باشید وسوسه‌ی دشمن در فضای عمومی زندگی تأثیر نگذارد، نفوذ دشمن نتواند در صفوف یکپارچه‌ی جوانان مؤمن اختلال ایجاد کند. در همه‌ی بخش‌ها -امروز در بخش‌های فضای مجازی و در بقیّه‌ی زمینه‌ها- دشمن بشدّت فعّال است.»

تقوای مجازی، در حقیقت سبک زندگی چگونگی استفاده از فضای مجازی در زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی است. با توجه به گستردگی فضای مجازی بر دنیای حقیقی کنونی انسان‌ها ائمه جمعه باید سعی نمایند این مقوله را در خطبه‌ها و دیگر برنامه‌های خود قرار دهند.

راه جلوگیری از خطرات فضای مجازی چه در عرصه سیاسی و اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی آموزش تقوای مجازی به جامعه است. درصورتی که یک جامعه در حوزه‌های مختلف تقوا را مدنظر قرار دهد بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد.

بخشی از آسیب های فضای مجازی کنونی ما، نبود ساختار قانونی دقیق برای جلوگیری از منتشر شدن تهمت ها و دروغ هاست. این مسئله در زمان انتخابات های مختلف نمودهای بیشتری می یابد. اگر قانون جامع انتخاباتی براساس «سیاست های کلی انتخابات» که در سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ترسیم شود می تواند کمک زیادی به تقوای مجازی نماید.

دوری از قدرت؛ صمیمیت با مردم

امام خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان مردمی بودن و انس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی را از ضروریات سلوک عملی ائمه‌ جمعه دانستند و تأکید کردند پیگیری مشکلات مردم با چهره‌ی باز و گشاده باید از سوی ائمه دنبال شود.

ایشان خطاب به ائمه تأکید کردند: «سر سفره اصحاب ثروت و قدرت تا می‌توانیم حاضر نشویم. این موجب دور شدن از توده و عامه مردم است. از رفتن سمت صاحبان قدرت و ثروت و کسانی که زبان چرب و نرم دارند پرهیز کنید. بعضی از این نودولتها که به ثروت رسیده‌اند و دنبال یک حاشیه امن هستند، سراغ ائمه جمعه و شاخصان روحانیت می‌روند...مراقب نزدیکان و فرزندان باشید؛ آن‌کسی که سراغ شما می‌آید و شما رد می‌کنید، ممکن است سراغ فرزند شما بیاید و از آن طریق نفوذ کند.»

متأسفانه یکی از چالش‌هایی که در سال‌های جامعه با آن درگیر بوده است،‌ عدم ساده زیستی و مردمی بودن برخی ائمه جمعه است. استقبال و مورد پذیرش قرار گرفتن برخی ائمه مانند آل هاشم و امام‌جمعه لواسان به دلیل حضور در مردم، مبارزه با فساد و ساده زیستی نشان می‌دهد که روحیه مردمی تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

از مدت‌ها پیش بود که جدایی میان صفوف نمازگزاران در نماز جمعه بسیاری را دلخور و ناراحت کرده بود. «حجت الاسلام محمد علی آل هاشم» نسبت به برداشتن نرده‌هایی جداکننده صف مسئولان از صفوف مردم اقدام کرد و این کار بسیار مورد تحسین افکارعمومی قرار گرفت. اقدامی که از سوی دیگر ائمه در کشور تداوم یافت. رویکرد و رفتار مردمی حجت‌الاسلام آل‌هاشم بارها در یک سال اخیر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است که سوار شدن به اتوبوس BRT و تاکسی به همراه مردم و حضور سرزده در بازی تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار امام تبریز از رفتارهایی است که به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

امید است روند اصلاحی در خصوص برخی شبهات و ناپاکی‌ها در دفاتر و اطرافیان برخی ائمه جمعه که با آمدن حاج‌آقا علی‌اکبری به شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه آغازشده با جدیت بیشتری تداوم یابد.

امید

«برخی‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی در محیط‌های کسب‌وکار، به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که جوان از آینده ناامید می‌شود. ناامید کردن جوان یعنی گرفتن فرصت و قدرت عنصر جوان از کشور و جامعه‌ی اسلامی و این خود یک منکر است . »

یکی از کلیدواژه‌های ثابت صحبت‌های رهبری در سال‌های اخیر تقویت امید و مراقبت از روحیه امیدواری جوانان است. ایشان در دیدار اخیر با خبرگان دوگانه‌های مختلفی را ذکر کردند یکی از این دوگانه‌ها امیدواری و ناامیدی بود. «یک دوگانه‌ی دیگر این است: مواجهه‌ی مأیوسانه یا امیدوارانه. گاهی انسان با یک حادثه‌ای که مواجه می‌شود، توجّه به توانایی‌های دشمن یا حرکت دشمن موجب می‌شود که انسان مأیوس بشود؛ حالا ممکن است وارد میدان هم بشود امّا مأیوسانه وارد می‌شود؛ این یک‌جور مواجهه است. یک‌جور مواجهه این است که نه انسان امیدوارانه وارد میدان بشود؛ این‌ها با هم فرق می‌کنند. اگر مأیوسانه وارد میدان شدیم، ادامه‌ی کار یک‌جور خواهد بود، اگر امیدوارانه وارد شدیم، ادامه‌ی کار جور دیگری خواهد بود؛ این هم یک دوگانه‌ی دیگر . »

برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی که بر پایه حضور جوانان طرح ریزی شده است،‌ امید از مهم‌ترین مؤلفه‌هاست. رهبری انتظار دارند ائمه جمعه پرچم‌دار امید دهی و حمایت از جوانان و عامه مردم در شهرها و استان‌های خود باشند.

ایشان طرح عملکردهای مثبت و امیدبخش در نماز جمعه را کاملاً ضروری خواندند و افزودند: حرکتی در زمینه‌ رونق تولید در کشور شروع شده که لازم است مصادیق این جریان امیدبخش در خطبه‌ها بیان شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تمرکز دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمد نمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» را یادآور شدند و افزودند: باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک کرد.

فضای نه چندان جالب اقتصادی و میزان بیکاری بالای سنین جوانان، امید به آینده در میان جوانان را دچار چالش کرده است. اما شرط نخست عبور از این وضعیت و دیگر چالش های اقتصادی اجتماعی نظام به امید و چابکی جوانان وابسته است. ائمه جمعه می توانند نقش پررنگی در این مسئله داشته باشند. ناگفته نماند شرط نخست برای امید بخشی و القای ممکن بودن حل چالش ها به جوانان چابکی و پاک دستی خود ائمه جمعه و اطرافیانشان است.

ارسال نظر: