آمریکا:

گزینه‌های تحریم‌ علیه ترکیه را بررسی می‌کنیم

کدخبر: 2329783

ورود سامانه‌ روسی «اس-400» به ترکیه به قدری خشم آمریکا را برانگیخته است که سخنگوی وزارت خارجه این کشور هشدار داده، تمامی گزینه‌های تحریم علیه آنکارا را در دست بررسی قرار داده‌اند.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران بار دیگر هشدارهای واشنگتن علیه آنکارا به دلیل تحویل سامانه‌های روسی «اس-400» را تکرار کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری «تاس»، این مقام وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در حال بررسی تمامی انواع ممکن تحریم‌ها علیه ترکیه به دلیل قرارداد خرید سامانه‌های موشکی سطح به هوای اس-400 از روسیه هستند.

وی تصریح کرد که ترامپ و پامپئو «تمامی گزینه‌هایی که در قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (CAATSA) وجود دارد را (علیه ترکیه) بررسی می‌کنند».

اورتگاس ادامه داد که مقامات آمریکایی «به وضوح اعلام کرده‌اند که احتمال چه پیامدهایی (برای ترکیه) وجود دارد. در خصوص اینکه چه گزینه‌های تحریمی برگزیده می‌شود، از قبل اینگونه تحریم‌ها را بیان نمی‌کنیم».

وی به خبرنگاران گفت: «به محض آنکه بیانیه‌ای (درباره تحریم‌ها) آماده شود، به اطلاع شما می‌رسانم».

ماهها است که واشنگتن تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از پیشروی این قرارداد میان روسیه و ترکیه به کار گرفته است و استدلال می‌کند که سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 روسیه با سامانه‌های ناتو، سازگاری ندارد.

آمریکا همچنین مدعی است که اگر اس-400 در نزدیکی جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» مستقر شود، پدافند این هواپیماهای جنگی تضعیف می‌شود.

مقامات آمریکایی پیش از این به ترکیه هشدار داده بودند که اگر سامانه‌های اس-400 را از روسیه تحویل بگیرد، از پروژه جنگنده‌های اف-35 خارج خواهد شد و با تحریم‌های جدید آمریکا روبرو می‌شود.

با اینحال، ترکیه در مقابل هیچ یک از تهدیدات آمریکا تسلیم نشد و در روزهای اخیر چندین محموله از تجهیزات اس-400 وارد پایگاه هوایی ترکیه در آنکارا شد و همین امر خشم واشنگتن را بیش از پیش برانگیخته است.

در تاریخ دوم آگوست 2017، (11 مردادماه 1396)، دونالد ترامپ CAATSA را به امضا درآورد تا زمینه برای تشدید تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی فراهم شود.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: