دلالان عصبانی‌اند

کدخبر: 2329822

سیر نزولی قیمت ارز دیروز هم ادامه یافت و نرخ دلار به کمترین میزان طی یک سال گذشته رسید تا دلالان عصبانی‌تر از هر زمانی باشند.

سیر نزولی قیمت ارز دیروز هم ادامه یافت و نرخ دلار به کمترین میزان طی یک سال گذشته رسید تا دلالان عصبانی‌تر از هر زمانی باشند. قیمت ارز این روزها برخلاف تابستان سال گذشته سیر نزولی را می‌پیماید و در حال ورود به کانال 10 هزار تومان است؛ در نتیجه بیشتر فعالان این بازار فروشنده شده‌اند و آنگونه که مشاهده می‌شود ارزهای خانگی خرد وارد بازار شده است.

گزارش میدانی از خیابان فردوسی و سبزه میدان تهران حکایت از تفاوت قیمت ارز در تابلو صرافی‌ها، مقاومت دلالان در برابر کاهش قیمت این کالا و هجوم فروشندگان برای فروش دلارهای خانگی دارد. دیروز نرخ فروش دلار در تابلوی برخی صرافی‌ها 11 تا 11 هزار و 100 تومان و قیمت خرید آن نیز در بازار از 11 تا 11 هزار و 200 بود. از طرفی دلالان نیز که سعی داشتند مانع از کاهش ادامه‌دار نرخ ارز در بازار شوند، با ایجاد جو روانی «که کاهش قیمت‌ها مقطعی است»، تلاش می‌کردند قیمت دلار بیش از این کاهش نیابد. آنگونه که مشاهده می‌شد اکثر دلالان ارز در خیابان فردوسی و سبزه میدان متفق‌القول بودند قیمت دلار را در حد 11 هزار و 600 تومان نگه دارند.

بازار دادوستد ارز دیروز طوری بود که تعداد فروشنده‌ها بیشتر از خریداران بود. در این میان فعالان بازار ارز مهم‌ترین علت کاهش قیمت این کالا در چند روز اخیر را کاهش شدید تقاضا و افزایش خرده‌دلارهای موجود در خانه‌ها عنوان می‌کنند. البته برخی‌ها معتقدند نرخ دلار در بازار در حال رسیدن به نرخ ارز نیمایی است اما با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی 8 هزار تومان است، این اظهارات و پیش‌بینی‌‌ها نمی‌تواند اظهاراتی کارشناسی شده باشد. در این میان در 2 هفته قیمت دلار از ۱۳ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد، تا مرز 11800 تومان در روز سه‌شنبه هفته جاری هم کاهش یافت و دیروز قیمت آن به مرز 10 هزار تومان نزدیک شد. این کاهش قیمت در بازار در شرایطی رخ داده است که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید فروش نفت ایران در بازارهای جهانی سرعت گرفته و ارز حاصل از آن در خدمت واردات قرار می‌گیرد.

در عین حال، آمار رسمی نیز حکایت از آن دارد که بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد و تأمین بخش اعظمی از نیاز ارزی واردات، بار قابل توجهی را از دوش بازار آزاد برداشته است. ضمن اینکه روند کاهشی نرخ ارز طی هفته‌های گذشته، برخی دارندگان ارز را که اتفاقاً ارزهای خود را در دوران نه چندان دور و در زمان بالا بودن نرخ دلار خریداری کرده بودند، به این فکر انداخته تا بخشی از دارایی‌های ارزی خود را به فروش برسانند تا بلکه از زیان بیشتر جلوگیری کنند. در این میان فعالان بازار هم خبر از مدیریت بانک مرکزی در بازار می‌دهند که البته لزوماً به معنای تزریق ارز نیست، بلکه کارسازی از سمت صرافی‌هایی است که به نوعی طرف حساب بانک مرکزی هستند یا در اختیار بانک‌ها قرار دارند.

به هر حال مجموعه شرایط دست به دست هم داده تا قیمت ارز در بازار ثبات نسبی را تجربه کند و حداقل این امیدواری را به کسب و کارها بدهد که این بازار قابلیت مدیریت دارد، اگرچه برای تمام بخش‌های اقتصادی ایران، ثبات بسیار مهم‌تر از تثبیت نرخ ارز است. در واقع خواسته بسیاری از فعالان اقتصادی، تلاش برای ثبات در بازار ارز به جای تثبیت است، چرا که تثبیت نرخ ارز، کاری جز فشرده کردن فنر قیمتی در میان‌مدت نیست و پس از آن، مطابق تجربه همه جهش‌های قیمتی که در نرخ ارز رخ داده، باید منتظر بود این فنر دوباره باز شود و تغییرات کلان‌تری را رقم بزند. به هر حال روند کاهشی نرخ ارز در بازار برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی خوشایند است، چرا که منجر به کاهش نرخ تمام شده آن در میان‌مدت خواهد شد اما نکته حائز اهمیت این است که ثبات در بازار ادامه داشته باشد و به طور قطع تداوم این ثبات پیش‌شرط‌هایی دارد که باید آن را رعایت کرد.

حباب بازار ارز در حال تخلیه است در همین ارتباط عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به نظر می‌رسد همان‌طور که رئیس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرده‌، منابع ارزی کشور ظرف هفته‌های گذشته بهبود یافته و درآمدهای ارزی کشور بهتر شده که این امر، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار بهتر از گذشته پر کرده است.

محمد لاهوتی افزود: نکته دیگری که به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد، ارز حاصل از صادرات است که کمک کرده نیازهای داخلی کشور تأمین شود. ضمن اینکه فاصله‌ای که بین ارز نیمایی و بازار آزاد وجود داشت، به دلیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شد که این امر کمک کرد این دو نرخ در 2 بازار مذکور به هم برسد، بنابراین از یک سو کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز در سامانه نیما باعث شده تا این دو نرخ به هم نزدیک شود و به نوعی واردکنندگان مجاب شوند تفاوتی میان نرخ نیمایی با ارز صادراتی وجود ندارد، بنابراین آنها بیش از گذشته نیازهای خود را از طریق صادرکنندگان تأمین می‌کنند.

لاهوتی با بیان اینکه نرخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی به عقیده بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی حباب داشته، گفت: این حباب بالاخره یک روز باید خالی می‌شد که به نظر می‌رسد در حال حاضر در شرایط کاهش یا خروج از این حباب قرار داریم و قیمت واقعی شده است.

پیش‌بینی افت قیمت کالاها در پی کاهش نرخ ارز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش قیمت کالاهایی نظیر خودرو در پی استمرار افت قیمتی ارز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند. محمدرضا پورابراهیمی با انتقاد از تصمیمات اشتباه دولت درباره سیاست‌های ارزی گفت: اوج این تصمیمات تعیین ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان بود که بشدت تقاضا را در کشور افزایش داد و حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی را بر جا گذاشت. وی ادامه داد: امروز وقتی بخشی از فضای ملتهب سال گذشته را می‌بینیم، تصور می‌شود وضعیت رو به بهبود است، در حالی ‌که اساسا نباید شرایط به چنین وضعیتی می‌رسید.

پورابراهیمی با بیان اینکه مسیر حرکت قیمت ارز رو به کاهش است و مجلس تلاش دارد قیمت ارز به صورت ثابت حفظ شود، اقدام اخیر بانک مرکزی در مدیریت تراکنش‌های بانکی را مثبت ارزیابی کرد. وی همچنین درباره ارتباط نرخ ارز و قیمت کالاها اظهار کرد: برخی کالاها به صورت لحظه‌ای و برخی با وقفه تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه‌ای دارد. پورابراهیمی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم این روند استمرار یابد و هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند.

روزنامه وطن امروز

ارسال نظر: